Donderdag 29/09/2022

'Ik probeer zo natuurlijk Van Molle te zijn als ik maar kan'

Er zijn geen zekerheden meer in tv-land. De naam Herman Van Molle is sinds jaar en dag onlosmakelijk verbonden met quizzen als IQ, Denksportkampioen, VZW, Atlas, Per Seconde Wijzer en Damesdubbel. Héél lang geleden verlegde hij nog wel eens de grenzen van de humor in het satirische programma TV Touché en eens per jaar mocht hij aan de zijde van Marleen Gordts de Gouden Bertjes uitreiken. Maar voor het eerst in al die jaren heeft hij de televisiestudio's verlaten en reist hij door elf Europese landen... op zoek naar een verse zalm. Elf weken lang krijgen we Herman Van Molle ten voeten uit in het 'licht-ironisch-docu-travel-drama' Zalm voor Corleone.

Alles begint met een stukje fictie. Herman Van Molle wil trouwen met een Siciliaanse schone, maar de toekomstige schoonvader, een rijke zakenman uit Corleone, wil zijn oogappel alleen maar schenken als 'de elegante noorderling' op het trouwfeest verschijnt met een verse zalm uit Noorwegen. Geef toe, het lijkt toch wel heel vergezocht om deze 'culturele reis' door elf Europese landen te verantwoorden. "Er zijn duizenden manieren om door Europa te reizen", zo vindt Herman Van Molle, "maar dit idee van het productiehuis TV De Wereld is zeer goed gevonden. Zo'n kapstok is veel leuker dan zomaar van land naar land te trekken. Dat overkoepelende dramagedeelte is een goed bindmiddel. Ook binnen de afleveringen vloeit alles zo in mekaar. En dat levert toch wel goede televisie op."

Verkent u de verschillende Europese landen volgens een vast stramien?

Herman Van Molle: "We hebben gekozen voor een systeem waarbij we elk land zijn eigenheid laten bewaren. Het programma over Ierland is dus totaal anders dan dat over Duitsland. Het is een bewuste keuze om niet te veel met vaste rubriekjes te werken. Het enige wat altijd terugkomt is de opdracht en het zogenaamde 'triomfshot', waarbij ik in de 'visserstriomfhouding' zit met mijn vangst. Dat is telkens meteen ook het clichébeeld van het land. In Zweden is dat een mooie vrouw, in Denemarken het zeemeerminnetje... Maar in de rest van het programma proberen we juist die clichés te vermijden. En dan is er ook nog elke week een vrouwenclip en de Duitse schlager 'Du' van Peter Maffay."

Aber Herman, wollen Sie endlich Frieden schließen mit dem Feind?

"'Du' van Peter Maffay is echt een klassieker. Nu de eeuw bijna op haar einde loopt en iedereen toptienen en toptweeduizenden maakt, hoort deze schlager daar zeker in. Gek genoeg, ook al is het een nummer uit 1971, kennen alle jonge gasten het nog. Het is ook het lied waar in de tijd zowat iedereen op trouwde. Vroeg of laat moest en zou ik dat nummer dan ook gebruiken in een of ander programma. Maar het is zeker niet omdat ik op verzoening uit ben met mijn Duitse medemens. Wel integendeel."

U probeert de toeristische clichés uit de weg te gaan. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.

"We hebben het ons zeker niet gemakkelijk gemaakt. Maar ik ben nu eenmaal iemand die het zichzelf graag moeilijk maakt, vaak tot mijn grote frustratie. In een toeristisch programma ga je normaal gezien op stap met een gids. Dat hebben wij bewust niet gedaan. In Schotland hebben we het dan ook niet over whisky of over het monster van Loch Ness. In Oostenrijk verkennen we een stukje Burgenland, op de grens met Hongarije. Het is daar helemaal plat, er is in de hele uitzending niet één berg te zien. Wat heel weinig mensen weten is dat die grens heel streng bewaakt wordt. Dagelijks worden er 28 illegalen opgepakt. Over die verrassende aspecten hebben we het in Zalm voor Corleone."

Toch wel vreemd dat u op uw tocht van noord naar zuid Nederland links laat liggen?

"Aanvankelijk was het de bedoeling om ook Nederland aan te doen. Maar dat hebben we uiteindelijk aan de kant geschoven omdat we niets leuks vonden. Nederland is te veel het perfecte land. Alles is daar tot in de puntjes georganiseerd. Het is een ultrademocratisch land. Over alles wordt er gebabbeld in praatgroepen. Alles is er geregeld en voorzien en dat is niet interessant voor tv-makers. Vooraf was er al beslist om België en Luxemburg te laten vallen. Uiteindelijk hebben we dan maar de hele Benelux geschrapt. Maar in de rest van West-Europa, behalve in Portugal en Griekenland, zijn we wel geweest."

