Donderdag 06/10/2022

Italiaanse Vespa beleeft revival na magere jaren

'Vespa is vrijheidssymbool geworden voor werkende mensen in grote steden'

De remix van de rijdende mixer

De Italiaanse motorfabrikant Piaggio lanceert volgende week zijn nieuwe Vespa op de Belgische markt. Het model van de bekende scooter, waarvan het geluid wel eens vergeleken wordt met dat van een mixer, werd al 139 keer aangepast. En toch lijkt het nog altijd verdacht sterk op de eerste Vespa die zestig jaar geleden voor het eerst de kasseiwegen van Rome mocht verkennen.

Brussel

Eigen berichtgeving

Vanessa Debruyne

Ze waren hip in de jaren zestig, verloren in de jaren tachtig marktaandeel aan de goedkopere brommers van Aziatische concurrenten maar zijn nu terug aan een opmars bezig. De Vespa's zijn uit het dal geraakt met de hulp van bekende sterren als televisiekok Jamie Oliver, Amerikaanse rapper Sisqo en actrices Sandra Bullock en Sarah Jessica Parker. Ook onze eigen meisjes van K3 rijden rond op een Vespa. De Fédération Internationale Des Vespa Clubs omvat inmiddels 240 verenigingen in 24 landen. Bij de Belgische clubs zijn 250 leden aangesloten.

Het zijn niet de zestienjarige brommerrijders die voor de revival van Vespa zorgden, maar de oudere twintigers en dertigers die niet langer met hun auto in de ellenlange stadsfiles wilden staan. "De Vespa is een echt vrijheidssymbool geworden voor werkende mensen in de grote steden. Het is veel leuker om met een scooter door het vastzittende verkeer te zoemen, dan elke ochtend en avond in lange rijen aan te staan schuiven", zegt Johan De Roy van Vespa Benelux.

De nieuwe Vespa LX zal vanaf volgende week verkrijgbaar zijn op de Belgische markt in kleuren van zilver tot dieprood. De scooter doet terugdenken aan het model waarmee Gregory Peck en Audrey Hepburn het merk in 1953 bekendmaakten door ermee rond te rijden in de film Roman Holiday. De ronde koplamp en de achteruitkijkspiegel zijn duidelijk een knipoog naar het verleden, maar de scooter kreeg ook enkele moderne aanpassingen als een gsm-houder en een digitale klok.

Het model, waarvan zowel een brommer als een lichte motor op de markt wordt gebracht, is de vervanger van de Vespa ET. Daarvan werden sinds de lancering in 1996 wereldwijd 460.000 exemplaren verkocht. De nieuwe versie is iets hoekiger en het wiel is 2,5 centimeter groter om de stabiliteit te verbeteren, maar aan de traditionele metalen carrosserie werd niet geraakt. "De ET verkocht nog altijd uitstekend, maar om de aandacht van het publiek erbij te houden, moeten we af en toe een nieuwe Vespa op de markt brengen. De 139ste versie intussen, maar eigenlijk is er weinig veranderd aan het design. Het is vooral de technologie, de milieuvriendelijkheid en de veiligheid waar we aan sleutelen", aldus De Roy.

De Vespa LX draagt een prijskaartje tussen 2.500 en 3.300 euro en zal in de eerste plaats worden ingezet om de Amerikaanse en Europese markt verder te veroveren. Het nieuwe model wordt aanvankelijk niet verkocht in China en India, de twee Aziatische markten waar de tweewieler zich ook al redelijk thuisvoelt. Vorig jaar maakte het moederbedrijf Piaggio na vijf magere jaren voor het eerst weer een nettowinst van 4,1 miljoen euro, tegenover een verlies van 139,5 miljoen in 2003. Die ommekeer was vooral te danken aan het succes op de Indiase markt, de nieuwe modellen en enkele serieuze kostenbesparingen.

