Woensdag 05/10/2022

Jules Deelder en Kamagurka zijn samen 'Kamadeeldra'

Kamagurka: 'Ik ben aan het veranderen en wil het publiek meenemen in die evolutie'

Gent

van onze medewerkster

Liv Laveyne

Neontriektragikomieklactieflocomomultilaconiek en een drie monden lange adjectiefsliert zonder interpunctie: dat is volgens Jules Deelder Kamadeeldra. Kamagurka geeft het toe: is Deelders geheugen van metaal, dan is het zijne een ijzeren vergiet. "Mijn geheugen zit hulpeloos in de hoek te wachten tot het aan bod mag komen, terwijl Jules erop los improviseert." De rode draad van onze performance? "Euh, dat zijn wij."

Hij spreekt dan ook van een botsing van twee werelden. "Two men on stage met een hoop muzikanten. Jules en ik komen niet uit de jazz, maar we werken wel als jazzmuzikanten: we hebben onze tekst en improviseren daarbij en iedereen krijgt te gelegener tijd zijn solootje. We gaan ook filmpjes draaien en Jules gaat voor het eerst in zijn leven zingen. Het wordt een echt 'multimediaspektakel'", zegt hij, terwijl hij met zijn ogen rolt.

Kama kent Deelder al jaren als schrijver en de lof wordt niet onder stoelen of banken gestoken. "Ik vind zijn boeken de beste van heel het Nederlandse taalgebied. Hij is ook als performer heel erg sterk. Niettegenstaande zijn nuchtere kijk op de wereld weet hij die toch zo surrealistisch te verwoorden. Mijn sterke punten liggen veeleer in het opwekken van de lach. Dat is wat me aantrekt tot het podium: het podium wegspelen."

Voor de try-outs van Kamadeeldra kiest Kamagurka voor de Gentse Feesten. "Het is zomer. Iedereen is relaxed en dat werkt altijd goed. Het is ook een persoonlijke traditie: ofwel ontvlucht je Gent tijdens de Feesten en ga je naar het zuiden van Denemarken ofwel onderga je het. Ik kies voor het laatste."

Zelf noemt hij het thema van Kamadeeldra "flauwekul." "Het gaat over de energie en concentratie waarmee je het gebeuren brengt. Jules is al veertig jaar bezig, ik vijfentwintig. We staan samen op een podium en dan gebeurt het."

Dat dit bijna als een happening klinkt, wil hij niet gezegd hebben. "Goh, dat is zo'n oud woord", zegt hij. "Maar het is wel zo dat er iets moet gebeuren, anders zit je bij de Nacht van de Poëzie en Behoud de begeerte. God beware me. Ik vind dat saai, mensen die voorlezen."

Hoe zij het dan gaan aanpakken? "We gaan voorlezen. Maar we zijn niet saai want we dansen erbij. Grapje. We hebben wel een lang gedicht geschreven van zestien bladzijden in de Mokabon (Gents koffiehuisje, LiLa) over een man die valt. Lang en hard."

Hun gevoel voor humor hebben ze in elk geval gemeenschappelijk. "Absoluut, het kan niet grof genoeg én niet fijn genoeg zijn. En jullie mogen kiezen wie wat is", grijnst hij. "Weet je, je kunt maar vulgair zijn als je heel geciviliseerd bent. Als je maar een van de twee bent, wordt het niks. Ik vergelijk humor met een regenboog: elke kleurschakering staat voor een bepaald soort humor. Maar als je goede humor wilt, heb je alle kleuren nodig, anders is er geen regenboog."

Begonnen als cartoonist en bekend van zijn werk met Herr Seele en door Studio Kafka wordt Kamagurka in de humorwereld stilaan beschouwd als de leermeester van een comedygeneratie. "Toen ik begon, was Urbanus zowat het enige dat je hier in Vlaanderen had. Zijn humor mag dan wel leuk zijn, het blijft allemaal zeer onschuldig. Al is zijn invloed op jonge comedians als Gunter Lamoot zeker niet te onderschatten. Het is mijn verdienste geweest weer oude registers open te trekken en erg surrealistische humor te brengen", vertelt Kamagurka daarover. "Tegelijk noem ik een kut ook gewoon een kut en dat zou Urbanus nooit doen. Maar net zoals ik door de cartoonist Gummbah anders gaan tekenen ben, hoop ik dat ook met comedy te doen. Ik ben daar bewust mee bezig: ik wil geen typetjes meer spelen, nu ga ik als mezelf samen met Jules optreden en absurdistische verhalen brengen. Ik ben aan het veranderen en ik wil het publiek meenemen in die evolutie. Na Kamiel Kafka heb ik mijn pet moeten afgooien en die kin terugtrekken. Ik ben dicht bij mezelf gaan staan en nu ben ik in een stadium gekomen dat ik liever op het podium sta dan om het even waar anders."

Dat hij kan bestaan als performer dankt hij naar eigen zeggen aan Nederland. "Ik ben wel heel succesvol in België, maar als ik hier dertig keer in een uitverkocht cultureel centrum sta, dan heb je het ook gehad. Hier in Vlaanderen zal het comedycircuit anders en kleinschaliger uitgebouwd moeten worden want met dertig keer spelen, kom je er niet toe je te bekwamen in het vak. Laten we eerlijk zijn, momenteel zie ik in België nog steeds geen Hans Teeuwen rondlopen. Wat ik wel ga doen, is Hans Teeuwen hierheen halen. Als onze Vlaamse gasten echt goed willen worden, zullen ze moeten doorbreken in Nederland, juist omdat je er meer kunt spelen en je humor universeler maken. En dat zie ik los van het taalprobleem: een Freddy De Vadder (het West-Vlaamse typetje dat comedian Bart Vanneste speelt, LiLa) kun je ook in Nederland brengen. In de Hollandse achterhoek, tussen de Polders, in Overijssel en zeker Enschede lopen er evenveel Freddy De Vadders rond als in Menen."

Kamadeeldra, van 24 tot en met 28 juli, om 20.30 uur in Publiekstheater Minnemeers, Gent. Info en kaartjes: vzw Freetime: 09/233.77.88

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234