Vrijdag 07/10/2022

Internationaal deelnemersveld, Lance Armstrong en historische etappes voor jubileumeditie Ronde van Italië

De Giro van de eeuw (en omgekeerd)

In Venetië wordt vandaag het parcours voorgesteld van de honderdste Giro d'Italia. De 'Giro del Centenario' heet het eeuwfeest. De ambitie voor de volgende honderd jaar: inzake populariteit opnieuw een volwaardige concurrent worden van de Tour de France.

Door Jan-Pieter de Vlieger

Venetië l Dankbaar gebruik makend van de lekken in de organisatie stelt De Morgen u nu al de renners en etappes voor die u straks absoluut moet volgen.

Lance Armstrong en Sestriere

In de categorie blij weerzien: The Boss uit Texas keert terug in het peloton en rijdt voor het eerst in zijn carrière de Giro. "Ik heb de Ronde van Italië nooit eerder gereden en daar heb ik spijt van. Eindelijk is het zover", sprak Armstrong quasi meteen nadat hij zijn comeback wereldkundig had gemaakt. Om er daarna aan toe te voegen: "Ik bekijk de Giro zeker niet alleen als een voorbereiding op de Tour. Ik zal mijn uiterste best doen. Wie weet, wordt het wel dé wedstrijd voor mij!" Die uitspraak is ondertussen achterhaald. Armstrong wil wel degelijk de Tour rijden. In Italië hoeft hij zich alvast niet druk te maken over eventuele wind die hij uit de zeilen zou nemen van Alberto Contador. De Girowinnaar van het afgelopen jaar doet niet mee.

Voor Armstrong zullen het heus niet alleen onbekende paden zijn die hij straks voor de wielen krijgt in Italië. Zo zou - in de voorwaardelijke wijs, want dit stuk is voor de officiële voorstelling gemaakt - in de komende editie van de Giro de tiende rit verreden worden tussen Cuneo en Sestriere. En laat Armstrong met die aankomstplaats nu een voorgeschiedenis hebben.

Sestriere ligt in Italië en is eigenlijk een berucht skioord. Op 27 november 1987 won ene Alberto Tomba er zijn allereerste World Cupslalom. Toch is Sestriere ook een beetje Frankrijk, en dus sloeg ook de Tour er regelmatig de tenten op. Zo komt het dat 13 juli 1999 net zo goed een historische dag is in de geschiedenis van Sestriere. Lance Armstrong reed er daags voor de Franse nationale feestdag iedereen uit het wiel. Het was een aanval die toen nog verbazing opwekte. Het sprekende gemak, de soepele tred en het kleine verzet: het was toen allemaal nieuw. Armstrong zou in Sestriere de basis leggen voor zijn allereerste Tourwinst. En tien jaar later, in de honderdste Giro, mag hij dus weer de illustere berg op stormen waar hij destijds zijn klimtalent aan de wereld openbaarde. Nog een kleine uitdaging voor Armstrong: de legende wil dat Bjarne Riis in 1996, toen dus nog ongegeneerd 'Monsieur Soixante Pourcent', de klim naar Sestriere op het buitenblad reed.

In de Giro staat Sestriere sowieso gelijk aan spektakel: in 2000 was er de klimtijdrit waarin Stefano Garzelli leider Francesco Casagrande uit het roze fietste. Hij zou zijn trui niet meer afgeven. In 2009 wordt het geen klimtijdrit, wel een rit in lijn. Een lijn met gigantische pieken en dalen weliswaar. Met de Colle della Maddalena (1.996 m), de Col de Vars (2.108 m), de Col d'Izoard (2.360 m), de Col de Montgènevre (1.854 m) en de slotklim naar Sestriere (2.033 m) staan maar liefst vijf cols op het menu die flirten met de tweeduizendmetergrens.

Armstrong krijgt voldoende gelegenheden om te bewijzen dat ook die andere specialiteit van hem - tijdrijden - de tand des tijds heeft doorstaan. De Giro begint met een ploegentijdrit in Venetië en eindigt met een individuele race tegen de klok in Rome. De Giro breekt daarmee een traditie, want de Giro eindigde de voorbije eeuw quasi zonder uitzondering in Milaan.

Basso en de Stelvio

In de categorie minder blij weerzien: het eeuwfeest van de Giro zal allicht de eerste grote ronde worden van Ivan Basso na zijn dopingstraf. Over zijn ambities liet hij in de Gazzetta dello Sport weinig twijfel bestaan. "Ik droom ervan om in 2009 de Giro en de Vuelta te winnen", aldus de winnaar van de Ronde van Italië van 2007.

Helemaal zeker is het nog niet, maar zoals het peloton niet noodzakelijk reikhalzend uitkijkt naar de hereniging met Basso, zo zal ook Basso niet popelen om de Stelvio weer op te rijden. In 2005 beleefde Basso daar zijn - sportieve - dieptepunt. Na een demonstratie daags voordien op de Zoldo Alto, waar hij de overwinning wel aan Paolo Savoldelli moest laten, zakte Ivan de Verschrikkelijke op de Stelvio verschrikkelijk door het ijs. Hij verloor twintig minuten en daarmee ook de Giro.

