Vrijdag 01/07/2022

'Ik wil het publiek in een crisis krijgen'

Brussel

Van onze medewerker

Wouter Hillaert

Daniel Veronese richtte in 1989 samen met vier andere kunstenaars El Periférico de Objetos op. Hij maakte met dat collectief beklijvende voorstellingen als Ubu Rey, Máquina Hamlet, Circonegro en Zooedipus. Voor het muziektheaterstuk Open House opereert Veronese echter individueel. Hij regisseert tien acteurs die pas hun opleiding achter de rug hebben.

Waarom kiest een gerenommeerd regisseur plots voor vrij onervaren acteurs?

"Deze studenten hebben nog die onbewerkte podiumangst, die weldadige spanning voor de confrontatie met het publiek. Ik heb dat meteen tot een centraal thema van de voorstelling gemaakt. Ze tonen hun angst, in plaats van ze te verbergen. Zo worden de acteurs echte mensen, die eens niet de meerderen van de toeschouwers zijn. De superioriteit van de perfecte techniek wordt gewisseld voor een grote sensibiliteit. Op die manier krijg je een nieuwe communicatie."

Is dat het wezen van de 'poëtische machine' waarmee u een voorstelling steeds vergelijkt?

"Misschien is 'machine' een te artificieel woord. Je zou evengoed 'procedure' kunnen zeggen. Het is een manier van op scène staan: as a lucky shot. Het is het uitstralen van een radicale menselijkheid, waarbij de regisseur volledig verdwenen is en je in niets nog de theaterstructuur ziet. Open House wordt geen gewone voorstelling, maar veeleer een ontmoeting tussen mensen die elk levenszin verloren hebben. Een gedeeld gevoel. Iets anders wil ik niet. Ik wil het publiek in een soort van crisis transformeren. Of om het met Heiner Müller te zeggen: het verschil tussen succesvol en efficiënt theater is dat het ene het hele publiek overtuigt, terwijl het andere veel juister inpikt op de contradicties in de individuele toeschouwer."

Waar staat Open House voor?

"De voorstelling is genoemd naar de song van Lou Reed die erin voorkomt. Thema is melancholie, eenzaamheid en dood. Het gaat heel erg over de tristesse van een onomkeerbare vraag als: 'Wat heb ik in mijn leven verkeerd gedaan?' Dat zit in al mijn werk: droefenis als een vast ingrediënt van de existentie. Theater helpt die geesten van droefenis uit te drijven en er een licht van blijdschap over te doen schijnen. Open House was voor mijzelf ook een onbewuste verwerking van die zware periode in mijn leven dat ik afgezonderd leefde van mijn familie. Ik heb dat pas een jaar later ingezien, dat egoïsme. Ik maak gewoon het theater dat ik nodig heb en hoop dat het anderen raakt."

De functie van het theater ligt dus veeleer op het interindividuele dan op het politieke plan?

"Ik denk niet dat theater een uitweg kan vinden uit bijvoorbeeld de erg onzekere situatie waarin Argentinië zich nu bevindt. De politiek ook niet, trouwens. Het enige wat een kunstenaar kan doen, is de politieke situatie bevragen. Ik word al depressief als ik alleen maar denk aan Menem (ex president van Argentinië en nu opnieuw een van de laatste twee kandidaten voor de functie, WH). In onze laatste voorstelling El Suicidio zit een scène waarin koeien weten dat ze naar de dood wandelen, maar niet omkeren. Het is een beeld van de huidige verkiezingen. Het volk kiest altijd dezelfde. Argentinië is een land waar weinig nieuwe voorstellen opduiken."

Hoe staat het met het theater?

"Er is een beweging aan de gang die zich veel te sterk op de vorm richt. Voorstellingen worden erg leeg aan betekenis. Zo ben ik vroeger ook begonnen, maar nu probeer ik de onzekerheid via een andere weg uit te drukken. Pure vorm is iets om eerst te leren ontdekken en er dan snel mee af te rekenen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234