Dinsdag 27/09/2022

Interactief SN Brussels-spotje 'besmet' de consument via het internet

Een personaliseerbaar reclamespotje van luchtvaartmaatschappij SN Brussels Airlines, dat via e-mail kan worden doorgestuurd en waarin de boodschap door de afzender naar believen kan worden veranderd, was gisteravond om 18 uur al 17.000 keer rondgestuurd over het internet, zegt het bedrijf zelf. Eergisteren, toen de spot nog maar enkele dagen oud was, telde SN Brussels nog maar 3.000 doorgestuurde filmpjes. Els Lagrou, marketingmanager bij SN Brussels en coördinator van de campagne, schrok er zelf zowaar een beetje van. "Dit overtreft al onze verwachtingen", zei ze gisteren. "Ons spotje gaat de hele wereld rond."

In het spotje rept een van de werknemers van het bedrijf zich door de terminal om een inschepende passagier te vertellen dat zijn vrouw bevallen is. Ze komt te laat, want het vliegtuig taxiet al naar de startbaan. Dan maar de grote middelen: een meute van 120 SN Brussels-werknemers (alle figuranten in het spotje waren overigens daadwerkelijk personeelsleden van het bedrijf) rent het tarmac op, en vormt met hun lichamen de woorden 'Mr Smith' en 'Het is een jongen'.

De spot wordt op zeven televisiezenders uitgezonden, maar kan ook in aangepaste vorm via het internet worden doorgestuurd. Met name de boodschap die de 120 SN Brussels-werknemers evoqueren, kan - met behulp van daartoe speciaal ontwikkelde software, die in SN Brussels' website is ingebakken - naar believen worden veranderd. En dat wordt, zoals de cijfers van het bedrijf getuigen, gretig gedaan.

SN Brussels volgde daarin een relatief nieuwbakken marketingstrategie, die vooral teert op spontane verspreiding via het internet: 'virale marketing'. "We moesten stunten", zegt Lagrou. "Als je potentiële consumenten wilt 'besmetten', gaat dat alleen als het aanslaat. Dat hebben we wel bewezen, denk ik: mensen sturen het filmpje bijvoorbeeld al door om elkaar uit te nodigen voor de lunch." (RMe)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234