Maandag 26/09/2022

Interview u fabrice Du Welz over zijn debuutfilm Calvaire

'Nooit kijk je nog op dezelfde manier naar de Ardennen'

'Dit is de hardcore versie van Monty Pythons 'Life of Brian''

Brussel

Van onze medewerker

Nico Krols

Fabrice Du Welz (°1972) gooide met zijn langspeelfilmdebuut al hoge ogen op diverse festivals. Nu de film wordt uitgebracht in de zalen is het afwachten of ook het publiek er pap van lust. Calvaire is cinema die u - en dat is zacht uitgedrukt - met een ongemakkelijk gevoel opzadelt. "Ik wil de toeschouwer niet zomaar laten kijken. Hij moet iets meemaken. Calvaire is ervaringscinema. Voilà."

Uw horrorverhaal speelt zich af midden in de Hoge Venen. Verrassend hoe geschikt dat landschap is voor uw film.

Du Welz: "Nooit zul je nog op dezelfde manier naar de Ardennen kijken. Ik hoop dat de reisbureaus nog kunnen lachen als ze geen dagtrips meer verkopen. (lacht)"

Uw film doet denken aan Ravenous van Antonia Bird en The Blair Witch Project. Welke films hebben u nog geïnspireerd?

"Vooral The Texas Chainsaw Massacre, natuurlijk. Calvaire heeft sowieso elementen in zich van Amerikaanse films à la Deliverance uit de jaren zeventig, die een soort tegencultuur vertegenwoordigden. Soms heeft de film ook wat van het absurdisme van Buñuel. Ik wilde een film maken over iemands overlevingsstrijd, maar zonder dat je je kunt verlaten op het hoofdpersonage. Ik wil de kijker misleiden, zowel in mijn manier van vertellen als in zijn geloof in de personages."

Loop je dan niet het risico dat de kijker het opgeeft, dat het hem niks zegt?

"Dat denk ik niet. Ik heb al reacties gekregen van verbijsterde en geschokte mensen die zich afvroegen wat ik hen wou vertellen, maar niet een die komt zeggen dat het hem niets heeft gedaan. De film blijft je gedachten forceren. Ik wilde geen antwoord geven op iets, laat staan een moraal bieden waarmee we zoveel geweld kunnen weren. Ik heb eerder een experiment gevoerd, een liefdesverhaal waarin de meest verschrikkelijke, bestiale instincten opborrelen. Hoe traag de opbouw ook is, hoe banaal bijna, je voelt dat er gevaar in de lucht hangt.

"Neem nu het begin: iemand verliest de weg in de mist, heeft panne en komt terecht in een verlaten herberg. Dat kent iedereen. Vanaf dan begin ik aan het verwachtingspatroon te knagen. Je blijft kijken omdat er altijd wel iets anders gebeurt dan wat je gewoon bent uit al die vorige films. Toegegeven, ik spring vrij agressief met de kijker om. Calvaire is de hardcore versie van The Life of Brian van Monty Python."

Behalve de titel bevat Calvaire nog wel meer verwijzingen naar het christendom. Een diepgeworteld complex van u?

"Neen, ik respecteer mensen die willen geloven. Ik heb hooguit mijn bedenkingen bij religie. Ik kan erover meespreken, want ik heb bij de jezuïeten op school gezeten. De absurde liefdeshistorie die buitengewone en debiele proporties aanneemt in mijn film vertoont wel analogie met het christelijke geloof. Een geloof in iemand die zegt dat hij de zoon van God is, een geloof dat onwaarschijnlijke uitwassen heeft gekend. Het christelijke symbolisme is in de film aanwezig omdat het in ons leven alomtegenwoordig is. Je ontsnapt er niet aan. Het draagt ook veel gewelddadigheid in zich. Neem nu de kruisbeeldjes. We staan er niet bij stil, maar eigenlijk tonen die toch brutaal geweld? Als liefde blind is, dan geloof evenzeer. Maar Calvaire kun je voor mijn part evengoed interpreteren als een plattelandsfilm met landbouwers. Ik wilde in de eerste plaats een krachtige film maken waarin woede steekt. Niet de zoveelste lieve film waarvan we gerustgesteld kunnen weglopen. Ik wilde me er ook voor hoeden om te moraliseren. Ik schud de kijker door elkaar om hem een ervaring te bezorgen, een wrede misschien, maar alleszins een ervaring."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234