Zondag 14/08/2022

Blik op BelgiëBrugge

In Brugge verzetten burgers zich tegen de heerschappij van Koning Auto

Er rijden nog te veel auto's in Brugge, volgens de bewoners van de toeristische stad. Beeld Tim Dirven
Er rijden nog te veel auto's in Brugge, volgens de bewoners van de toeristische stad.Beeld Tim Dirven

Gaten in het wegdek, scheuren in de muren, zwarte vlaggen aan de gevels. In de buurt van de Langerei in Brugge kreunen inwoners en hun huizen onder de onophoudelijke verkeersstroom. ‘Het vervelende is dat we geen idee hebben hoelang we hiermee moeten leven’

Jorn Lelong

“Moet je dat wegdek eens zien”, wijst Guido (52) naar de spleten en ­gaten in het asfalt voor zijn deur in de Julius en Maurits Sabbestraat in Brugge. “Dat is vorig jaar nieuw aangelegd voor het WK Wielrennen. Daar is al niet veel meer van te merken.”

Zijn straat krijgt het hard te verduren. Als doorsteek tussen de altijd drukke Komvest en de Langerei is er een continue stroom van auto’s, vrachtwagens en bussen. Vooral die laatste zijn er te veel aan voor de bewoners. Sinds een aantal buslijnen geschrapt werden door werken aan de Vlamingstraat en de Sint-Jorisstraat, zouden er door de Julius en Maurits Sabbestraat en Walweinstraat 450 bussen per dag passeren.

“Dat gaat hier de hele dag door”, zegt Guido. “’s Ochtends om vijf uur rijden hier al zware vrachtwagens. Ik kan je verzekeren, met al die gaten en losliggende putdeksels schudt je hele huis. In sommige huizen langs de Langerei vertonen de muren al scheuren.”

Tweederangsburger

“Het vervelende is dat we geen idee hebben hoelang we hiermee moeten leven”, zegt Sher (48). Hij heeft, zoals wel meer bewoners uit deze straat, het gevoel dat hij tweederangsburger ­geworden is in zijn eigen buurt. “Dit is een wijk waar veel gezinnen met jonge kinderen wonen, die zich vooral met de fiets verplaatsen. Maar nu moet je al heel goed uitkijken wanneer je met je fiets hier uit de garage komt.”

Officieel is het er een zone 30. Hoewel er om de paar meters bordjes van bewoners hangen om de voorbijgangers daaraan te herinneren, lijkt het voorbijrijdende vracht- en busverkeer zich daar weinig van aan te trekken.

Sinds een aantal maanden laten de bewoners steeds meer van zich horen. In maart hielden ze een protestmars, met brieven en telefoons richten ze zich tot het stadsbestuur. Aan tal van ruiten prijken posters met “Zone 30, doe mee!” of “We slikken het verkeer niet meer”. In de hele straat wapperen zwarte vuilniszakken als vlaggen aan de gevels als protest tegen de heerschappij van Koning Auto.

“Ik ben me ervan bewust dat het een vervelende situatie is voor die ­bewoners”, zegt burgemeester Dirk De fauw (cd&v). “Helaas kunnen we niet anders. De stad kent maar drie uitvalsbasissen voor bussen. Nu er in die ­andere twee gebieden werken zijn, moeten we het busverkeer wel langs de Langerei sturen.” Hij benadrukt dat de situatie tijdelijk is, en dat er op ­korte termijn werk gemaakt wordt van snelheidscontroles.

Symptoombestrijding

Toch vinden veel Bruggelingen dat die maatregelen niet meer zijn dan symptoombestrijding. Ze leiden af van belangrijkere discussies, zoals: is het wel nodig dat er lange, vervuilende bussen door het stadscentrum rijden? Elke twee minuten ­passeert in de Julius en Maurits Sabbe­straat een Lijn-bus, met zelden meer dan vijf passagiers. “Dat willen we al lang veranderen”, geeft De fauw toe. “De Lijn heeft beloofd dat er tegen de zomer van 2023 kleinere elektrische bussen zouden komen.”

De vraag van de bewoners om van de Julius en Maurits Sabbestraat en Walweinstraat eenrichtingsstraten of zelfs fietsstraten te maken, krijgt weinig gehoor bij het stadsbestuur. Dat de straten ook in de toekomst als verkeersader zullen dienen versterkt het idee dat het Brugse mobiliteitsbeleid nog steeds vooral gericht is op de auto.

En dat terwijl Brugge lange tijd gekend stond als mobiliteitspionier. Er kwamen al in de jaren zeventig circulatielussen en werd het centrum autoluw gemaakt. Het circulatieplan van Brugge zou model moeten staan voor andere steden zoals Gent en Leuven, zelfs in het buitenland.

“Wellicht werd Brugge het slachtoffer van de remmende voorsprong”, zegt verkeersexpert Dirk Lauwers (UAntwerpen). “Ze waren eerst met hun circulatielussen, maar je ziet dat het beleid daar nog steeds op voortbouwt en dat je daardoor verkeersdrukte krijgt aan de ring. Het is tijd om de volgende stap te zetten en de auto nog verder uit de stad te halen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234