Het is voorlopig niet zeker of de Stelvio opnieuw in het parcours wordt opgenomen, maar in het uitgelekte rittenschema zit een etappe tussen Innsbruck en Chiavenna. Een passage over de Stelvio lijkt daarbij logisch. Plus: veel meer dan spektakelcols als de Mortirolo en de Zoncolan is de Stelvio een stuk Girogeschiedenis. Toen de berg in 1953 voor het eerst in het parcours werd opgenomen, was het Fausto Coppi in eigen persoon die er iedereen uit het wiel reed. Hij legde die dag zijn vijfde Giro-eindzege vast.

De hoogste berg in de Giro heet nu traditioneel 'Cima Coppi', in het Nederlands: Coppi's top. En als de Stelvio straks ook effectief in het parcours zit, dan is die sowieso 'Cima Coppi', aangezien het de hoogste pas in Italië is. Er is nog een tweede onderscheiding voor een berg in de Giro: de Montagna Pantani is de berg die Marco Pantani het best gelegen zou hebben.

De (halve) Belgen en de Blockhaus

Ook opgenomen in het parcours van 2009: de Blockhaus. In rit zeventien zou die beklommen worden, in een hele korte etappe: amper 80 kilometer van Chieti naar Blockhaus. Het is de beklimming waar ene Eddy Merckx in 1967 furore maakte. De top is gelegen in Abruzzo, op dik 2.100 meter hoogte. Het was daar dat De Kannibaal zijn allereerste klimoverwinning pakte in een grote ronde. Niemand die toen vermoedde dat Merckx de grootste renner aller tijden zou worden. Hij eindigde dat jaar, op zijn 21ste, 'maar' negende. Een jaar later al zou hij zijn eerste van vijf Giro-overwinningen pakken.

Merckx zou 25 ritten winnen in de Giro en 78 dagen de roze leiderstrui dragen. Een record dat zelfs Herman De Coninck wist te beroeren: "Zoals Merckx iedereen in de Giro heeft murw gereden, zo schudt een gedicht onderweg alle overbodige woorden van zich af." De jaren tussen '68 en '78 zijn zonder concurrentie het meest succesvolle Belgische wielerdecennium in de Giro. Zeven keer won een Belg en meer bepaald een Vlaming. Naast Merckx wonnen ook Michel Pollentier en Johan De Munck.

Belgisch succes in de editie van 2009 ligt niet voor de hand. Onze beste troef, Jurgen Van den Broeck, rijdt niet mee. Van den Broeck, de jongeman die donderdag nog het sleutelbeen brak, eindigde vorig jaar zevende en werd zo de eerste Belg sinds Rik Verbrugghe die in de top tien eindigde. Jammer maar helaas: Van den Broeck kiest dit jaar voor Frankrijk. "Ik vond dat het tijd was om de Tour te rijden", aldus Van den Broeck. "Ik ga vooral heel hard mijn best doen voor het team."

De kopman bij het team Saxo Bank, het vroegere CSC, is ook een Belg: Jürgen Van Goolen. "Ik ben kopman. Blijkbaar wil de ploegleiding eens kijken hoe ver ik kan gaan in een grote ronde", zegt Van Goolen. Dat betekent dat Saxo Bank Andy Schleck logischerwijs thuis laat in 2009 en dat is dan weer jammer voor de - vermoedelijk - negentiende etappe: een rit met aankomst boven op de Vesuvius. Het is precies vijftig jaar geleden dat die nog werd opgenomen in het Giroparcours. Luxemburger Charly Gaul is zo de laatste winnaar. Andy Schleck was een prachtige opvolger geweest voor zijn illustere landgenoot.

En dan is er nog die ene halve Belg: Cadel Evans rijdt in 2009 opnieuw in Italië. Hij gaat voor de combinatie Giro en Tour. Tenminste, dat was wat iedereen, inclusief Lottoploegleiding, dacht tot gisterenmiddag. Toen kwam wispelturige Evans bij Cyclingnews aandragen met een heel ander verhaal. "Ik heb nooit gezegd dat ik van plan ben om te starten. Ik ben het ook niet van plan." Lotto dringt aan op een gesprek.

Jürgen Van Goolen:

Ik ben kopman bij Saxo Bank. Blijkbaar wil de ploegleiding kijken hoe ver ik kan geraken in een grote ronde

n Lance Armstrong heeft van zijn eerste Giro een doel op zich gemaakt. Slaat hij net als in zijn eerste Tour in Sestriere de kloof?

n De Giro wordt de eerste grote ronde van dopingzondaar Ivan Basso na zijn straf. Hij wil dit jaar de Giro én de Vuelta winnen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234