Zaterdag 01/10/2022

Klassiek > Antwerps luik Ars Musica een schot in de roos HHHHH

Gehoord: de Bach van onze tijd in levenden lijve

Antwerpen l Het leek een risico: een festivalconcept uit Brussel spreiden naar de provincie. Maar althans deSingel heeft met zijn Ars Musicaminifestival bewezen dat het kan en zelfs met meer succes dan het origineel.

DOOR STEPHAN MOENS

Op zijn minst twee van de vijf concerten - we maakten er drie mee - haalden op een of andere manier wereldniveau (het derde koppelde zeer stemmig 'Lamentaties' van Lassus aan een mooi maar ook tamelijk braaf koorwerk van de jonge componist Joachim Brackx op tekst van Ramsey Nasr (HHH). Pierre Boulez bereikte in een concert met het Ensemble InterContemporain ijle hoogten (HHHHH).

In het klarinetconcert van Elliott Carter waren het nog vooral de glasheldere virtuositeit van solist Jérôme Comte, het perfecte spel met de klankkleuren van de instrumentengroepjes en de aanstekelijke ritmiek die je op het puntje van je stoel kregen. Tevoren had je met pianist Hideki Nagano het bewijs gekregen dat je zelfs aan een concoursstuk als 'Incises' van Boulez een retoriek kunt meegeven die het voor de luisteraar meteen inzichtelijk maakt.

Opwindende verrukking

Maar dat was allemaal inleiding tot 'Sur incises', dat Boulez na de pauze dirigeerde. Het is een verdere ontwikkeling van 'Incises' voor drie piano's, drie harpen en slagwerk. Ook hier dezelfde helderheid en olympische bezonkenheid maar tegelijk een opwindende, vibrerende verrukking. Het gevoel dat nazinderde, was: ik heb de Bach van onze tijd in levenden lijve gehoord. En dat lag niet alleen aan het beeld van de drie piano's.

De dag erna bracht deFilharmonie, efficiënt en zinvol geflankeerd door een krachtige uitvoering van Stravinsky's 'Le Sacre du Printemps', de wereldpremière van het nieuwe orkeststuk van Wim Henderickx, 'Tejas (What does the sound of the universe look like?)' (HHHH). Vergeet de oosterse filosofie, de astronomische rimram en de 'symbolische' opstelling van het orkest: dit is een rijk geschakeerd, effectvol werk dat het verdient door de grote orkesten in heel de wereld gespeeld te worden. Met de meesterwerken heeft het gemeen dat het schreeuwt om verschillende interpretaties, ook minder extraverte, 'klassiekere' dan die van Jaap van Zweden - al is dat voor een eerste voorstelling uiteraard de juiste keuze. Dan zullen de mooi gecomponeerde overgangen tussen de contrasterende delen nog meer betekenis krijgen en zal de synthese van de schijnbaar loshangende elementen ('hemellichamen') helemaal duidelijk worden. Het spectaculaire percussiestuk in het centrum van het werk zal hoe dan ook een lieveling van het publiek blijven.

n Pierre Boulez bereikte in een concert

met het Ensemble InterContemporain ijle hoogten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234