Zondag 07/08/2022

Japanners willen de auto opnieuw uitvinden

Genoeg prototypes om heel dit krantenkatern mee te vullen, daarmee pronken de Japanse constructeurs momenteel weer op de autobeurs van Tokio. Niet alle modellen getuigen van een even goede smaak, maar gelukkig waren er toch weer enkele uitzonderingen. Voor de strafste stunt zorgde echter een Europese constructeur. VW-baas Ferdinand Piëch wil koste wat het kost het legendarische Bugatti nieuw leven inblazen. Na fraaie concept cars in Genève en Frankfurt, werd in Tokio nu ook gepronkt met de Bugatti EB18/4 Veyron.

Van onze medewerker

Alain Devos

Een van de prototypes van Bugatti zal beslist op de markt worden gebracht, alleen is nog niet beslist welk. Wie niet over een klein fortuin beschikt, moet zich echter geen illusies maken. Zo zal een toekomstig seriemodel (nou ja) zo goed als zeker worden aangedreven door een motor met maar liefst 18 cilinders. Een gigantisch vermogen, haast waanzinnige prestaties en een navenante prijs lijken onvermijdelijk. Voor de liefhebbers vertellen we er nog even bij dat de EB 18/4, in tegenstelling tot vorige prototyopes, door de designafdeling van VW werd ontworpen. Onder leiding van Hartmut Warkuss zelfs, de man aan wie we brave modellen als de Golf en de Bora te danken hebben.

Maar de autobeurs van Tokio moet natuurlijk in de eerste plaats een feest zijn voor de Japanse autonijverheid. Dat de ontwerpers en designers uit het Verre Oosten hun fantasie wel regelmatig de vrije loop mogen laten, bewijst onder meer de Toyota WiLL Vi. De constructeur heeft het over een minimalistische vormgeving, waardoor de auto zowaar een beetje doet denken aan een koets. Binnenin de vreemde carrosserie schuilt volgens Toyota wel een ruim en uitermate passagiersvriendelijk interieur. Een zo mogelijk nog opvallender auto is de Origin, een berline uit de oude doos met trekjes die moeten herinneren aan de Crown uit de jaren zestig. Het is een auto die je bij ons wellicht niet aan de straatstenen kwijt raakt, maar de Japanners houden wel van een dergelijke mix van retro en futurisme. De Origin werd, dixit Toyota, ontworpen om de productie van de honderdmiljoenste auto van het merk te vieren. Nog zo'n opvallend ontwerp is de Open Deck, een compacte pick-up met vier deuren, en met een vorm die volgens ons ook evengoed door een designer van Lada had kunnen zijn bedacht.

Het is allemaal niet veel meer dan (soms) leuk speelgoed en veel belangrijker zijn dan ook de inspanningen inzake milieuvrijwaring van Toyota. Op de beurs in Tokio worden de recentste evoluties getoond, met een alsmaar sterkere klemtoon op de techniek van de brandstofcellen. Maar aan serieproductie is ook Toyota nog lang niet toe. Voor het Fuel Cell Hybrid Vehicle, waarin een brandstofcel en batterijen de elektrische motor met energie bevoorraden, wordt nog onderzocht wat het meest geschikt is voor de brandstofcel: zuivere waterstof of brandstoffen (methanol, aardgas of benzine) waarmee die waterstof kan worden geproduceerd. Met de HV-M4 introduceert Toyota ondertussen de eerste hybride vierwielaangedreven auto ter wereld. De auto krijgt zijn energie zowel van een krachtige verbrandingsmotor als van twee elektrische krachtbronnen. Na de in Japan al een tijdje verkrijgbare en zelfs relatief populaire Prius zou de HV-M4 wel eens de tweede hybride auto zijn die de constructeur op de markt durft te brengen. Milieuvriendelijke auto's met directe benzine-injectie, elektrische motoren, hybride combinaties en brandstofcellen staan trouwens op zowat alle stands in Tokio. Die zorg om onze gezondheid gaat blijkbaar overal hand in hand met de roep om meer vrije tijd en om auto's waarmee daar handig op ingespeeld wordt.

'Small and fun' lijkt bijvoorbeeld ook het thema bij Honda, dat in Tokio onder meer de best wel geslaagde Spocket (van sport en pocket?) toont. Het is een compacte sportwagen waarvan de achterkant makkelijk tot een door de pick-up geïnspireerde open laadbak kan worden omgevormd. De Fuya-jo is dan weer een mini-discotheek op wielen, met een muziekinstallatie die haast zwaarder is dan de rest van de auto en met stoelen die meer op barkrukken lijken. Zelfs de gekste regisseur van sciencefictionfilms vindt dit vehikel allicht nog te lelijk om in een van zijn producties te gebruiken

Heel wat eleganter is de Nissan XVL, een luxueuze en snelle berline die vroeg of laat wellicht de in Europa geflopte Maxima mag opvolgen. De wagen wordt op de achterwielen aangedreven door een V6-benzinemotor met directe inspuiting en heeft een CVT-transmissie die speciaal werd ontwikkeld om een hoog vermogen te verwerken. Nog veel mooier is de Lexus Sport Coupé, die evengoed de voorbode kan zijn van een binnenkort in serieproductie te bouwen auto. De vormen werden in het Brusselse designcentrum van Toyota bedacht en misschien verklaart dat wel waarom enige gelijkenis met de Audi TT de wagen niet vreemd is. De Lexus heeft een dak dat in twintig seconden (en volautomatisch) in de koffer verdwijnt. Onder de motorkap zit een achtcilinder. De verkoop zou midden volgend jaar beginnen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234