Woensdag 28/09/2022

Klanten krijgen korting om drukte aan kassa te vermijden

null Beeld ap
Beeld ap

Files tijdens de spits op de autosnelwegen kent iedereen, maar wie regelmatig inkopen doet, komt het fenomeen ook in de supermarkt tegen. Met vaak een tekort aan parkeerplaatsen en lange rijen aan de kassa's tot gevolg. Daarom hebben supermarkten niet liever dat klanten langskomen tijdens de daluren, tussen 13 en 17 uur en tussen 19 en 20 uur. Om mensen tijdens die uren te lokken, kregen klanten van Colruyt een tijdlang korting in die periode. Resultaat? 40 procent van de klanten in het testproject wijzigde zijn of haar inkoopmoment.

Robbe van Lier

62 procent van de woon-winkelverplaatsingen in Vlaanderen gebeurt met de auto, zo blijkt uit onderzoek van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM). 18 procent gaat met de fiets, 15 procent te voet en 3 procent met het openbaar vervoer. Bovendien hebben ook supermarkten af te rekenen met spitsuren, waarbij het bijvoorbeeld heel wat langer aanschuiven is aan de kassa.

In dat opzicht zette het VIM het proefproject 'ShopMob' op poten. Daarbij werden in vijf Colruyt-warenhuizen gedurende vijf maanden verschillende maatregelen genomen om klanten hun winkelgedrag meer te laten spreiden in tijd en hun wagen vaker thuis te laten.

3 euro korting, groot effect

Zo kregen klanten die online shoppen via Collect & Go een korting wanneer ze hun bestelling in de daluren kwamen ophalen. Normaal betalen klanten 5,5 euro servicekost, maar tijdens deze proefperiode kregen ze 3 euro korting. Ook kregen 150 klanten een fietstrolley om autoloos te winkelen en werd aan de supermarkten zelf duidelijk geafficheerd wanneer dal- en piekuren waren. Zodat klanten zelf op de hoogte waren wanneer ze rustiger zouden kunnen winkelen.

Die maatregelen bleken goed te werken. De korting die aan de Collect & Go-klanten werd aangeboden bij het afhalen van hun boodschappen in de daluren, heeft in ongeveer 40 procent van de gevallen geleid tot een verschuiving van het afhaalmoment. En uit een bevraging van meer dan 400 klanten blijkt ondermeer dat als de klant op de hoogte is van de pieken daluren, hij zich daar ook door laat leiden. 60 procent geeft aan dat hij op deze rustigere momenten effectief minder tijd nodig heeft om boodschappen te doen.

"Buiten piekuren inkopen doen biedt voordelen"

"Het project toont aan dat men mits goed overwogen acties en gerichte communicatie, de consument kan overtuigen van de voordelen om buiten de
piekmomenten te winkelen of om de fiets of openbaar vervoer te gebruiken", zegt Koen Valgaeren van het VIM.

"Wij zijn ervan overtuigd dat het aantrekken van nog meer fietsklanten een grote meerwaarde kan zijn", zegt Vic De Meester van Colruyt Group. "Ze wonen dichtbij en komen vaak winkelen. Bovendien zorgen ze voor minder en dus vlotter verkeer op onze parkings en daarbuiten." Of Colruyt het proefproject ook effectief zal invoeren, is echter nog niet zeker.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234