Dinsdag 24/05/2022

NieuwsOverstromingen Wallonië

Internet bij meer dan 1.100 klanten nog niet hersteld na overstromingen

Het centrum van Pepinster, bijna zeven maanden na de overstroming. Beeld Eric de Mildt
Het centrum van Pepinster, bijna zeven maanden na de overstroming.Beeld Eric de Mildt

Een halfjaar na de zware overstromingen in Wallonië moet Proximus nog 1.100 vaste internetaansluitingen in het gebied herstellen. Het telecombedrijf hoopt dat tegen eind juni in orde te krijgen.

Redactie

Bij de overstromingen raakte de infrastructuur van Proximus in de regio beschadigd. Tijdens een commissiezitting over het telecombedrijf in de Kamer zei voorzitter Stefaan De Clerck dat na tien dagen de mobiele verbindingen voor iedereen hersteld waren. “Voor het vaste netwerk was dat veel complexer. Er waren gebouwen vernield. Het netwerk moest worden heropgebouwd”, legde hij uit.

Momenteel moeten nog meer dan 1.100 klanten aangesloten worden. Een woordvoerder van Proximus verduidelijkt dat het gaat om gezinnen in Pepinster, Kinkempois, Longdoz, Angleur, Chênée, Tilff, Trooz en Verviers. Sommige huizen zijn vernield en soms zijn er moeilijkheden om de koperkabels te herstellen.

In afwachting van de herstelling zocht Proximus andere oplossingen voor zijn klanten, zei De Clerck. Zo versterkte het bedrijf de mobiele dekking in het rampgebied. Bij de herstelling installeert Proximus al zoveel als mogelijk zijn nieuwe glasvezeltechnologie, die sneller internet mogelijk maakt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234