Dinsdag 27/09/2022

Klassiek u Klarafestival van Vlaanderen begint in mineur

Alleen de zondvloed was echt overtuigend

De bedoeling was nobel, of toch zeker gul: het Klarafestival van Vlaanderen, een samenwerking tussen de openbare omroep, het Festival van Vlaanderen, Bozar en Ancienne Belgique, wilde zaterdagavond zijn tweede editie starten met een heuse Prom. Met de BBC Proms in Londen was een overeenkomst bereikt om iets voor elven live over te schakelen naar de Last Night of the Proms in Royal Albert Hall, terwijl daaraan voorafgaand Michael Nyman met zijn ensemble én het Vlaams Radio Orkest (VRO) met Brussels Choral Society was voorzien. Een dis in de beste Vlaamse traditie, waarna niemand het nog zou wagen, nog maar te proberen pap te zeggen.

Op het Brusselse Paleizenplein was een overdekt podium, een niet overdekte wandelarena en dito tribune, en een groot videoscherm voorzien. Een muur van luidsprekers eveneens, want uiteraard werd het geheel versterkt. Het openingsconcert zou meteen kaderen in de meest lijvige drie subprogramma 's die het Klarafestival dit jaar aanbiedt: Everything UK?, enigszins woordspelerig aan Britse muziek gewijd, Less is more, de minimal music toegedaan, en Proms in the Park, een titel die met het park aan onze linkerhand boekdelen sprak.

Helaas werd behalve Michael Nyman, huiscomponist van Peter Greenaway, en een stevige streep Britse telaatromantiek ook het weer van over het Kanaal geïmporteerd. Zowat samen met Nymans eerste, minimalistische noten viel ook de eerste regen. Op de mager gevulde arena openden zich de paraplu's, op de tribune werden de prospectief uitgedeelde, plastic poncho's ontvouwd. Het had iets choreografisch, iets aandoenlijks en iets vergeefs. Een goed half uur later moest Nyman de aftocht blazen, volgens een nadien verstuurd persbericht vanwege te veel (sic) regen in zijn piano.

VRO, koor en chef Peter Stark ondernamen nog een dappere poging om het werk van onder meer Walton en Elgar aan te snijden, maar de zondvloed was bijzonder overtuigend. Wie nog op het plein stond, en dat waren er begrijpelijkerwijs bijzonder weinig, mocht naar huis zwemmen. Het is doodjammer van de hele organisatie die achter het plannen van een evenement als dit zit, maar toch kwam ook in het halfuur dat de regen draaglijk was en zelfs een beetje bijdroeg tot een zeker gevoel van collectieve dapperheid een zekere triestigheid in ons op. De muziek van Nyman mag dan 'structuurgevend' genoemd worden voor Greenaways films, als ze rudimentair versterkt uit boxen komt, van niets anders vergezeld dan beelden van violisten en blazers die blijkbaar sehr bewegt bezig zijn, dan blijft er weinig meer van over dan wat armetierig, vaal esthetiserend en vooral zichzelf hopeloos serieus nemend gepingel. Een harde vaststelling, maar het is niet anders: door de regen valt er over dit concert een stuk van deze lengte te vullen.

Rudy Tambuyser

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234