De nieuwe Vespa moet het bedrijf ook dit jaar uit de rode cijfers zien te houden. Want hoewel Piaggio sinds kort goede resultaten boekt, moet de groep dit jaar zwaar investeren in het verlieslatende Aprilia, dat ze eind vorig jaar hebben overgenomen. De Italiaanse ondernemer Roberto Colaninno nam eind 2003 Piaggio onder zijn vleugels en voegde daar een jaar later Aprilia aan toe, met ook merken als Moto Guzzi en Leverda. Samen vormen ze nu de grootste scooterfabrikant van Europa. Het marktaandeel van Piaggio schommelt in Europa rond 28 procent. De constructeur werkt onder de merken Vespa, Gilera, Derbi en Puch en heeft ook 20 procent in de Italiaanse motorfietsfabrikant MV Agusta. De fusiegroep Piaggio-Aprilia heeft zesduizend mensen in dienst, verspreid over acht fabrieken met een capaciteit van 600.000 scooters en motorfietsen per jaar.

Colaninno wil de 'vergane' glorie van de Italiaanse scooter- en motormakers herstellen. Door uit te pakken met uniek design tegen dezelfde prijzen als die van de Japanse concurrenten. De groep brengt dit jaar in totaal vijftien nieuwe modellen op de markt. De onderdelen worden voortaan geproduceerd in China om daarna alleen nog geassembleerd te worden in Italië. Daarvoor tekende Colaninno in april 2004 een overeenkomst met de Chinese groep Zongshen.

De concurrentie blijft natuurlijk ook niet blind voor het hernieuwde succes van de Vespa en pakt uit met vergelijkbare modellen en nostalgie. Yamaha probeert met zijn nieuwe model Vino Classic ook een zogenaamd Italiaans design op de markt te brengen. Volledig in de stijl van de Vespa. De reclameslogan van de Japanse producent luidt zelfs 'Can you say ciao bella?'.

De glansrijke geschiedenis van de wesp

Vespa kan terugkijken op een grote geschiedenis. De scooter werd na de Tweede Wereldoorlog uitgevonden in Italië, waar een grote behoefte was ontstaan naar een modern en betaalbaar transportmiddel. Vliegtuigbouwer Enrico Piaggio vroeg aan helikopteringenieur Corradino d'Ascania om zoiets te maken. Het model werd Vespa gedoopt, Italiaans voor wesp. In 1946 verlieten de eerste Vespa's de fabriek, om tien jaar later de kaap van 1 miljoen exemplaren te ronden.

Dankzij de filmsterren en de sixties groeide Vespa uit tot een hype. Voor de naoorlogse jongeren in Italië, die zich geen wagen konden veroorloven en snakten naar een middel waarmee ze zich maatschappelijk konden profileren, was die scooter een geschenk uit de hemel: goedkoop, stijlvol, veilig, gebruiksvriendelijk en ook vrouwvriendelijk, want vrouwen konden op de scooter zitten met gesloten benen en door de stad rijden zonder hun schoenen met hoge hakken moeten uit te doen.

Onrechtstreeks heeft ook de Europese Unie een rol gespeeld in de renaissance van de Vespa. Door de verstrenging van de wetgeving op de uitstoot van uitlaatgassen begonnen de ontwerpers van Piaggio begin jaren negentig met de ontwikkeling van een nieuw model dat niet alleen conform de Europese wetgeving was, maar ook in overeenstemming met de Amerikaanse normen. Daarvoor had het bedrijf 230 miljoen dollar veil. Piaggio zag zich al begin jaren tachtig genoodzaakt om te stoppen met de verkoop van het oude model in Amerika, vanwege de strenge emissiewetten.

In de jaren zeventig probeerden de 'ordinaire' bromfietsen een deel van het Vespa-marktaandeel af te snoepen. Maar Piaggio vocht terug. De groep verkocht tot op vandaag al meer dan 16 miljoen Vespa's.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234