Vrijdag 12/08/2022

Honda Logo, de terugkeer van een oude liefde

Met de Logo biedt Honda hier voor het eerst sinds vele jaren eindelijk opnieuw een echte mini aan. Een vorige poging, met de wat vreemd ogende Jazz, leverde nauwelijks klanten op. Maar nu de vraag naar dergelijke lilliputters weer stijgt wil de Japanse constructeur het toch nog eens proberen in Europa. De Logo is ook heel wat braver dan die Jazz. Misschien wel te braaf, want alleen de felle kleurtjes vallen op.

Alain Devos

Dat Honda's eerste vervoermiddelen tweewielers waren, weet (bijna) iedereen. Maar dat de constructeur begin jaren zestig zijn debuut als autobouwer maakte met kleine wagens is men wellicht al lang vergeten. Tenzij men zich de allereerste Civic nog zou herinneren, een miniatuuruitvoering van de gelijknamige kleine middenklasser die vandaag in de toonzalen staat. Die Civic beleefde hier een niet onaardig succes. Alle daaropvolgende Honda's waren aanzienlijk groter. Ook de Civic werd al vlug een concurrent voor wagens als de VW Golf en de Opel Kadett (en later Astra). De verkoop valt tegenwoordig echter behoorlijk tegen, wat eigenlijk evengoed geldt voor de nog aanzienlijk grotere Accord. Honda probeert zijn Europees marktaandeel nu dan ook vooral te verruimen met zogeheten nichemodellen als de Shuttle, de HR-V en de CRV, vierwielers die allemaal als vrijetijdswagens kunnen worden gecatalogeerd. En nu is er dus ook weer een mini, die dan nog speciaal voor Europa zou zijn ontwikkeld. Dat klopt niet helemaal, want ook op de Japanse thuismarkt is er al een tijdje een auto met dezelfde naam te koop. De voor ons continent bestemde Logo werd er van afgeleid. Of aangepast aan de Europese smaken, zoals dat dan heet. Het is een sympathiek wagentje, maar opvallen doet het zeker niet. Terwijl de Europese constructeurs en sinds kort ook Toyota (met de Yaris) vandaag vooral willen scoren met gedurfde ontwerpen lijkt de Logo een heel brave stadsauto. Noch met de carrosserie, noch met het interieur zullen prijzen voor esthetica of vindingrijkheid worden gewonnen. Maar bij Honda hebben ze misschien wel geredeneerd dat er ook nog wel heel wat (oudere?) klanten zijn die helemaal geen behoefte hebben aan een wagen waarmee je op bijna elk kruispunt wordt aangestaard.

De Logo is net geen 3,8 meter lang en een goeie 1,5 meter hoog. Het zou moeten volstaan om de bestuurder en de voorste passagier op de van de Civic geleende stoelen voldoende been- en hoofdruimte te bieden en achterin nog twee kinderen of (enkel) in noodgevallen ook twee niet te grote volwassenen mee te kunnen laten reizen. Dat wellicht vooral op al wat oudere klanten (en hun gezin) wordt gemikt, bewijst de relatief grote hoogte van de carrosserie. Die maakte een hogere zitpositie mogelijk, wat natuurlijk het in- en uitstappen vergemakkelijkt. Ook de grote deuren dragen daar toe bij. De achterbank is in twee delen neerklapbaar, waardoor er desgewenst toch nog flink wat bagage kan worden meegenomen. Met de achterbank rechtop is de koffer immers klein, maar dat hoort nu eenmaal bij het concept van zo'n auto. Kleinere spullen kan men her en der in het interieur kwijt, want er zijn nog verscheidene bergvakken. Stuurbekrachting maakt deel uit van de basisuitrusting, net als de hoogteverstelling van de bestuurderstoel, de airbag in het stuurwiel, de gordelspanners en een antidiefstalsysteem met codebeveiligde sleutel.

De kleine Honda wordt aangedreven door een 1,3-litermotor met (deze keer) slechts acht kleppen. Die motor ontwikkelt een vermogen van 65 pk en een al bij 2.500 omwentelingen (per minuut) beschikbaar maximumkoppel van 108 Newtonmeter. Hij kan worden gecombineerd met een vijfversnellingenbak en een zogeheten continu variabele transmissie. Dat is een automaat met een haast onbeperkt aantal schakelverhoudingen, die zich uitermate goed leent voor het drukke stadsverkeer (CVT). De bestuurder kan ook steeds kiezen tussen een gewoon en een sportief programma. Met de vijfversnellingenbak kost de Logo 399.000 frank (9.890 euro), met de CVT 434.000 frank (10.759 euro). Een koopje kun je hem dus maar moeilijk noemen. Maar Honda wil dit jaar in Europa ook maar zo'n 30.000 Logos verkopen. De ambities zijn dus bescheiden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234