Woensdag 10/08/2022

Galliano

John Galliano naar Margiela: Meesterzet of fiasco?

Een ontwerp van Galliano. Beeld REUTERS
Een ontwerp van Galliano.Beeld REUTERS

Op de Londense modeweek zijn alle ogen vandaag gericht op de eerste show van John Galliano voor Maison Martin Margiela (MMM). Wordt dit het ultieme eerherstel voor de controversiële Galliano of een fiasco voor MMM?

KIM VAN DE PERRE EN CHARLOTTE VAN HACHT

Het bericht dat uitgerekend John Galliano de nieuwe creatieve directeur bij Maison Martin Margiela (MMM) werd, zorgde afgelopen oktober voor de nodige opschudding in de modewereld. Galliano mag dan een ongelooflijk talent zijn, hij sleept een bedenkelijke reputatie met zich mee. In 2011 werd hij nog aan de deur gezet bij Dior nadat een video opdook waarin hij een Joods stel op een Parijs terras antisemitische beledigingen toeschreeuwde: "Ik hou van Hitler. Jullie voorouders zouden allemaal vergast moeten zijn." De flamboyante modeontwerper zei achteraf dat hij zich niets van het voorval kon herinneren, omdat hij op dat moment met een zware alcohol-, slaappillen- en Valiumverslaving kampte, maar Galliano werd niettemin veroordeeld voor zijn uitspraken.

Vier jaar, een ontwenningskuur en een mea culpa aan de Joodse gemeenschap later is de ontwerper klaar voor zijn grote comeback. "Ik ben klaar om te creëren", liet hij zich een tijd geleden al ontvallen. "Ik hoop dat ik na mijn boetedoening een tweede kans krijg." In 2013 deed hij al een 'stage' bij de recent overleden Oscar de la Renta, maar met zijn job bij het gerenommeerde en alom gerespecteerde MMM schoot hij de hoofdvogel af.

undefined

Een creatie van Maison Martin Margiela. Beeld PHOTO_NEWS
Een creatie van Maison Martin Margiela.Beeld PHOTO_NEWS

Gejubel en gefrons

MMM's eigenaar Renzo Rosso (die ook Diesel oprichtte) verkoos Galliano boven meer evidente opties als Raf Simons en de in Antwerpen geschoolde Haider Ackermann. Het enfant terrible geniet duidelijk weer steun van pers en modebazen. Dat hij invloedrijke modefiguren, zoals Vogue-hoofdredactrice Anna Wintour en model Kate Moss, tot zijn vrienden mag rekenen, helpt natuurlijk ook. Ook na het 'Hitler-incident' klopte Moss nog bij Galliano aan om haar trouwjurk te ontwerpen.

De verwachtingen voor zijn eerste show voor MMM, vandaag rond tea time, zijn extreem hoog gespannen. Geen andere show op de Londense modeweek waar zo veel over gepraat wordt. Dit zou immers de ultieme rehabilitatie kunnen inluiden, maar evengoed kunnen uitdraaien op een flop van jewelste. Niemand die twijfelt aan het talent van Galliano, maar de samenwerking met MMM lokt evenveel gejubel als gefrons op. Want met de keuze voor Galliano is het duidelijk dat MMM een nieuwe weg wil inslaan.

De vaak theatrale creaties van de Britse ontwerper lijken op het eerste gezicht niet te rijmen met de conceptuele stijl van de Belgische oprichter Martin Margiela. Tot nu toe bleef het modehuis trouw aan de visie van zijn oprichter, die in 2009 het label verliet. Zal Galliano's visie aansluiten op de eerder poëtisch-minimalistische stijl die MMM doorheen de jaren zo'n grote fanbasis heeft opgeleverd? En zo niet, zal dat diezelfde fans die houden van het specifieke DNA van het label afschrikken en wegjagen?

Dat Galliano nu openlijk naar voren wordt geschoven als nieuw Margielagezicht is ook voor een tweede reden opmerkelijk. MMM heeft altijd geteerd op de zweem van mysterie die rond het modehuis hing: die zwengelde de nieuwsgierigheid en fascinatie aan en gaf het label bijna een cultstatus. Margiela zelf sprak bijvoorbeeld zelden met de pers. Hoe de Belg eruit zag, was lang een van de best bewaarde geheimen van het modewereldje. Ook de witte labels en de vaak gemaskerde modellen op de catwalk maakten deel uit van de anonieme huisstijl.

