Dinsdag 09/08/2022

Honda Silver Wing geeft scooter vleugels

Een trend die al een tijdje aan de gang is: het uitbrengen van stevige, snelle scooters met een grote cilinderinhoud. Piaggio en Yamaha houden het op 500cc'ers, Honda wil dan weer de grootste zijn en kiest voor een 600cc-uitvoering.

Van onze medewerker

Louis Weenen

De grote scooters hebben de consument een aantal niet te versmaden voordelen te bieden. Ze bezorgen hun gebruiker heel wat bescherming tegen barre weersomstandigheden, beschikken over veel ruimte en zijn uitgerust met een aangepaste automaat. Ze kunnen voortaan ook ingezet worden voor een intensief autosnelweggebruik, zonder dat hun gewaardeerde eigenschappen in het stadsverkeer daaronder hoeven te lijden.

Een nadeel dan weer is dat men voor het rijden met een dergelijke scooter het specifieke motorrijbewijs voor +400cc-motorfietsen moet behalen, terwijl het rijden met dit soort scooters toch makkelijker is dan het besturen van een zware motorfiets. Zij die hun autorijbewijs voor 1 januari 1989 behaalden, kunnen meteen aan de slag met dergelijke reuzenscooter.

Maar bekijken we de grootste van alle nu even van nabij. Onbeschaamd wordt hier gekozen voor een agressieve, moderne vormgeving. De Silver Wing heeft iets van een hogesnelheidstrein. Het hoge windscherm is knap ingewerkt in een kuip, waarbij de karakteristieke koplamp en richtingaanwijzers de aandacht trekken.

Rijdend met de wettelijk toegelaten snelheid van 120 kilometer per uur op de autosnelweg is onze Wing stabiel, maar wanneer men richting topsnelheid, zo'n 175 kilometer per uur, gaat, vangt men veel wind. De stabiliteit krijgt dan ook rake klappen. De kleine wielen, 14-duims voor en 13-duims achteraan, zijn de spelbrekers van dienst.

Op de motorprestaties valt dan weer niets af te dingen. De vloeistofgekoelde tweecilinder werd parallel geplaatst. Hij krijgt twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Een krachtbron die zelfs een gewone motorfiets flitsende prestaties kan bezorgen. Hier is hij goed voor een vermogen van 50 pk of 36 kW bij 7.500 toeren per minuut. Rond de 6.500 omwentelingen wordt de 120 kilometer per uur gehaald. Aangezien de Silver Wing is uitgerust met een toerenteller kan men de prestatiecurve netjes volgen. Het maximumkoppel van de Silver Wing bedraagt 50 newtonmeter en dat is lang niet mis voor een scooter. De 204 kilogram wegende Wing vertrekt dan ook zeer gezwind vanuit stilstand. De 100 kilometer per uur wordt binnen de zeven seconden gehaald en men zit nooit echt om kracht verlegen. Handig wanneer men veilig wil inhalen.

De Silver Wing onderscheidt zich ook door de gebruikte technologie. Daarbij denken we aan de elektronische ontsteking en de automatische transmissieoverbrenging. Primair gebeurt die via een CVT-systeem, secundair met behulp van de bekende V-snaar. Zoals bij alle scooters kan er pas gestart worden nadat de zijpoot wordt ingetrokken en terwijl de linkerhendel wordt ingehouden.

Minder opgetogen zijn we over de vering. Die valt nogal zacht uit en vooral op een slecht wegdek zorgt dat voor ongemakken. Aan de hydraulische voorvering mag gedokterd worden. De stereoachtervering is ook een beetje achterhaald.

Remmen gebeurt dankzij het gecombineerde remsysteem probleemloos, op voorwaarde dat het niet te snel gaat. In dat laatste geval ware een tweede schijf vooraan hartelijk welkom. Voorts is het jammer dat de twee bestaande schijven het gebruik van een standaardschijfklem ter voorkoming van diefstal niet toelaten. Anderzijds is er voorzien in een uitstekend antidiefstalsysteem, zodat het plaatsen van een klem veeleer een overbodige luxe zou zijn.

Het rijden met deze Silver Wing is mede door het aanwezige comfort en het frame, opgebouwd uit een stalen ronde buis, best aangenaam. Op de autosnelweg is een 130 tot 140 kilometer per uur makkelijk aan te houden. De wettelijke snelheid laat dus nog voldoende vermogensreserve over. Op kleinere wegen is het vooral uitkijken voor de scherpe bochten. Die neemt men het liefst niet te snel, want dan zouden de kleine wieltjes en de beperkte grondspeling de chauffeur snel tot de orde kunnen roepen.

In het stadsverkeer weet de Silver Wing iedereen te overtuigen. Men houdt zeer goed het overzicht op het verkeer. Fileproblemen kent men door de slanke lijn van amper 76,5 centimeter niet en het stallen is eveneens geen probleem. Men heeft zelfs recht op een handrem, zodat de scooter uitstekend kan gestabiliseerd worden.

Onder het zadel kan men twee helmen wegbergen en verder zijn er nog opbergvakjes. Op koopjesjacht gaan of er een weekendje op uittrekken kan moeiteloos met deze Honda.

Het instrumentenbord is dat van een auto waardig. Een klassieke toerenteller en snelheidsmeter worden gecombineerd met een digitaal gedeelte. Daar vindt men informatie over temperatuur, tijd en benzineverbruik. De Silver Wing blijkt over een zuinige tweecilinder te beschikken. Die is best tevreden met ongeveer 6 liter per 100 kilometer om perfect te functioneren. Met 16 liter in de tank geraakt men een stuk over de 200 kilometer per tankbeurt. De niet zo geslaagde vormgeving van de tankhals zorgt ervoor dat tanken zonder morsen geen sinecure wordt.

Nog even meegeven dat de passagier erg ontspannen kan meerijden en dat de Silver Wing voor velen een oplossing is voor hun mobiliteitsprobleem. Een pasklaar antwoord dat echter niet zo goedkoop is. Dat de Silver Wing de grootste is, is ook te merken aan de prijs. Voor velen onder ons is 360.000 frank of 8.926,33 euro voor een 600cc'er een flinke hap uit het budget. De yen is de motorrijder duidelijk niet gunstig gezind.

De Silver Wing is grootste scooter, en dat is ook te merken aan de prijs

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234