Maandag 26/09/2022

Iedereen is Donki

theater

Gent / Van onze medewerkster

Annelies De Waele

Ridders mogen niet dolen. Tenzij ze Don Quichot heten en samen met de wankele schildknaap Sancho in een ridderparodie rondhossen. Voor Het Publiekstheater bouwde Herwig De Weerdt met een groep jonge acteurs - de meesten afgestudeerd aan de Gentse toneelopleiding - een familievoorstelling rond de wereldberoemde romanpersonages van Cervantes. Een voorstelling die het moet hebben van momentopnamen.

Verschillende wegen leidden naar deze Don Quichot, overigens De Weerdts tweede bewerking van het boek voor theater (de eerste, in 1993 voor Stella Den Haag, kreeg de Signaalprijs). De roman vormde de basis, daarbij kwamen een draaiboek van de regisseur, spelopdrachten en improvisatie, en video-opnames van de repetities.

Omdat in elke borst een wereldverbeterende, volhardende Don Quichot én een genietende, loslatende Sancho Panza schuilen, laat Herwig De Weerdt zijn acteurs om beurten een van beide figuren spelen. De methode is bedacht uitgewerkt, levert vele invullingetjes van de figuren op en komt vaak de frisheid en spontaniteit ten goede. Ze heeft het nadeel dat de psychologie en filosofie van het personage aan de oppervlakte blijven.

Sowieso graaft deze genietbare familievoorstelling niet in de eerste plaats naar de diepere lagen van Don Quichot de la Mancha, al kondigt De Weerdt het wel zo aan in de persmap en ook in een bijzonder sfeervolle proloog met twee voorbijschuivende silhouetten. Vrijwel onmiddellijk na die scène primeren verhaaltje, humor en effecten en vonkt nog maar af en toe iets over van de tragiek die 'Donki' kenmerkt. Het levert geestige scènes op, zoals die waarin Don Quichot tot ridder wordt geslagen in een kartonnen doos die voor café doorgaat of een vrouw bevrijdt die niet bevrijd moest worden. En er zijn ook mooie momenten, zoals wanneer Donki zijn schildknaap zijn liefde voor Dulcinea bekent en haar een liefdesbrief schrijft.

Het spel is afwisselend maar blijft ook wisselvallig, pendelend tussen grappig bedoelde overacting, ernstig gedeclameer, zangnummertjes en jong geweld. Soms vloeien de bouwstenen mooi in elkaar over, met het overdragen van een kostuum of houding. Af en toe bijten de fragmenten en sferen veeleer op elkaar in. De huiselijke scènes met een in overacting slaande meid (hier nu toevallig Jits Van Belle), zijn bijvoorbeeld vrij overbodig en zelfs ergerlijk. De scène waarin de ridder tegen zijn bekende windmolens vecht, haakt dan weer visueel en muzikaal knap in elkaar en blijft wel hangen.

Behalve regisseur De Weerdt en dramaturge Yvonne Peiren leverde ook accordeonist Rudi Genbrugge een belangrijke bijdrage: hij schreef de muziek, is livemuzikant van dienst en houdt ook het aankondigen van de taferelen een tijdje vol. Genbrugge brengt sfeer, schwung en drama in de voorstelling, zijn minuscuul zangtalent overtuigt helaas minder en haalt de teksten veeleer onderuit.

Wie en wat: Don Quichot door

Publiekstheater Gent (Wouter Bruneel, Hilde De Baerdemaeker, Koen De Ruyck, Steven De Schepper, Frank Hofmans,

Jef Ravelingien, Jits Van Belle) Waar en wanneer: tot en met 26/1

in het Groot Huis, Sint-Baafsplein, Gent. Reservering: 09/225.01.01. of via www.publiekstheater.beOns oordeel: Een frisse, spontane maar vrij oppervlakkige voorstelling.

Spel is afwisselend, maar blijft ook wisselvallig

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234