Dinsdag 27/09/2022

Hotelkamerblues uit Italië

theater

motus brengt 'twin rooms' op artefactfestival

Leuven

Van onze medewerkster

Liv Laveyne

Samen met Fanny & Alexander en Teatrino Clandestino behoort Motus tot de vernieuwingsgolf binnen het Italiaanse theater. Fanny & Alexanders Requiem bleek enkele maanden geleden (in het STUK) een gestileerde, hermetische voorstelling die weinig beklijfde maar vooral verontrustte: want is het theater gebaat bij een kunst die zich slechts onderscheidt van het plastische door een line-up van emoties? Op het Artefactfestival, dat deze week plaatsvond, kwam Motus deze stelling overtuigend weerleggen.

Opgericht in 1991 in Rimini door Enrico Casagrande en Daniela Nicola raakte dit gezelschap twee jaar geleden geobsedeerd door het fenomeen van de hotelkamer. Hun project Rooms bevat naast een video-installatie vier performances/producties waaronder Twin Rooms. Bij Motus is de 'twin room' een kamer met vele gezichten. In de bedden komen nieuwe bezoekers die tegelijk dezelfde kunnen zijn. De anonimiteit van de kamer zet zich over op zijn tijdelijke bewoners: elk duplicaat kan de echte zijn, elk vervolgverhaal een proloog. Motus speelt heel inventief met deze gelaagdheid. Twin Rooms wordt bewoond door dubbelpersonages, verhalen blijken filmopnames en acteurs tonen hun ware gelaat in een mix van soap en reality-tv.

Het decor lijkt een poppenhuis in seventies-versie: een box bestaande uit vier compartimenten met afgeronde hoeken. Onderin een kitscherige rozerode hotelslaapkamer met aansluitend badkamer met ligbad en twee goudvissen. Boven deze ruimtes worden camerabeelden geprojecteerd: soms een letterlijke weergave van wat er in de kamer plaatsvindt, soms een imaginair beeld van wat misschien gebeurd is of zou kunnen gebeuren. Videobeelden worden in real time opgenomen, andere zijn vooraf gefilmd en bewerkt.

Een vrouw ontmoet haar minnaar, de man rekent met hem af, een rockster vernielt de hotelkamer, een Elvis-imitator repeteert en het Amerikaanse volkslied van Jimi Hendrix weerklinkt. De tekstfragmenten zijn citaten uit het werk van Ellroy (L.A. Confidential), Breat Easton Ellis (American Psycho) en Don DeLillo (Americana, Mao II): moderne Amerikaanse schrijvers die als geen ander de bevreemdende atmosfeer van de grootstad weten te vatten. Het gladde Amerika dat zijn groezelige heden in de anonieme hotelkamer beleeft. Kinky seks, geweld en moord terwijl op het videobeeld alles ongerept blijft net als in het promofoldertje van het hotel: de bloedvlekken verwijderd en de kogelgaten gedicht.

"Moet je verliefd worden om de liefde te spelen", vraagt een personage. De regisseur legt de opnamen stil en geeft aanwijzingen. Ondertussen wordt verder gefilmd: de cameraman worstelt met zijn seksualiteit. Hij huilt, nu zelf in close-up gevangen door de camera.

Op deze wijze de theatrale illusie doorprikken is inmiddels cliché in het moderne theater. Waar het echter doorgaans een eenrichtingsverkeer betreft waarbij het verhaal slechts acteerspel blijkt, bedient Motus zich van de onverwachtse tegenligger en maakt fictie weer reëel. Gluur je binnen in een hotelkamer? Kijk je naar een toneelstuk, naar het maken van een film of kijk je naar een film over het maken van een film? Realiteit en verbeelding bespelen je als een plagerige tweeling. De bed-in van Lennon en Ono in het Amsterdamse Hilton, INXS-zanger Hutchence naakt en dood in een hotel in Sydney of Wacko Jacko die zijn kleine spruit zwaait over een Berlijns balkon. Hotelkamers blijven dramatisch, aantrekkelijk en toch onwerkelijk: theater hoeft geen fictie te zijn.

WAT: Twin Rooms door Motus WAAR EN WANNEER: Donderdag 13 februari, STUK, Leuven.ONS OORDEEL: Twin Rooms speelt een geësthetiseerd narratief spelletje waarbij realiteit en fictie een eeneiige tweeling zijn: nauwelijks te onderscheiden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234