Zaterdag 01/10/2022

Koffielosofietjes

Tonic houdt van zijn absurdisme alleen de clownerie over

Theater l Tonic zoekt het absurde op in De falloforen HH

Wouter Hillaert

'Nieuw en fris' mag met het postmodernisme een illusie geworden zijn, het viertal Tonic wou er voor De falloforen toch voor gaan. "We hopen het publiek even uit zijn gewoonte te trekken", aldus regisseur Craig Weston (DM 24/2). Dát lukt in elk geval, evenals 'het onderhouden'. Met een verwonderde grijns vraag je je achteraf af wat je nu eigenlijk gezien hebt. Alleen blijkt dat niet alleen een sterkte. Want wat wil hier precies 'de betekenis' zijn?

Die vraag staat ook levensgroot te lezen in de blik van Kris (Tom Vermeir) en Flor (Koen De Ruyck) als in het begin de felle tl-lampen aanflitsen. De goedmoedige klunzen zitten aan een keukentafeltje de zaal in te staren, terwijl hun amigo Max (Wouter Bruneel) schuifelend koffie zet. Ze snappen zelf niet in welke situatie ze geworpen zijn, laat staan dat ze er een antwoord op kunnen formuleren. Proberen doen ze het de hele voorstelling wel.

Het strekt Tonic tot eer dat het in die totaal ondramatische situatie toch weet te boeien, dankzij zijn drie kurkdroge typetjes: de verwijfde voortrekker, de conflictschuwe goedzak en de lichtgeraakte zwijger. Samen doorlopen ze een bijna vanzelfsprekende choreografie van koffie morsen en weer opkuisen, opstaan en gaan zitten, het woord nemen en weer kwijtspelen. In de beste scène staat het trio gewoon op een ritmisch rijtje koffie te slurpen en een asbak door te geven, terwijl plots zomaar hun hoofden gaan schokken.

Die mimische onvatbaarheid verliest echter aan kracht wanneer er woorden aan gegeven willen worden. Max schiet in een gehavende monoloog over de menselijke levenscyclus, terwijl Kris opstijgt in een droom over een neerstortend vliegtuig. Je voelt wel de inzet, maar van alle filosofieën blijft uiteindelijk maar een mager beestje over. Het leidt nergens toe, omdat De falloforen enkel constructief is in het schetsen van een failliet. Daar meerwaardetheater mee creëren is erg moeilijk. Beckett kon het, maar Tonic houdt van zijn absurdisme enkel de (geslaagde) clownerie over.

waar en wanneer Op tournee tot 7 april, daarna slotreeks in theaterMalpertuis, www.malpertuis.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234