Woensdag 05/10/2022

Honderden toeristen dagenlang vast in luchthavens van Antalya en Pisa

Zo'n tweehonderd passagiers zijn vrijdag gestrand in de Italiaanse kuststad Pisa, omdat hun Ryanairvlucht wegens slechte weersomstandigheden niet mocht vertrekken. Nog eens 163 reizigers zaten door een defect toestel het hele weekend vast in de Turkse badplaats Antalya.

Door Thea Swierstra

ANTALYA / PISA l In beide luchthavens zorgde dat voor moegetergde passagiers die er geen idee van hadden hoe en wanneer ze konden terugkomen.

De vlucht van Ryanair moest normaal vrijdagmiddag vertrekken, maar werd door de luchthavenautoriteiten aan de grond gehouden. Het weer in Pisa was te slecht om op te stijgen. Zo'n zestig passagiers konden later op de dag toch nog via Londen naar Charleroi vliegen. Van de anderen vermoedt Ryanairwoordvoerder David Gering dat ze vandaag vertrekken.

De passagiers klagen dat ze zelf moeten opdraaien voor de overnachtingskosten. Maar volgens Gering volgt de Ierse lagekostenmaatschappij de Europese standaardprocedure. "Als een vlucht geannuleerd wordt, hebben de reizigers recht op terugbetaling of een gratis overboeking op de volgende vlucht. Als die niet eerder beschikbaar is, dan wordt dat maandag."

Dat Ryanair geen hotels voorziet, is volgens Gering normaal. "Wij zijn een luxebus met vleugels. Als je 's avonds de laatste bus van De Lijn mist, vraag je ook geen hotelovernachting. Bovendien kun je voor een gemiddelde ticketprijs van 41 euro niet verwachten dat we ook nog een kamer in een vier- of vijfsterrenhotel boeken." De boude uitspraak zorgde al voor protest bij de autocarfederaties. Die claimen dat ze bij pech of ongeluk hun reizigers wel degelijk een slaapplaats aanbieden.

Ook in Charleroi stonden reizigers vergeefs op het toestel te wachten voor de retourvlucht. De luchthaven van Charleroi zegt voor alle betrokkenen een oplossing gevonden te hebben. Sommigen reisden via Eindhoven, anderen via Londen. Omdat de luchthaven van Charleroi om 23 uur sluit, moest het lege toestel uit Pisa uitwijken naar Luik-Bierset. Aanvankelijk was het de bedoeling om de passagiers met de bus naar Luik te brengen, maar de vliegtijd van de bemanning bleek verstreken.

Zaterdag kwamen in de luchthaven van Antalya eveneens 163 reizigers vast te zitten die een vakantie hadden geboekt met touroperator Corendon. Het vliegtuig dat hen naar België had moeten brengen was donderdag aangereden door een pushbackcar. De opgelopen schade werd zaterdag hersteld, maar het vliegtuig bleef aan de grond voor de nodige inspecties.

De passagiers stellen dat ze te veel in het ongewisse worden gelaten. "We worden van het kastje naar de muur gestuurd", zegt gedupeerde Marnik D'Hoore vanuit de vertrekhal. "We krijgen steeds hoop die uiteindelijk vals blijkt te zijn. ."

Volgens directeur Atilay Uslu kan Corendon niet veel doen aan het ongemak. "De vlucht wordt verzorgd door TT Airlines. Voor informatie zijn wij afhankelijk van hen. De info die we krijgen, spelen we door aan de passagiers. Alleen bleek die niet altijd juist. We hebben gesmeekt om het vliegtuig vrij te geven, maar de veiligheid gaat voor alles." De reizigers in Antalya zijn naar een nabijgelegen hotel gebracht. Gisteravond konden de toeristen alsnog naar België terugkeren.

De gedupeerden mogen binnenkort een excuusbrief van Corendon in hun brievenbus verwachten. "We willen duidelijk maken dat ons geen schuld treft."Woordvoerder Ryanair:

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234