Woensdag 10/08/2022

Klinken films uit Hollywood straks Vlaams?

Ging enkele jaren geleden gemiddeld nog 2,5 procent van het productiebudget van een Hollywoodfilm naar de soundtrack, dan is dat nu nog 1,5 procent. Is uitwijken naar Europa een optie? Het Vlaams Radio Orkest ziet een gat in de markt.

door Jan Temmerman

BRUSSEL l Het vakblad Variety citeert verschillende redenen voor die krimpende budgetten: onder meer de kwakkelende muziekindustrie, het verdwijnen van de 'big end title song' als marketinginstrument en de verminderde interesse bij platenlabels om soundtracks uit te brengen.

"De studio wil dat we meer doen met minder geld." Robert Kraft, hoofd van Fox Music, klaagt over de toenemende druk. Variety heeft ook weet van zogenaamde 'big-name composers', zoals Hans Zimmer, James Horner en Danny Elfman, die gemiddeld 1 miljoen dollar voor hun muzikale inspanningen kregen, maar nu met minder tevreden moeten zijn. "Die toptalenten hoeven het niet meer voor het geld te doen", relativeert Mitchell Leib, verantwoordelijk voor de muziek en de soundtracks bij Disney. "Om creatief bezig te blijven willen ze voor minder geld toch projecten aanvaarden waarin ze geloven."

Die besparingen zijn geen nieuws voor Marian Ponnet, verantwoordelijk voor de muziekprojecten bij het Filmfestival van Gent en bestuurslid van de World Soundtrack Awards: "Filmmuziek heeft wel de gewoonte om als laatste in de rij te staan, als er nog nauwelijks tijd of geld over is. Als een filmproductie over budget gaat, wordt in eerste instantie op de muziek bespaard. Maar het probleem wordt inderdaad groter. Ik was vorige maand nog in Los Angeles bij een bekende filmcomponist, met een eigen studio en acht mensen in vaste dienst. Hij gaf toe dat hij minstens één opdracht per jaar voor een echt grote blockbuster nodig heeft om ook kleinere films voor minder geld te kunnen doen. En zo zijn zaak draaiende te houden."

Ook Gunther Broucke, intendant van het Vlaams Radio Orkest (VRO, vanaf volgend seizoen het Brussels Philharmonic-The Orchestra of Flanders), is op de hoogte van de besparingen. "Er is duidelijk sprake van nervositeit bij de Amerikaanse orkesten, die in een niet-gesubsidieerde omgeving werken en dus elke noot die ze spelen ook moeten terugverdienen."

En dus lonken de Amerikaanse filmstudio's wellicht naar het goedkopere Europa? "De tijd dat bij voorbeeld naar Praag werd uitgeweken omdat het daar goedkoper was, ligt stilaan achter ons", nuanceert Broucke. "De vroegere Oostbloklanden hebben inmiddels ook de euro ontdekt."

Maar filmcomponist Howard Shore is enkele jaren geleden toch naar Leuven gekomen om daar met het Vlaams Radio Orkest de muziekscore voor Aviator van regisseur Martin Scorsese op te nemen? "Wij hebben op het vlak van filmmuziek de nodige expertise én credibiliteit opgebouwd. En er is inderdaad een gat in de markt aan het ontstaan. Maar we moeten daar goed over nadenken, want onze structuren zijn daar niet op ingesteld. Bij symfonische orkesten is het niet ongewoon dat programma's twee jaar op voorhand worden vastgelegd. En dus is het soms bijzonder moeilijk om een 'time-window' af te spreken met een filmstudio of een producent, die zelf niet precies weet wanneer hij de opdracht zal kunnen geven."

Grotere flexibiliteit lijkt dus een oplossing. Is dát misschien het geheim van het London Philharmonic Orchestra, dat nu zo vaak filmmuziek uitvoert? "Maar dat is een orkest dat over een pool van 160 muzikanten beschikt", legt Broucke uit. "Die hebben dus zo'n 80 orkestleden die ze altijd wel kunnen inschakelen. Dat is trouwens de reden waarom ik al langer pleit voor een schaalvergroting bij onze Vlaamse orkesten. We zijn te klein om te blijven concurreren. En dat geldt niet alleen voor de filmmuziek."

Behalve flexibiliteit en schaalvergroting vindt de VRO-intendant nog een derde structurele ingreep noodzakelijk. "We zouden op het veld zelf aanwezig moeten zijn. We zijn daarom aan het onderzoeken of we daarvoor investeerders warm kunnen maken."

Gunther Broucke

(Vlaams Radio Orkest):

Er is duidelijk sprake van nervositeit bij de Amerikaanse orkesten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234