Zondag 28/11/2021

NieuwsPolitiek

Kamer debatteert over State of the Union: ‘Wat zou u doen aan de energiefactuur? U zou niets doen’

Volgens Vooruit-fractieleider Melissa Depraetere is de kritiek van N-VA erg  makkelijk, maar stelt de oppositiepartij geen oplossingen voor. Beeld BELGA
Volgens Vooruit-fractieleider Melissa Depraetere is de kritiek van N-VA erg makkelijk, maar stelt de oppositiepartij geen oplossingen voor.Beeld BELGA

Oppositie en meerderheid debatteren vandaag in de Kamer over de State of the Union die premier Alexander De Croo gisteren gaf. Onder meer de maatregelen van de regering tegen de stijgende energiefactuur zijn voorwerp van discussie. ‘De middenklasse krijgt peanuts toegeschoven, maar moet wel voor 600 miljoen euro in de eigen buidel tasten’, sneerde N-VA-fractieleider Peter De Roover.

De federale regering bereikte dinsdagochtend op de valreep nog een akkoord over de begrotingsopmaak van 2022. Die gaat gepaard met een pakket van een honderdtal maatregelen, die de premier eerst op een persconferentie en een paar uur later ook in de Kamer mocht toelichten in zijn State of the Union, het officiële startschot van het nieuwe parlementaire jaar.

In het pakket zitten enkele maatregelen om de stijgende energiefactuur tot bedaren te brengen. De prijzen voor gas en elektriciteit zijn al maanden aan een zorgwekkende opmars bezig, waardoor gezinnen een meerkost tot 700 euro op jaarbasis riskeren. De regering heeft nu beslist om het uitgebreide sociale tarief te verlengen tot het einde van het eerste kwartaal van 2022, goed voor een gemiddelde verlichting van 650 euro op de energiefactuur voor ongeveer 2 miljoen mensen. Daar komt nog een winterkorting van 80 euro bovenop.

Een tweede pakket maatregelen geldt voor alle gezinnen en ondernemingen en houdt onder meer in dat de federale heffingen op de factuur worden omgevormd tot een accijns, waardoor ze kunnen dalen als de energieprijzen de pan uit swingen. Een gemiddeld gezin zou zo 30 tot 50 euro per jaar kunnen besparen. Daarnaast komt er een verbeterde consumentenbescherming.

Kruimels, vond N-VA-fractieleider Peter De Roover. "De energiefactuur voor de bevolking daalt niet, maar verschuift naar een bepaalde categorie. De middenklasse krijgt peanuts toegeschoven, maar moet wel voor 600 miljoen euro in de eigen buidel tasten", verwees hij naar de begrotingsplannen van de Vivaldi-ploeg. De verlenging van het uitgebreid sociaal tarief zou dan weer vooral inactiviteit bevorderen, vreesde De Roover, omdat wie een inkomen heeft uit werk uit de boot zou vallen.

Vooruit-fractieleidster Melissa Depraetere. Beeld BELGA
Vooruit-fractieleidster Melissa Depraetere.Beeld BELGA

De meerderheid was het daar niet mee eens. "Ik had graag eens gehoord wat u dan zou doen aan de energiefactuur", wierp Vooruit-fractieleidster Melissa Depraetere De Roover voor de voeten. "Zou u de btw die u een paar jaar geleden zelf heeft verhoogd opnieuw verlagen? Zou u iedereen een cheque geven? We kennen het antwoord, want we hebben het twee weken geleden gezien bij de Septemberverklaring van de Vlaamse regering: u zou niets doen.”

Ook minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) kwam tussen. “De energiefactuur zal niet langer een tweede belastingsfactuur zijn, maar voor het eerst een dam werpen tegen prijsstijgingen", klonk het. De minister reageerde daarnaast gepikeerd op de suggestie dat het sociaal tarief enkel inactieven ten goede zou komen. "Dat gaat over mensen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming en daar zitten veel werkende mensen tussen met een bescheiden inkomen. Poetsvrouwen bijvoorbeeld, ik ken er zo. Dat is dus feitelijk fout", klonk het.

Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt. Beeld Photo News
Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt.Beeld Photo News

Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt trad de minister bij. "Wij hebben al lof gekregen van Test-Aankoop, Voka en armoedeorganisties. Dat bewijst dat het energiebeleid van de regering op maat is van iedereen en daar zijn wij verdorie fier op.”