Het ontwerpersteam dat Margiela opvolgde bleef eveneens ver weg van de spotlights. Toen modejournaliste Suzy Menkes vorig jaar MMM-ontwerper Matthieu Blazy prees om zijn excellente werk achter de schermen, kreeg ze meteen een berichtje van de persdienst van het label: of ze zijn naam voortaan uit de media wilde houden?

Daarom is het des te opvallender dat de nieuwe artistiek directeur iemand is die niet alleen door iedereen gekend is maar de schijnwerpers zelf ook voortdurend opzoekt. Terwijl de 'onzichtbare' Margiela na een show nooit het publiek kwam groeten, verkleedde Galliano zich soms, speciaal voor dat moment, in maffe personages en spectaculaire outfits. Zal hij nu hetzelfde doen?

undefined

Een creatie van Maison Martin Margiela. Beeld EPA
Een creatie van Maison Martin Margiela.Beeld EPA

Achter de schermen

Mogelijk vindt eigenaar Renzo Rosso dat de voordelen van het MMM-mysterie nu wel stilaan zijn uitgewerkt. "De laatste jaren gunnen steeds meer designers en modehuizen het publiek een blik achter de schermen via sociale media", zegt Margiela-fan en styliste Laura Van der Borght. "Daarmee winnen ze de sympathie van het publiek." De aanstelling van Galliano leverde Rosso en MMM alvast bakken media-aandacht op. Zelfs het bericht dat de collectie voor één keer niet voorgesteld ging worden tijdens de Parijse modeweek, maar in Londen, waar Galliano nog school liep in Saint Martins, was al goed voor wereldnieuws.

De plaatsen voor de Margielashow zijn nog nooit zo begeerd geweest. Van der Borght: "Een nieuwe ontwerper aannemen houdt een risico in, maar je moet als merk ook verder." En dan is Galliano, die door Time Magazine ooit uitgeroepen werd tot 'de invloedrijkste ontwerper van zijn generatie' misschien nog lang niet zo'n slechte gok.

undefined

Een ontwerp van Galliano. Beeld EPA
Een ontwerp van Galliano.Beeld EPA

Wie is John Galliano?

• Geboren in 1960 in Gibraltar als Juan Carlos Antonio Galliano-Guillén in een zeer katholiek gezin. Zijn vader was loodgieter, zijn moeder flamencodanseres. Toen hij zes was, verhuisde het zeskoppige gezin naar Londen.

• Studeerde aan de gerenommeerde Londense modeacademie Central Saint Martins. Zijn afstudeercollectie, Les Incroyables, werd meteen gekocht door boetieks.

• De British Fashion Council riep hem in 1987, voor de eerste maar niet de laatste keer, uit tot British Designer of the Year. Financieel ging het hem oorspronkelijk minder voor de wind: in 1990 ging zijn opgestarte eigen label failliet. Nadien trok Galliano van Londen naar Parijs.

• De ommekeer kwam toen hij kostuums voor Kylie Minogue mocht ontwerpen en in 1995 door luxemerk Givenchy aangesteld werd als artistiek directeur.

• Een jaar later kwam luxemerk Dior aan zijn mouw trekken. Zijn spectaculaire shows gecombineerd met zijn oog voor commercieel succes, romantische flair en onuitputtelijke fantasie zetten de flamboyante ontwerper op de kaart als groot modetalent. Het leverde hem titels op als 'International designer of the year'.

• In 2011 lekte een video uit waarin te zien is hoe Galliano een Joods stel op een terras in Parijs antisemitische opmerkingen naar het hoofd slingert. Hij moet voor de rechter verschijnen en verliest zijn job bij Dior. Ook andere modehuizen en -gezichten keren hem de rug toe.

• Hij liet zich opnemen in een ontwenningskliniek en verontschuldigde zich tegenover de Joodse gemeenschap. "Niemand was zo gechoqueerd als ikzelf", zei Galliano achteraf in een interview met de Amerikaanse presentator Charlie Rose. "Door de alcohol werd ik paranoïde en kwamen de frustraties uit mijn kindertijd naar boven. Daardoor ontstond een soort van zelfbeschermingsmechanisme. Toen ik klein was werd ik veel gepest en uitgescholden. Ik kon nooit mezelf zijn omdat ik homo was."

• Galliano is al lang samen met zijn partner Alexis Roche. Na een 'stage' bij Oscar de la Renta is hij nu aan de slag als artistiek directeur bij Maison Martin Margiela.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234