Zaterdag 21/05/2022

Technologie

Kan Apple het publiek nog wel verrassen?

null Beeld ANP
Beeld ANP

Apple belooft al een poosje dat er spannende nieuwe producten aankomen. Dat die op zich laten wachten, heeft zijn weerslag op de omzet.

Peter Van Ammelrooy

Apple heeft het niet makkelijk. De jongste kwartaalcijfers van 's werelds bekendste elektronicabedrijf waren dinsdag opnieuw niet om over naar huis te schrijven, met de tweede achtereenvolgende omzetdaling na 13 jaar van alleen hosanna.

Apple verkocht in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar minder iPhones, minder iPads en minder Macs dan een jaar geleden, en al helemaal niet in China, de markt waar Apple zijn hoop heeft gevestigd voor de stevigste groei. Een jaar terug verdiende het bedrijf nog ruim 13 miljard dollar aan de Chinezen. Het afgelopen kwartaal was dat nog maar 8,8 miljard, een aderlating met eenderde.

iCloud

Maar Tim Cook, de 55-jarige roerganger van Apple, is niet voor een gat te vangen.

De topman vertelde enthousiast dat de vraag naar de iPhone SE, de variant op Apple's topmodel-smartphone met kleiner scherm, het aanbod had overstegen. 'De SE opent deuren naar klanten die we hiervoor nooit konden bereiken.' Ook had Apple een goed kwartaal gehad met software, apps en diensten zoals abonnementen op Apple Music en de online-opslagservice iCloud. Bijna een derde van de kwartaalwinst is te danken aan een omzetstijging in dit segment.

Cook klonk een beetje als een politieman die op de plek van een misdaad het publiek aanspoort om door te lopen: 'Nothing to see here, folks. Move along.' Beleggers leken gevoelig voor Cooks sussende woorden. Het aandeel steeg na de presentatie van de cijfers met bijna 7 procent.

Beter dan voorspeld

De blijdschap van de beleggers is wel te verklaren. Apple bleek het met een omzet van 42,3 miljard dollar beter te hebben gedaan dan het zelf had voorspeld en dan de meesten op Wall Street hadden ingeschat. Ergens halverwege september gaat Apple volgens verwachting een nieuwe iPhone introduceren. Dat leidt meestal tot een piek in de verkopen.

Misschien. Maar Apple liet vorige maand doorschemeren dat het de rem zet op jaarlijkse grote vernieuwingen aan zijn belangrijkste product, goed voor meer dan de helft van zijn omzet. Dat zou betekenen dat wat waarschijnlijk de iPhone 7 gaat heten meer van hetzelfde wordt. Misschien dat klanten hun aankoop nog langer gaan uitstellen, zoals nu het geval lijkt.

Het succes van de iPhone SE met zijn 4 inch-scherm klinkt goed, maar Apple boekt beduidend minder marge op dit 'budgettoestel' dan op zijn vlaggenschepen, de iPhone 6S en 6S Plus. De stijgende omzet in het segment services, een plusje van 19 procent, is een opsteker, maar apps en diensten zijn pas goed voor elke zevende dollar die Apple verdient.

Smartwatch

Opvallend is dat Cook in alle talen zweeg over de Apple Watch, het eerste volledige nieuwe product dat onder zijn bewind vorig jaar april op de markt verscheen. De smartwatch valt in de sectie 'alle andere producten' en ook die slonk in het derde kwartaal, met 15 procent in dollars. De daling in aantallen hield Cook voor zich. Marktonderzoeker IDC denkt dat die het jongste kwartaal maar liefst zijn gehalveerd.

Aan de teleurstellende cijfers uit China kan Apple ook moeilijk een positieve draai geven. De Chinese consument gaat voor toestellen van Koreaanse makelij (Samsung) of van eigen bodem (Huawei), die in functionaliteit en design niet veel onderdoen voor de iPhone maar een stuk prettiger zijn geprijsd.

Doemdenkers

Cooks antwoord op doemdenkers is dat Apple nog allerlei spannende producten in de pijplijn heeft zitten. Dat roept de topman nu al een poosje. Maar een Apple-televisie en een Apple-auto laten op zich wachten. De investeringen die Apple doet, zoals 1 miljard dollar in een Chinese Uber-kloon (online taxibemiddelaar), voeden de twijfel over de toekomst meer dan dat ze die temperen. Apple heeft het écht niet makkelijk.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234