Maandag 26/09/2022

Kleren zonder complexen

Met de nieuwe deftigheid is de rok tot net onder de knie teruggekeerd. Na vele seizoenen van pantalons, veilig lange rokken of mini's voor de jonge hinden, is daar nu onontkoombaar het nieuwe silhouet. Niet iedereen wil er al aan, we moeten eerst nog in het reine komen met onze eigen benen en de aangepaste schoenen vinden. 'Laarzen in de winter en slippers in de zomer', zegt ontwerpster Karen Kämena. 'Zo moeilijk is het niet, hoor.'

Karen Kämena werkt al bijna tien jaar voor het Nederlandse Turnover. Ze wacht me op in de Brusselse showroom in de Fashion Gardens, natuurlijk met een knielange (bloemetjes)rok, een fijne, lavendelkleurige cardigan, kettinkje, vriendelijke lach. Ook de andere aanwezige vrouwen, gekleed in de collectie voor volgende winter, dragen de nieuwe lengte, met hoge hakken. Het was niet meteen wat ik bij Turnover verwachtte. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me er helemaal niet veel bij kon voorstellen. Ik kende de merknaam wel, en ik associeerde hem vaagweg met basics. Truien misschien? "Het is waar dat Turnover in den beginne veel breiwerk had, maar niet uitsluitend", corrigeert Kämena. In ieder geval is deze kennismaking een plezierige verrassing: kleurig, veel warm rood, diep paars, oranje. Speelse lovertjes in een schuine streep uitgestrooid op een knielange rok, een ouderwetsige avondjurk, met zwierige plooien in de rok en kleine ruches langs de halsuitsnijding. Kämena is er onmiddellijk na de mode-academie in Arnhem beland, en met haar is het merk sprongsgewijs gegroeid. "Ja, natuurlijk droom je als je op de academie zit wel van andere dingen en ik ben eerst even bij Lidewij Edelkoort gaan werken, in Parijs." De Nederlandse Li Edelkoort heeft er sinds jaren een toonaangevend trendbureau, dat grote bedrijven adviseert, en dat niet alleen in de modesector. Een groot team van creatieve mensen legt er zijn ideeën en Fingerspitzengefühl bij elkaar en zet op die manier de grote lijnen voor de toekomst uit. "Ik dacht dat daar mijn talent lag", zegt Karin Kämena. "In het werken in de breedte." Maar toen ze bij Turnover terechtkwam, ontdekte ze andere talenten: ze kreeg echt schik in het werken in de diepte. Dat wil zeggen: je vertrekt van een idee, en begint dan uit te zoeken hoe het op zoveel mogelijk manieren kan worden uitgewerkt, voor allerlei soorten vrouwen. "Onze collectie houdt rekening met verschillende lichaamstypes", zegt Kämena, "niet iedereen kan immers zo'n truitje aan tot boven het middenrif. Maar dat vind ik precies ook de uitdaging. Wij maken kleren voor echte vrouwen, met een echt lichaam. Iemand die groot en fors is uitgevallen, moet je niet noodzakelijk in een wijde zak steken. Ik vind het prettig om allerlei oplossingen te bedenken zonder het totaalbeeld geweld aan te doen." Ze denkt - zonder te veralgemenen - dat vrouwen daar beter in zijn. "Mannen gaan toch meer ontwerpen voor een ideaalbeeld. Als vrouw weet je beter hoe het voelt, wat je graag rond je wilt hebben."

Ze is naar Brussel gekomen om de wintercollectie te presenteren, en het uitgangspunt daarvan is: 'trek aan waar je zin in hebt'. "Ik wou afstappen van die geheel verantwoorde look. Zo leven de mensen niet. Je trekt een rok aan en een bloesje erbij, ik heb geen complete programma's gemaakt. Natuurlijk probeer je wel een duidelijk beeld te scheppen, en daarvoor werk ik veel met tegenstellingen: tegenover een heel fijne stof kan een een heel grof breiwerk staan, een eenvoudig model maak je bijzonder door de kleur, en als je in de neutralere tonen gaat, bijvoorbeeld deze ijstinten, let je op de schakeringen in de materialen. Er moet altijd een tegenstelling in zitten, het mag niet vlak worden, dat is niet spannend."

Karen Kämena gaat nooit kijken naar shows van grote ontwerpers. "Natuurlijk zie ik wat er in de wereld gebeurt, dat moet ook, maar ik wil me niet laten beïnvloeden. Ik denk dat het eerder remmend op me zou werken, dan stimulerend. Ik heb een heel andere manier van denken ontwikkeld. Ik ben hiermee bezig, met Turnover, en dat evolueert."

Directrice Marjan Wigger zei onlangs in een gesprek met De Volkskrant: "Turnover is niet heel hip, wel modieus. Zonder dat we ons verliezen in een idiote extravagantie, is de collectie een weerspiegeling van wat er momenteel in de mode aan de hand is. Het is goede kwaliteit voor een redelijk grote groep. Zodra je het over een grote groep hebt, wordt vaak gedacht dat het qua ontwerp automatisch minder is, maar dat hoeft niet zo te zijn."

