Dinsdag 05/07/2022

Is MAGER het nieuwe dik

Te mager zijn mag niet. Die boodschap klinkt hoe langer, hoe luider. Maar niet iedereen is daarmee opgezet. De mensen die van nature mager zijn bijvoorbeeld. Die hangen heus niet allemaal boven de pot hun wortels uit te braken.

Onverantwoord. Zo noemt de Britse Advertising Standards Authority (ASA) een reclamebeeld dat Yves Saint Laurent liet publiceren in Elle. De waakhond boog zich over het beeld na een klacht van een lezer over het volgens haar uitgemergelde meisje dat het modehuis opvoerde.

Ze klaagde met rede, zo stelt ASA. "We concluderen dat de pose van het model en de belichting de focus naar haar borst trekt, waar haar ribben duidelijk zichtbaar zijn, en naar haar benen, die erg dun lijken in contrast met haar platformschoenen. Daarom vinden we dat het model ongezond mager lijkt en dat de advertentie inderdaad niet kan."

Body Mass Index

Dat een reclamebeeld onder vuur komt te liggen omdat de mannequin te mager is, dat is niet nieuw. Urban Outfitters zag onlangs nog om diezelfde reden een foto geschrapt. Het zijn trouwens niet alleen de modehuizen en -ketens die in de gaten worden gehouden. Ook de modellenbureaus lopen in de kijker. In Frankrijk diende een lid van de Parti Socialiste een wetsvoorstel in dat hen verplicht te werken met mensen met een gezonde Body Mass Index (de verhouding tussen lengte en gewicht). Aan overtredingen zouden geld- en celstraffen worden gekoppeld.

Het verzet tegen dun speelt ook elders. Dichterbij ook. Zo tweette Vlaanderens bekendste seksuologe Goedele Liekens op 22 april: "Wordt het BMI van onze nieuwslezers ook gecontroleerd zoals bij Franse modellen?" Die tweet kwam op het moment dat Hanne Decoutere in de nachtelijke loop van het VRT-journaal zat. In Humo zei ze erover: "Dit past in de tijdgeest. Mager zijn is verdacht geworden. Wie slank is, heeft haast automatisch een probleem."

Heel wat pluimgewichten blijken zich achter die quote te kunnen scharen. Ook Lien Goossens, specialist eetstoornissen aan de Universiteit Gent, meent dat er wel wat van aan is. Ook zij ziet hoe het slanke schoonheidsideaal steeds meer op de korrel wordt genomen, ten koste ook van enkele van nature slanke mensen. "An sich is dat niet slecht. Het is goed dat er een bewustzijn wordt gecreëerd, dat we nadenken over gezonde lichamen en eetproblemen. De publieke opinie is op dat vlak aan het veranderen. Het is logisch dat zo'n verandering gepaard gaat met extreme reacties."

Goossens doelt op reacties die vandaag worden weggezet als skinny shaming of thin shaming. Die woorden staan voor het maken van kwetsende opmerkingen over mensen met een laag gewicht. In de Britse krant The Guardian deed journaliste en schrijfster Emma Woolfe onlangs nog haar persoonlijke relaas hierover. In een stuk getiteld 'Why is skinny shaming ok, if fat shaming is not?' getuigt ze over hoe zij tijdens een buffet herhaaldelijk en onvriendelijk wordt gewezen op hoe anorectisch ze is. Haar obese mee-eter wordt met rust gelaten.

Vetrolletje

Mensen beseffen niet altijd dat opmerkingen aan het adres van magere mensen net zo kwetsend kunnen zijn als die aan het adres van zwaarlijvige mensen. Goossens: "Toch kan het evenzeer hun zelfbeeld aantasten. De hele obesitasepidemie heeft het sommige mensen doen vergeten, maar lichaamsontevredenheid werkt langs twee kanten."

An Vandeputte van kenniscentrum Eetexpert erkent dat. Al hoopt zij dat de slinger niet alleen omslaat van 'te dik' naar 'te mager'. "In plaats van op uiterlijk te focussen, zouden we eerder moeten focussen op hoe gezond iemand is. En dat kun je niet afleiden uit vormen en maten."

Of zoals make-upartieste Sabine Peeters onlangs blogte: "Het ding is dat je vaak niet te kiezen hebt als het op lichaamsvorm aankomt. We are all very different but all the same. Niet élk vetrolletje is gemaakt van bickysaus. En niet élke magere meid hangt boven de pot haar wortels uit te braken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234