Zaterdag 25/06/2022

Klassieke bordspellen vinden tweede, digitale thuis op de tablet

Populaire bordspellen als Monopoly en Risk hebben een tweede thuis gevonden op de tablet. Vooral handig als vervanger voor de kleine, onhandige reisversies van de klassieke gezelschapsspellen, denken de ontwikkelaars van dat soort apps.

Druilerige dag op vakantie? Haal uw iPad of uw Androidtablet uit de koffer, leg hem midden op tafel, en speel er een spelletje Monopoly op. Of Risk, Levensweg, Scrabble, Catan, Carcassonne, en talloze andere bekende bordkartonnen gezelschapsspellen die hun weg hebben gevonden naar tablets. En ze worden gretig afgenomen: enkele duizenden spelers gaven iPadversies van Monopoly en Scrabble, uitgegeven door de Amerikaanse gamegigant Electronic Arts, alvast een score van drieëneenhalve ster op vijf in de digitale App Store, terwijl het nog steeds immens populaire en door dezelfde uitgever op de markt gebrachte Tetris het met een achthonderdtal gebruikersscores moet doen.

De tabletversies van die bordspellen combineren dan ook het beste van wat de klassieke spellen en videogames te bieden hebben. De bordkartonnen ervaring wordt zo goed mogelijk gesimuleerd, maar er worden wel animaties aan toegevoegd, en de dobbelstenen kunnen desgewenst automatisch worden gerold. Maar ze zijn geen concurrentie voor de fysieke spellen, zegt Matthias Hellmund van Exozet Games, een Duits gamebedrijf dat de iPadversies van Catan en Carcassonne maakte. "Mensen zullen altijd het bordkartonnen spel blijven kopen: dat geeft een totaalervaring die niet te simuleren valt. Maar iPadversies zijn wel een mooi alternatief voor de reisversies van al die bekende bordspellen: je kunt ze namelijk ook spelen zonder een plat oppervlak in de buurt, en ze te allen tijde onderbreken: je kunt het spel namelijk opslaan."

Voorzichtig parkeren de makers van die bordspellenapps ook een paar videogame-elementen in het spel. Een save-functie bijvoorbeeld, die niet alleen toelaat om het huidige spel op te slaan om te pauzeren, maar ook de mogelijkheid levert om meerdere afzonderlijke spellen halftijds te onderbreken. Ook worden er soms 3D-effecten toegevoegd aan de spelwereld. "Maar daar zijn we voorzichtig mee", zegt Hellmund. "Het belangrijkste is dat we dicht bij de bordkartonnen ervaring blijven. Al zijn we soms verplicht om game-elementen toe te voegen: het speelbord van de meeste spellen is zo groot dat het niet met schaal 1:1 op een tabletscherm past. Maar met een 'minimap', een miniatuurversie van het volledige bord die in een hoek van het scherm afgebeeld staat en de speler zijn positie in het geheel aangeeft, vang je dat probleem op."

Een groot verschil met videogames blijft dat de digitale versies van bordspellen wellicht altijd in fysiek gezelschap zullen worden gespeeld. "Voor online multiplayer, waarbij mensen via het internet tegen elkaar kunnen spelen, zit er nog een enorme rem in het feit dat alle toestellen niet met elkaar communiceren", zegt Hellmund. "Wie een iPadversie heeft, kan niet online spelen tegen iemand met een Androidversie. Hetzelfde geldt voor spellen als Monopoly, die ook op huiskamerconsoles kunnen worden gedownload: ze werken online niet samen met bijvoorbeeld de iPadversie van hetzelfde spel."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234