Zondag 14/08/2022

Jaaroverzicht 2014 oktober

Nick Cave

Dat Nick Cave songs, romans en filmscenario's kan schrijven, wisten we. Maar een opera? Shell Shock, gemaakt met componist Nicholas Lens en choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui, gaat over de diepe wonden die oorlogen kunnen slaan. Een unieke samenwerking in De Munt.

Meneer Pastoor

De Brugse bisschop Jozef De Kesel benoemt priester Tom F., die in 2008 een minderjarige had aangerand, tot pastoor in Middelkerke. Na consternatie in de gemeente en ver daarbuiten, komt De Kesel terug op zijn beslissing en biedt zijn verontschuldigingen aan.

Babyblues

In Vlaanderen en Brussel slikken zo'n 280 kinderen jonger dan acht antidepressiva, zo blijkt uit cijfers van de Christelijke Mutualiteit (CM). Zelfs baby's en peuters krijgen in zeldzame gevallen die pillen voorgeschreven.

Michel I

Na veel vijven, zessen en enkele crisettes sluiten N-VA, Open Vld, CD&V en MR een regeerakkoord. Het is er een van een aantal nieuwe belastingen, maar met vooral bijzonder grote besparingen. De indexsprong en het optrekken van de pensioenleeftijd naar 67 jaar zijn de meest in het oog springende maatregelen. Van een vermogenswinstbelasting is geen sprake.

Brazilië verdeeld

Zittend Braziliaans president Dilma Rousseff wint in de presidentsverkiezingen krap de tweede ronde van Aécio Neves. Haar overwinning komt er evenwel niet omdat ze het goed heeft gedaan: 's werelds zevende economie zakt sinds 2011 gestaag in, tot de huidige recessie, en de inflatie is naar 6,7 procent gestegen. Het succes lijkt vooral te verklaren door Rousseffs agressieve pr-campagne. Die heeft kiezers doen geloven dat het goed gaat, terwijl het Braziliaanse groeicijfer in 2014 het slechtste is van alle groeilanden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen

Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234