Zaterdag 20/08/2022

Investeerders laten de kurken weer knallen

Mumm maakt voortaan deel uit van de groep Pernod Ricard. Taittinger en Lanson kijken uit naar overnemers. Na 2004, een uitzonderlijk jaar voor de verkoop, is in de champagnesector een nieuwe concentratiebeweging op gang gekomen. Belangrijk nieuws voor de Belgische consumenten, na de Fransen de wereldkampioen champagnedrinken.

De champagnesector is aan een nieuwe cyclus van verkopen en overnamen begonnen. Deze zomer zijn drie bekende merken van eigenaar veranderd of hebben ze bekendgemaakt dat ze een overnemer zoeken. Pernod Ricard heeft Mumm gekocht en de aandeelhouders van Lanson International hebben aangekondigd dat ze hun groep willen verkopen. Taittinger is overgenomen door het Amerikaanse investeringsfonds Starwood Capital, dat de champagneactiviteit van de groep van de hand wil doen. Kandidaten zijn er genoeg.

Op 4 juli kocht Pernod Ricard het Britse Allied Domecq, de op drie na grootste drankengroep ter wereld en eigenaar van Mumm, het op twee na grootste champagnemerk. Op 8 juli besloten de aandeelhouders van Lanson International - de familie Mora (56 procent) en de Caisse Nationale des Caisses d'Epargne (44 procent) - de op een na grootste champagneproducent (na leider Moët-Hennessy, die deel uitmaakt van de groep LVMH) op de markt te brengen. En op 22 juli werd de groep Taittinger, eigenaar van het gelijknamige champagnehuis, overgenomen door het Amerikaanse investeringsbedrijf Starwood Capital.

De recente geschiedenis van de champagne is er een van "een opeenvolging van concentraties, deconcentraties en reconcentraties", relativeert Stephen Leroux, directeur marketing bij Bollinger. "Vandaag worden de kaarten weer eens opnieuw verdeeld." In de jaren negentig verlieten grote groepen (Danone, GrandMet, Seagram...) de sector. Volgens de microkosmos van de Champagne-streek is de sector gewoon aan een nieuwe cyclus van verkopen en overnamen begonnen. Zijn economische evenwicht en zijn waarden zouden geen gevaar lopen.

Een interessante sector is het wel. In 2004 werden bijna 300 miljoen flessen Franse champagne verkocht, waarvan ongeveer 40 procent buiten Frankrijk. Die cijfers benaderen het record van 1999, toen op de vooravond van het nieuwe millennium 327 miljoen flessen over de toonbank gingen.

Toch vrezen weinig ondernemers in de Champagne een grote invasie van buitenlandse investeerders. "Ze beseffen snel dat dit een moeilijk vak is", benadrukt Yves Dumont, voorzitter van het directiecomité van de groep Laurent-Perrier. "De wisselvalligheid van de oogst en van het wijnmaken, de ambachtelijke productie, de financiering van de stocks... In de champagne levert een te grote omvang meer nadelen dan voordelen op", zegt Dumont. "Ons vak steunt op het raffinement van de assemblages, niet op mechanisering."

Onmiddellijk na de officiële bekendmaking van de aankoop van Taittinger maakte Starwood Capital zijn plannen bekend om de champagneactiviteit van de groep in de herfst te verkopen - de overname wordt pas in september een feit. De kandidaat-kopers van het op zes na grootste champagnehuis begonnen onmiddellijk min of meer openlijke signalen uit te sturen, bondgenootschappen te plannen en hun tegenstanders te wegen.

De eerste die naar buiten kwam, was de Belgische financier Albert Frère, amper een week nadat hij zijn aandelen in de groep Taittinger aan het Amerikaanse fonds had verkocht. "We zouden zonder problemen een prestigieuze groep kunnen vormen, met de leden van de familie die willen meedoen en misschien ook met de familie Peugeot", zei hij op 29 juli in de krant Le Figaro. De Belgische zakenman is al samen met Bernard Arnault (LVMH) mede-eigenaar van Château Cheval Blanc, een van de grootste grand cru's van Bordeaux. En hij heeft het geld om zijn ambities waar te maken, want zijn Nationale Portefeuille Maatschappij (NPM) beschikt over een oorlogskas van "1 miljard euro cash", terwijl Champagne Taittinger ongeveer 500 miljoen euro waard zou zijn.

De andere potentiële kandidaten van wie de naam het vaakst opduikt zijn Louis Roederer, Pernod Ricard, LVMH en het Crédit Agricole, dat samenwerkt met het Eurazeo-fonds en eveneens bereid zou zijn om plaats in te ruimen voor de Taittingers die in de zaak willen blijven.

"De operators in de sector zouden het liefste zien dat het bedrijf in Champagne blijft, voor het evenwicht maar ook om gevoelsmatige redenen", onderstreept Michel Janneau, adjunct-algemeen directeur van het champagnehuis Roederer. Taittinger bezit 270 hectaren wijngaarden en boekte in 2004 een omzet van 87 miljoen euro, met een marge die boven de 10 procent zou liggen.

Gevoelens lijken minder mee te spelen in de nakende verkoop van Lanson International. Vergeleken met de overname van Taittinger wordt die op algemene onverschilligheid onthaald. Misschien heeft dat te maken met het nettoverlies van ongeveer 10 miljoen dat de groep in 2004 boekte, en met de vraagprijs van 700 miljoen euro die François-Xavier Mora, de voorzitter van het directiecomité, heeft bekendgemaakt en die volgens veel waarnemers sterk overschat is.

© Le Monde

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234