Zondag 02/10/2022

NieuwsJapan

Japanse belastingdienst lanceert wedstrijd om jongeren meer alcohol te doen drinken

Jongvolwassenen in Tokio zouden te weinig alcohol drinken, wat slecht zou zijn voor de economie van het land. Beeld Getty Images
Jongvolwassenen in Tokio zouden te weinig alcohol drinken, wat slecht zou zijn voor de economie van het land.Beeld Getty Images

Japan kampt met een alcoholprobleem, maar niet op de manier waarop je zou denken. In plaats van te veel, drinken de jongvolwassenen in het land juist te weinig alcohol. Dat vindt althans de Japanse belastingdienst, die hier graag verandering in wil brengen om de accijnsinkomsten te stutten.

Julia Schipper

De belastingdienst in Japan heeft een wedstrijd in het leven geroepen die jongvolwassenen moet stimuleren meer alcohol te drinken. De Sake Viva!-wedstrijd, die wordt geleid door het National Tax Agency, vraagt 20- tot 39-jarigen een campagne te bedenken die de populariteit van alcoholische dranken kan opkrikken. Tot 9 september kunnen er ideeën worden ingezonden.

Het stijgende aandeel 65-plussers in het land in combinatie met een nieuwe generatie jongeren die andere gewoonten hebben sinds de coronapandemie, zorgt ervoor dat er minder gedronken wordt. Als gevolg daarvan drogen de accijnsinkomsten op. Accijnzen op alcoholhoudende dranken waren in 2011 bijvoorbeeld nog goed voor 3 procent van de totale belastinginkomsten van de overheid, maar volgens de belastingdienst is dat inmiddels al gedaald tot 2 procent.

Dat komt extra hard aan nu de Japanse regering kampt met een chronisch begrotingstekort en een totale schuld heeft die gelijk is aan meer dan twee keer het bruto binnenlands product van het land.

Gepaste hoeveelheid

De Japanse belastingdienst vergeleek cijfers over de alcoholinname in 2020 met die in 1995 en kwam tot de bittere conclusie dat waar een Japanse volwassene 30 jaar geleden nog zo’n 100 liter alcohol per jaar dronk, de gemiddelde inname inmiddels gedaald is naar 75 liter.

Hoewel de naam van de wedstrijd enkel refereert aan de bekende Japanse rijstwijn sake, is het ook de bedoeling dat de doelgroep meer shochu (een rijstdrank), whisky, bier of wijn gaat drinken.

Het Japanse ministerie van Volksgezondheid, dat niet betrokken is bij de wedstrijd, zei te hopen dat de campagne mensen er ook aan blijft herinneren om alleen een “gepaste hoeveelheid” alcohol te drinken.

De finalisten worden uitgenodigd voor de prijsuitreiking in Tokio op 10 november.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234