Zondag 25/09/2022

InterviewJon Hopkins

Jon Hopkins trekt de stekker uit: ‘Slechte muziek kan een psychedelische trip verknallen’

Jon Hopkins. Beeld Steve Gullick
Jon Hopkins.Beeld Steve Gullick

Electroproducer en dj Jon Hopkins zette grote zalen in lichterlaaie met de intense platen Immunity en Singularity. Maar vorig jaar vond hij het plots tijd voor rust en bezinning. Op zijn nieuwe plaat Music for Psychedelic Therapy is geen beat meer te bespeuren.

Gert Van Nieuwenhove

Jon Hopkins: “Ik kroop in mijn studio met veldopnamen die ik had gemaakt in de bossen van Zuidwest-Engeland, maar ook in een grot in Ecuador. Ver van huis klonken de vogels en de watervallen vanzelf orkestraal.”

Je zegt dat Music for Psychedelic Therapy niet past in de hokjes ambient, klassieke muziek en drones, maar er wel elementen van bevat. Welke platen binnen die drie genres zijn voor jou belangrijk geweest?

“Heb je de hele namiddag vrij? (lacht) Het Duitse label Eye Q had in de jaren 90 het ambientluik Recycle or Die: ik was op mijn veertiende onder de indruk van de lange tracks van Ralf Hildenbeutel. En mijn favoriete ambientplaat blijft The Pearl van Brian Eno en Harold Budd. Ik heb het voorrecht gehad om een paar keer met Brian Eno te werken, hij is lang mijn mentor geweest. Ik heb hem net mijn nieuwe plaat opgestuurd. Ik hoop uiteraard dat hij ze goed vindt. En dat hij bij het zien van de titel Music for Psychedelic Therapy de hommage opmerkt aan zijn Music for Films en Music for Airports.

“In de afdeling drones was Odin van Julian Cope belangrijk: het is één lange track met een diepe stem, it freaks out at one point. De aangehouden noten doen me meer aan kracht en energie denken dan aan een muziekstuk schrijven.”

En klassieke muziek?

“Ik heb veel geluisterd naar ‘Neptunus’, dat De planeten van Gustav Holst afsluit. Ik wilde ook altijd dezelfde stukken van ‘De vuurvogel’ van Igor Stravinsky horen. En ik heb vroeger aan de piano werk van Maurice Ravel en Claude Debussy gespeeld.”

Je zachte pianostukken worden op Spotify tot wel tien keer meer beluisterd dan je danstunes.

“Dat komt door die Spotify-playlists met zachte pianomuziek. Goed dat die bestaan, en prima dat mensen ambient in de achtergrond hebben opstaan, maar als ik optreed, merk ik niet veel van dat succes. De meeste mensen komen om te dansen op mijn bekende uptemponummers. Voor hen zijn die pianostukjes vooral een weg naar de roes.

“Ik had het onlangs met Sam Shepherd van Floating Points over Spotify, naar aanleiding van Promises, dat hij met Pharoah Sanders maakte. We hebben dit jaar dus allebei meditatiemuziek gemaakt. Ik heb voor aparte songtitels gekozen, Sam voor ‘Movement 1’ tot ‘Movement 9’. Bleek dat we allebei even gedacht hebben: we maken er één track van. Maar ja, dan verdien je op Spotify echt niks meer.”

Je mediteert al een jaar of twintig en maakt nu deze muziek. Waarom heb je zo lang gewacht?

(lacht) Wel, begeleide therapie met psychedelische medicijnen wordt op steeds meer plaatsen legaal. Ik vind de muziek die de therapeuten gebruiken vaak verschrikkelijk. Goedkope elektronische new age is het, die voor steeds meer mensen de trip gewoon verknalt. Daar wil ik iets aan doen.”

Je doet volgend jaar Brussel aan in kwartetvorm: piano, gitaar, viool, cello. Je komt toch ooit terug als dj?

“Wees gerust. Ik heb onlangs opnieuw een paar technosets gedraaid. Ik vind niks leuker dan mensen doen dansen.”

Jon Hopkins treedt op 15 september 2022 op in het Koninklijk Circus. Music for Psychedelic Therapy is nu uit bij Domino.

© Humo

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234