Dinsdag 09/08/2022

Honda Jazz wordt veelbelovende outsider

Op 17 januari opent het autosalon van Brussel, naar tweejaarlijkse gewoonte, zijn deuren voor het publiek. De Belgische importeurs streven ernaar zoveel mogelijk nieuwigheden op de Heizel te krijgen. Bij Honda zijn de verwachtingen alleszins hoog gespannen. De Japanse autobouwer pakt uit met drie belangrijke nieuwigheden voor België. In de eerste plaats is er de dieselversie van de recentelijk vernieuwde Civic. Verder presenteert Honda zijn CR-V van de tweede generatie. Tot slot is er de Jazz. Deze compacte vijfdeurs wordt als een outsider beschouwd binnen het populaire segment waar momenteel de Peugeot 206, de Volkswagen Polo en de Renault Clio de toon aangeven.

Van onze medewerker

Tony De Mesel

In Japan heet hij Fit, in Europa heeft Honda gekozen voor de benaming Jazz. Daarmee verwijst de Japanse autobouwer naar een originele miniauto die in de jaren tachtig een zekere aanhang kende in onze contreien. De Jazz 'nieuwe stijl' kan best worden omschreven als een compacte en beslist mooiere versie van de Civic vijfdeurs. Met de Jazz treedt Honda rechtstreeks in concurrentie met de Volkswagen Polo, de veelbelovende Citroën C3 en de nieuwste versies van zowel de Ford Fiesta als de Volkswagen Polo.

De compacte Honda heeft niet enkel zijn design mee. Het opmerkelijkste is zijn uitzonderlijk ruim en polyvalent interieur. Daarmee ontpopt hij zich zelfs als een betaalbaar alternatief voor de Mercedes A-klasse en de Audi A2. Prijzen zijn nog niet bekend. Wel staat vast dat hij goedkoper zal zijn dan zijn zustermodel de Civic. Toch heeft de Jazz een ernstige handicap. Naar België komt enkel een 1,4-liter-benzineversie. Van een diesel is geen sprake.

De Jazz meet slechts 3,83 meter maar heeft niettemin een kofferruimte (380 liter) die ruimer is dan die van de Honda Civic driedeurs. Wat dat betreft doet hij zelfs beter dan de grotere Volkswagen Golf en de Ford Focus. Ook de inzittenden hebben nauwelijks reden tot klagen. Achterin is de been- en knieruimte meer dan voldoende. De binnenruimte is trouwens moduleerbaar. Zo kan de achterbank traploos naar voren en naar achteren worden verschoven.

De extra ruimte die de Honda-ingenieurs te voorschijn hebben getoverd, is te danken aan de compacte achterophanging en de locatie van de benzinetank. Die steekt niet onder de achterbank maar wel onder de voorstoelen. Deze vernieuwde architectuur heeft nog meer voordelen. Zo kan de achterbank geheel of gedeeltelijk in de vloer worden opgeplooid. Op die manier ontstaat een volledig vlakke laadvloer die meer dan 1,7 meter meet. Daarmee is voldoende ruimte beschikbaar voor een mountainbike. Als alternatief is het ook mogelijk om de kofferruimte in twee delen op te splitsen. Dat kan door enkel de zitjes van de achterbank naar boven te klappen. Dat gebeurt in één beweging en zonder het manipuleren van hendels of toetsen.

De bestuurder en de voorste passagier hebben minder de indruk in een ruimteauto te zitten. Het koetswerk is relatief smal en in tegenstelling tot de Civic kreeg de versnellingspook een klassieke plaats op de grond (en niet op het instrumentenbord) toebedeeld.

Compacte en tegelijk ruime wagens hadden tot nu toe een weinig dynamisch karakter. Honda zorgt voor een ommekeer. Er is niet enkel het geslaagde design van het koetswerk. De bestuurder wordt getrakteerd op een bijzonder goed afgewerkt instrumentenbord met zelfs enkele uitgesproken sportieve accenten. De ronde tellers staan afzonderlijk opgesteld en zijn telkens met een titaniumlook afgewerkt.

Tijdens het rijden ontdek je meteen dat de Jazz een flinke portie rijplezier in petto heeft. Voor dit soort auto blijft de koets uitzonderlijk vlak in de bochten. De Jazz reageert ook spontaan op een veranderende gasdosering. Onder de motorkap steekt een nieuw soort 1,4-liter die de typering i-DSI meekrijgt. De kleine 'i' staat voor intelligent. De ontsteking past zich automatisch aan de rijomstandigheden aan. Die ontsteking is trouwens bijzonder. Elke cilinder telt twee bougies. De dubbele ontsteking (DSI of 'Double Sequential Ignition') gebeurt ofwel gelijktijdig of met een licht tijdsverschil. Het concrete gevolg is dat de motor voldoet aan de Euro 4-norm en zich bijzonder soepel gedraagt. De maximumtrekkracht van 119 newtonmeter komt reeds vrij bij 2.800 omwentelingen per minuut.

De Jazz zal eerst verkrijgbaar zijn met een vlot schakelende vijfbak. Later volgt een minder geslaagde cvt-versie.

Uitzonderlijk ruim en polyvalent interieur

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234