‘Geheel telt’

CD&V-fractieleider Servais Verherstraeten wees dan weer op de lastenverlagingen die de regering doorvoert en die naast de meest kwetsbaren ook de middenklasse ten goede komt, zoals de geleidelijke uitdoving van de bijzondere bijdrage sociale zekerheid. Je kan natuurlijk één element uit die begroting halen, maar het is het geheel dat telt", zei hij.

De Kamer debatteert nog de hele dag verder, mogelijk tot in de vroege uurtjes. Morgen, ten vroegste om 15 uur, wordt gestemd over de motie van vertrouwen die de regering heeft ingediend.

CD&V-fractieleider Servais Verherstraeten. Beeld Photo News
CD&V-fractieleider Servais Verherstraeten.Beeld Photo News

Inscheeptaks op korte vluchten onder vuur

De regering wil een CO2-compensatie invoeren op korte vliegreizen van minder dan 500 kilometer. Ook die maatregel botste vanmiddag op weerstand. Hoeveel die taks zal bedragen en welke passagiers die zullen moeten betalen is compleet onduidelijk, hekelde de oppositie.

De invoer van een CO2-compensatie op korte vliegreizen van minder dan 500 kilometer moet volgend jaar al 30 miljoen euro opbrengen in de staatskas, leren de begrotingstabellen, maar hoeveel de CO2-compensatie precies zal bedragen en of ook transferpassagiers ze zullen moeten betalen, is nog niet duidelijk. Wel duidelijk: vanop Brussels Airport wordt ‘maar’ naar acht bestemmingen onder de 500 kilometer gevlogen.

N-VA-Kamerlid Theo Francken vreest alvast voor een fors prijskaartje voor de passagiers “De acht bestemmingen op Brussels Airport waren vorig jaar (middenin de coronapandemie, red.) goed voor ruim 660.000 vliegbewegingen. Met een opbrengst van 30 miljoen euro betekent dat meer dan 45 euro toeslag per ticket”, zei hij. Volgens Francken dreigt de maatregel hoe dan ook de concurrentiepositie van de luchthaven van Zaventem onderuit te halen, omdat de taks niet op Europees niveau wordt ingevoerd. “Dat is slecht bestuur en dat kunt u de luchthaven en de vele werknemers niet aandoen.”

Ook Catherine Fonck (cdH) en Raoul Hedebouw (PVDA) en onafhankelijk parlementslid Jean-Marie Dedecker hekelden de onduidelijkheid over de beslissing. “Er staat 30 miljoen ingeschreven, maar u weet niet waar die vandaan moet komen. Hebben jullie dan gewoon vogelpik gespeeld?”, sneerde die laatste.

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet bevestigde dat het inderdaad de bedoeling is om een bijdrage te vragen voor vluchten onder de 500 kilometer en dat die 30 miljoen euro moet opleveren. Over de hoogte van de taks sprak de Ecolo-vicepremier zich niet uit, al benadrukte hij wel dat een soortgelijk systeem ook in Frankrijk en Nederland bestaat. Volgens Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt is het kader vastgelegd tijdens de begrotingsopmaak en is het nu de bedoeling om “de ambities te realiseren en operationaliseren in thematische debatten en commissiewerk”.

De Vriendt benadrukte wel dat de opbrengst van de taks naar investeringen in het spoor gaat. Van de 1 miljard euro in het moderniserings- en investeringspakket dat de regering dinsdag heeft afgeklopt gaat 250 miljoen euro naar het openbaar vervoer.

Volgens Maria Vindevoghel (PVDA) is dat echter maar een habbekrats. “Het nieuwe station van Bergen alleen al kost meer dan dat. Hoe gaat u daar dan meer treinen mee doen rijden?”, zei ze. De 250 miljoen euro komt wel bovenop de 365 miljoen euro die in het regeerakkoordt wordt voorzien. Volgens Ecolo-Kamerlid Gilles Vanden Burre heeft Vivaldi sinds de start in oktober vorig jaar zelfs al anderhalf miljard in het spoor gepompt, geld uit de Europese relancepot inbegrepen. “U zou ons moeten feliciteren”, zei hij. “Dat is een echte ommezwaai in het beleid van dit land.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234