Een van die dingen die momenteel "aan de hand" zijn, is het 'handwerk-gevoel'. Avontuurlijke jongeren gaan zelf hun kleren customizen of met schaar en draad individualiseren. Maar de meeste mensen hebben toch liever dat iemand anders het al voor hen heeft gedaan. Bij Turnover, zegt Kämena, zit er in de collectie voor volgende winter veel van dat handwerk-gevoel. Op een winterse wollen rok zijn vrolijke lovertjes genaaid, toon op toon, of bloemen geborduurd in rijtjes. Voor de feesten is dan weer gezocht naar het ouderwetse verkleedgevoel. Alsof je in een koffer op zolder een lange, romantische feestjurk hebt gevonden van oma, die als bij wonder past (en niet naar motteballen ruikt,in de wasmachine kan en ook nog betaalbaar is).

De collectie van Turnover is groot, zo'n 270 stuks per collectie, plus een 100-tal voor de Software, waarover straks meer. "Ik mag redelijk mijn zin doen", zegt Kämena. "Dat komt natuurlijk omdat het steeds beter is gegaan sinds ik hier werk. Toen ik pas bij Turnover kwam, was het heel klein. Ik ben er mee in gegroeid. Als het de goede kant blijkt uit te gaan, krijg je de vrije hand. En ik moet mij er echt niet voor forceren. Ik vind dit soort werk niet minder waard. Je kunt vanuit één idee vertrekken en een

collectie maken voor jonge, modebewuste vrouwen, of gaan uitbreiden voor een breder publiek. Het belangrijkste is dat ik die idee kan bewaken. En dat lukt hier, daarom allicht dat ik het hier zo lang volhou. We zijn mettertijd iets duurder geworden, omdat we veel aandacht hebben voor de kwaliteit en graag met mooie stoffen werken. Vrouwen vinden het toch heel belangrijk hoe iets aanvoelt."

Omdat het zo'n uitgebreide collectie is, streeft Turnover ernaar ze in eigen winkels te presenteren. Er zijn er onlangs twee geopend in Parijs ("Ja, dat was een grote gok! Maar het loopt goed, en het ziet er heel kleurig uit") en een in Stockholm. Er wordt nog gezocht naar geschikte winkelpanden in Amsterdam, Düsseldorf en Scandinavië.

In België hangen de kleren in multi-merkenwinkels. Zegt Karin Kämena, "Eindelijk begint de kleur door te breken. Het heeft lang geduurd. Winkels kopen zo voorzichtig aan. En nu merken ze dat ze té voorzichtig zijn geweest: de kleur is buitengevlógen en ze blijven allemaal zitten met hun grijs en beige." In België valt het mee, er wordt opvallend modieuzer gekocht dan in Nederland of Denemarken. Zweden is dan ook weer goed, Stockholm heeft gevoel voor mode.

Wat in Nederland geweldig goed gaat is de Software-collectie, makkelijke kleren in overwegend neutrale kleuren. "Dit is voor dezelfde vrouw, maar voor thuis", toont Kämena. "Soms heb je echt geen zin om na te denken wat je aan wilt, maar je wilt er toch goed uitzien. Het heeft allemaal te maken met ons gebruik van tijd. We leven anders, er wordt meer thuis gewerkt. Dan wil je er niet opgedirkt bij lopen, maar toch ook niet in je badjes." Software zijn malse sweaters, een poncho, een broek met een elastiek in de taille. Comfort is hier het sleutelwoord. "Je kunt er wel mee naar de bakker, maar het is niet de bedoeling dat je dit draagt om uit werken te gaan." In Nederland, zo blijkt, doen veel vrouwen dat toch. In Frankrijk zou het in hun hoofd niet opkomen.

Mijn favoriet is hier direct gevonden: een geruite rok in dekenstof, met een grove, oranje-rode trui erbij. Een uitschieter in de havermoutse brij. Ook de lingerie ziet er behaaglijk uit. Zacht op de huid, benadrukt Kämena, en ontwikkeld in samenwerking met Marlies Dekkers, de bekende Nederlandse ontwerpster.

Om de geest van de collectie beter bekend te maken, is er ook een magazine, To, te koop in de winkels waar de kleren worden verkocht. Het is een groot en mooi blad, met in het jongste nummer onder meer reportages over Berlijn en Hongkong. "Het past meer bij de tijd dan een catalogus", zegt Kämena, "en je kunt zo verschillende lichten op de kleding werpen. Het thema is hetzelfde als de hoofdlijn van de collectie. Deze keer was dat bijvoorbeeld dat alles door elkaar kan worden gebruikt. Vandaar ook Hongkong, daar zit dat ook in."

Agnes Goyvaerts

Voor de verkoopadressen: tel. 02/478.18.20.

'Hier wordt aanzienlijk makkelijker 'kleur' verkocht dan bij onze noorderburen, waar de winkels meer grijs en beige inkopen. Belgische vrouwen zijn echt veel modieuzer dan Nederlandse'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234