Hier en daar probeert u blijkbaar ook een beetje te provoceren: u eet zeehondjes, verkent 'vrouwvriendelijke' porno, doneert sperma...

"Provoceren in die zin dat er altijd twee waarheden zijn. Meestal vinden wij maar één waarheid. In het geval van de zeehondjes is die waarheid: zeehondjes doodknuppelen mag niet! Ik vind ook dat dit niet mag. Maar je moet wel het hele verhaal kennen, met name dat het voor die mensen in het hoge noorden tot voor kort echt levensnoodzakelijk was. Dan kun je kiezen: zeehondjes doodknuppelen of die mensen hun broodwinning afpakken. Ik ben zelf een grote natuurliefhebber en -beschermer. Maar ik weet dat de natuur niet lieflijk is, zoals maar al te vaak wordt voorgesteld. Dat moet je ook durven tonen. Als je in Scandinavië rondrijdt is de kans dat je tegen een eland botst enorm groot. Groter dan de kans dat je tegen een andere wagen zou botsen. Je hebt de keuze: ofwel jaag je niet op elanden, maar dan sterven er zoveel duizenden mensen per jaar. Ofwel jagen we er wel op. Het is een heel ander verhaal, maar ook dat willen we laten horen."

U steekt ook uw interesse voor het vrouwelijke schoon niet onder stoelen of banken?

"Dat wordt misschien wat overroepen. Het is een heteroprogramma. Dat betekent dat we soms man zijn, soms macho en soms vrouw, zoals het de moderne man betaamt. Wij zijn macho als we de vrouwen tonen, gewoon op muziek, puur het uiterlijk. Maar we zijn dan wel geëmancipeerd wanneer wij proberen om zoveel mogelijk vrouwelijke gesprekspartners te vinden. Het is dus een zeer vrouwvriendelijk programma. Maar we verbloemen niet dat wij ook eens graag als een voyeur van op een terras naar een vrouw kijken."

Van tv-makers wordt nu eenmaal verwacht dat ze politiek correct zijn?

"Waarom moet alles gelijk zijn? Als je zoveel vrouwen toont, dan moet je ook zoveel mannen tonen. Komaan zeg. In de tijd van TV Touché kregen wij de opdracht van hierboven om de grappen over het Vaticaan en het communisme netjes te verdelen: fiftyfifty. Dat werkt verlammend. Als je een grap over de paus had verzonnen, dan moesten we zeker ook iets doen over Brezjnev. Nu ligt dat blijkbaar op een ander vlak. Dat werkt dus niet. Het is een kwestie van eerlijkheid. Ik probeer in het programma zo natuurlijk Van Molle te zijn als ik maar kan. En soms ben je macho en soms niet."

Vreest u niet dat u zal vergeleken worden met Michael Palin?

"We wisten op voorhand dat dit zou gebeuren. Dat zijn budget een veelvoud is van het onze, daar moeten we zelfs niet over spreken, dat is evident. De enige gelijkenis is dat het om één man gaat die een stukje wereld rondtrekt met een bepaalde bedoeling. Maar daar houdt elke vergelijking op. Wat Michael Palin doet is zeer toeristisch. Zelfs in zijn reeks over Hemmingway bezoekt hij allemaal toeristische plekken. Hij gaat de clichés niet uit de weg en hij loopt er ook bij als een toerist. Dat doen wij niet. Ik ben trouwens helemaal geen toerist. Ik ga liever achter de schermen kijken hoe het allemaal in mekaar zit. En dan moet je niet met een schoudertas binnenkomen."

Het is bekend dat u niet houdt van 'zeeziekmakende' televisie. VZW was uw antwoord op zwalpende camera's. Nu is er Zalm voor Corleone, een serie die zeer filmisch aandoet?

"Om het wat heel scherp te stellen: de VRT betaalt voor een Lada, heeft een Opel Corsa besteld en krijgt een Porsche. Wij hebben geprobeerd om met de weinige middelen die we hadden alles er toch zo goed mogelijk te laten uitzien. De keuze om bijna alles van op statief te filmen, was vrij snel genomen omdat de mensen met wie ik werkte van hetzelfde idee waren. Daarmee hebben we het onszelf bijzonder moeilijk gemaakt, want met van op de schouder te draaien, win je drievierde van de tijd. Maar je probeert toch altijd programma's te maken die je zelf graag zou zien. En als ik mijn oor te luisteren leg bij de Canvas-kijker, die meestal toch wel iets ouder is, zeker op dat uur, dan vraagt die niets liever dan een rustgevend programma. Ik vind dat we de goede combinatie hebben gevonden: het item is een beetje onbekend, de manier waarop we het doen is leuk om naar te kijken en de beelden zijn mooi. Ik ben dan ook zeer tevreden over het resultaat." Leo Bonte

Zalm voor Corleone, Canvas 22.30

'De VRT betaalt voor een Lada, heeft een Opel Corsa besteld en krijgt een Porsche'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234