Hyundai komt met LPG-hybride in 2009
Hyundai gaat vanaf juli 2009 als eerste een LPI-Hybrid commercialiseren. De LPI HEV achter de modelnaam Elantra staat voor 'Liquefied Petroleum Injection Hybrid Electric Vehicle". Een mondvol om te zeggen dat de verbrandingsmotor op vloeibaar gas (LPG) werkt en er ook een elektromotor is. Spijtig genoeg is deze gas-hybride voorlopig enkel voor de Koreaanse markt bestemd.
De motor in de hybride Elantra is een aangepaste 1.6 liter benzinemotor, geholpen door een 15 kW sterke elektromotor en gekoppeld aan een CVT, een continu variabele versnellingsbak.
103 gram CO2
Op LPG blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 103 g/km, wat nog een grammetje of twee beter is dan de Toyota Prius. In ons land zou hij dus ook in aanmerking komen voor een overheidsbonus van 15 procent op de aankoopprijs.
Lithium-polymeer batterijen
De elektromotor wordt gevoed vanuit Lithium-polymeer batterijen. Die zouden een stuk beter zijn dan de nu gangbare Nikkel-hydride batterijen uit de Prius, maar ook stukken goedkoper en beter bestand tegen veelvuldig opladen dan de dure Lithium-ion batterijen die als de toekomst worden gezien door de meeste andere constructeurs.
Op twee jaar verdiend
Hyundai schermt graag met prognoses dat de hybride Elantra 40% goedkoper in gebruik zal zijn dan 'modellen van andere concurrenten' en zelfs de helft goedkoper dan de gewone Elantra op benzine. Hoewel de aankoopprijs hoger zal liggen dan bij die gewone Elantra, zou de meerkost op twee jaar kunnen terugverdiend worden, zegt Hyundai.
Voorlopig is de hybride Elantra enkel voor Korea bestemd, maar de Belgische invoerder voegt er fijntjes aan toe "dat het niet ondenkbaar is dat hij ook geëxporteerd kan worden naar landen die een vrij goede LPG-infrastructuur hebben". Met andere woorden valt tussen de regels te lezen: bij Alcopa kijken ze nog even de kat uit de boom, maar zijn ze het idee niet ongenegen. (jvr)