Zondag 25/09/2022

Kind zijn in de Sovjet-Unie

Blloan, een imprint van Ballon, is nog geen jaar oud maar heeft al enkele knappe titels afgeleverd. Onlangs verschenen zo de intimistische albums Zoen niet zomaar iemand en Helden worden we toch nooit. Een klein feit kan grote gevolgen hebben. Zo ook in Zoen niet zomaar iemand waarin de kleine Victor een meisje kust in de bioscoop, waar op dat moment een schoolvoorstelling loopt over Stalin. Een alledaags feit, zou je denken, maar niet in een Sovjetstaat waar kinderen politieke kameraden in spe zijn, films staan voor propaganda en vrijheid is iets waar je enkel van kan dromen.

Zoen niet zomaar iemand (

) begint onschuldig, lijkt even later over te gaan in een maatschappelijke drama, maar trapt dan plots bruusk op de rem om een intimistisch portret af te leveren van een Sovjetstaat en zijn bewoners. Niets is wat het lijkt. Personages veranderen hun mening afhankelijk van tegen wie ze spreken, kleine anekdotes doen vooroordelen herzien. Auteur is Marzena Sowa van Marzi, een Frans-Poolse stripreeks waarin ze als zevenjarig meisje de laatste stuiptrekkingen van het Poolse communistisch regime beschrijft.

Het echte verhaal speelt in de hoofden van de kinderen, dag in dag uit geïndoctrineerd via een afgedwongen adoratie voor vadertje staat. Sowa toont hoe een kind daarmee omgaat en schippert tussen wat in de school wordt verteld en thuis. Knap.

Helden worden we toch nooit (

) is een ander paar mouwen. De uitgangspositie - een werkloze luiaard die door zijn vader wordt gevraagd om mee op wereldreis te gaan in ruil voor een erfenis - klinkt goed. Maar helaas, op het leuke tekenwerk en enkele mooie scènes na heeft het verhaal bijzonder weinig om het lijf. Het probleem ligt niet zozeer in het feit dat de twee hoofdpersonages bijzonder onsympathiek zijn, maar dat de toenadering tussen beiden zo vrijblijvend blijft, nergens sprake is van een groeiproces. Scenarist Jouvray troont de lezer mee op een lange wereldreis - mooi in beeld gebracht door Salsedo - maar is vergeten dat hij de lezer in de eerste plaats had moeten meenemen op een reis door de hoofden van zijn protagonisten. Van empathie is bij de lezer dan ook weinig sprake. Visueel mooi, inhoudelijk slap.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234