Maandag 08/08/2022

Jan Hoet, een ware volksheld

'Nergens in de hele wereld vind je zoiets. Nergens.' Tijdens het openingsweekeinde had museumdirecteur Hoet uitvoerig zijn eigen SMAK gefêteerd én de bezoekers van het openingsweekend overtuigd. De opmerking dat het Gentse SMAK uniek is, was niet uit het Gentse congrescentrum weg te branden. En Jan Hoet, die kwam handen tekort om alle felicitaties in ontvangst te nemen. Maar het duurde wél vijfentwintig jaar voor hij de nodige medestanders vond om met dit SMAK Gent op de internationale cultuurkaart te plaatsen.

Het enorme prestige dat Jan Hoet dezer dagen in Gent en omstreken geniet, was op geen enkel moment duidelijker dan tijdens zijn robbertje vuistvechten met de Amerikaanse kunstenaar Dennis Bellone. De Floraliënhal van het Congrescentrum liep zaterdagavond vol voor de tot museumdirecteur omgevormde amateurbokser. Als een ware volksheld werd Hoet, in knalrode sportwagen en met knalrode bokshandschoenen, naar de arena gebracht, druk omstuwd door journalisten, fotografen en cameraploegen. Toen de wedstrijd onbeslist eindigde, was iedereen het erover eens: Hoet - overigens in prima conditie - was de morele overwinnaar. En niet in de eerste plaats omdat hij Bellone voortdurend in de verdediging drong maar vooral omdat hij Gent het SMAK gaf.

De boksmatch kan tellen als metafoor voor Hoets kunstvisie: kunst die je in het gezicht slaat, die naar je onderbuik grijpt. Zonder dat er te veel woorden bij komen kijken. De actuele kunst van het SMAK - soms grappig, soms ontroerend - komt alvast uitstekend tot haar recht in het voor 350 miljoen en met veel smaak gerenoveerde Congrescentrum. De onopdringerige witglazen gangen vestigen de aandacht op de kunstwerken zelf, een beetje als een goede scheidsrechter in een boksmatch. In combinatie met de goed uitgekiende opstelling is het SMAK zelf één van de mooiste kunstwerken van het SMAK.

Als de publieke opkomst tijdens het voorbije weekend een aanwijzing kan zijn, dan snakte Gent naar een museum als dit. Bijwijlen moest geduwd worden om, tussen de kunstwerken door, toch maar de volgende zaal te bereiken. Een enkele zaalwachter liep witheet aan toen hij de bezoekers moest beletten tegen een kunstwerk aan te lopen. Dit museum leefde de voorbije twee dagen, zoals kunst slechts hoogst zelden leeft.

Tussen Hoets verzameling vonden overal acts plaats. Ann Pierlé die een set bracht of jazzdrummer Sonny Murray die in zijn dooie eentje in de Floraliënhal zat te trommelen. Of de Gentse bevolking die zondag gratis het glas mocht komen heffen op het SMAK. Of nog: radio MAKS, ofte meer actuele kunst op straat, van de vzw De Hondsjaren die zesendertig uur lang de ether inging vanuit een container in het SMAK. En de technofeestjes vielen niet eens uit de toon.

"Jammer," verzuchtte een bezoeker. "Als dit nu eens elk weekend kon. Dat zou pas een staaltje van levende kunst zijn."

Fabian Lefevere

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234