Zaterdag 01/10/2022

iPod slingert eigen geldmachine aan

In vier jaar tijd bracht de iPod-muziekspeler een accessoiremarkt op gang die, naargelang de bron, 55 tot 185 miljoen euro waard is. Honderden bedrijven sprongen ondertussen al op die 'iPod-economie' en maken microfoontjes, luidsprekersets en hoesjes voor het hebbeding. Apple zelf vindt het inmiddels allemaal fantastisch: als het hype is, is het goed.

Ronald Meeus

Zonder de iPod-muziekspeler van Apple had het Amerikaanse startupbedrijfje PortalPlayer, dat vorige maand op de Amerikaanse Nasdaq-beurs dook, wellicht niet eens meer bestaan. Het tegengestelde is echter evengoed waar: Apple benaderde PortalPlayer in 2001 met het idee voor een digitale muziekspeler die op termijn moest worden gekoppeld aan een downloaddienst op het internet, en het bedrijf levert sindsdien de chips die in het illustere hebbeding zitten.

PortalPlayer is niet het enige bedrijf dat zijn bestaan, voortbestaan of groei te danken heeft aan de iPod. Zo hielp het Clickwheel, de befaamde draaischijf vooraan in de iPod met (op nieuwere versies van het apparaat) ingebouwde toetsen, het Amerikaanse bedrijfje Synaptics aan een stevige groei in zijn afdeling die aan de consumentenelektronicamarkt levert. En computergigant HP ging, in een poging om de mp3-speler van erfconcurrent Dell te counteren, liever iPods verkopen dan zelf een soortgelijk toestel te maken.

Wat dus goed is voor Apple, is ook goed voor die bedrijven. En de iPod heeft zijn doelmatigheid op de consumentenmarkt al ruimschoots bewezen. Tot nu toe zijn er wereldwijd minstens 6 miljoen stuks van verkocht, wat in zekere zin een betere prestatie is dan wat Sony in de jaren tachtig met zijn Walkman deed: de Japanse elektronicamaker had zowaar het dubbele nodig (zes jaar tegenover Apples drie jaar) om een verkoopsvolume van 6 miljoen te halen. Bovendien heeft de iPod een stevig marktaandeel verworven: in 2004, zegt het studiebureau Understanding and Solutions, zijn er in België 125.000 muziekspelers verkocht. Vierentwintigduizend daarvan zijn iPods.

Het succes van het ding creëert een ware 'achtermarkt', die volgens schattingen uit de industrie wereldwijd tussen 55 en 185 miljoen euro waard is. Er springen vooral grotere, gedistingeerde merken op die markt. Altec Lansing bijvoorbeeld, een 70 jaar oud Amerikaans bedrijf dat luidsprekers produceert en in de vroege jaren dertig als eerste speakersystemen leverde aan bioscopen, maakte al speakersetjes voor de iPod, een onderneming waarin ook speakermaker Bose is gevolgd. Grote autohifimerken als Alpine en Pioneer bouwden al een uitbreiding die hun geluidssystemen iPod-klaar maken en grote automerken als BMW verkopen zelfs een iPod-aansluitkribbe als optie op een aantal van hun nieuwe wagens.

Een 'iPod-economie' is zowaar geboren: de iPod neemt een schare van enkele honderden aanverwante producten op sleeptouw, die op hun beurt wederom de populariteit van het toestel opkrikken. Apple is dus erg blij met die evolutie en biedt op zijn website en in zijn Amerikaanse 'outlet-winkels' de nodige plaats voor producten van derden. "Je kunt alleen maar hopen dat zoiets gebeurt", zegt Sander Graumans van Apple België. "Het verbaasde onszelf natuurlijk ook. Economisch houdt het steek: het voortbestaan van die bedrijven staat of valt niet met wat ze voor Apple doen, maar ze zien ook wel dat er een nichemarkt is waarop ze moeten inspelen."

Ondertussen rezen er ook kleinere startupbedrijfjes op, die exclusief iPod-gerelateerde producten maken of verkopen. Het gaat in die categorie minder over luidsprekers of uitbreidingen voor hifi-systemen, maar over dingen die de iPod een aantal extra functionaliteiten geven (zoals microfoontjes, fm-radiozenders) of hem gewoon in een nieuw jasje steken. Op de aan de iPod gewijde website iPodlounge.com staan meer dan honderd referenties van beschikbare etuis of beschermhoesjes in allerhande kleuren, en het Amerikaanse bedrijf Simple Solutions verkoopt met Swarovski-kristallen belegde iPod Mini's tegen de absolute spotprijs van 730 euro, meer dan het dubbele van de winkelprijs van de gewone Mini. "Het zijn de designaccessoires die het grootste succes hebben", luidt het bij Five4U uit Mechelen, een bedrijf dat een groot deel van de beschikbare iPod-accessoires importeert in België. "Consumenten houden bijvoorbeeld niet meer van de kleur van hun iPod of willen hem behoeden voor beschadiging."

Apple: 'Je kunt alleen maar hopen dat zoiets gebeurt'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234