Dinsdag 27/09/2022

Koning klant

Consumenten beseffen onvoldoende dat zij de multinationals tot ander gedrag kunnen dwingen. Het favoriete betoog van een van mijn beste vrienden is dat, onvermoeibaar herhaald bij het begin en einde van elke koopjesperiode. Niet dat hij eraan meedoet: het is voor hem immers een erezaak zich niets dan tweedehandsspullen eigen te maken. Ik vraag me af wat de duizend Indonesiërs die gisteren in Jakarta tegen de sluiting van de Reebok-fabriek in Bandung betoogden, van zijn consumentenmacht zouden vinden. "Reebok, moordenaar", scandeerden ze. En "Reebok, onderdrukker". De arbeiders hadden net te horen gekregen dat 's werelds tweede grootste sportschoenenproducent naar Vietnam delokaliseert. De winsten slinken, luidde het bij het management, dat cijfers voorlegde waaruit bleek dat de mondiale Reebok-verkoop in het tweede kwartaal met een luttele 2 procent was gezakt: van 256 miljoen dollar naar 250,9.

Wat hoort koning klant nu te doen? Een productenboycot, zoals westerse vakbonden enige tijd geleden adviseerden, toen een andere multinational wegens slechte werkomstandigheden in opspraak kwam? Dalende verkoopcijfers sorteren helaas jobverlies. Of zijn we de problemen vergeten met de Bengaalse kinderen die als tapijtknopers aan de bak kwamen? Fatsoenlijk Europa wilde die plots niet meer en duizenden jongens zagen zich vervolgens tot de bedelstaf en de dakloosheid veroordeeld.

Ik herinner me bovendien de verhalen van Indonesische vakbondsmensen over de relativiteit van slechte werkomstandigheden. Voor bezoekende westerlingen fabriekssluiting en productboycot gaan propageren, zeiden ze, moeten ze overwegen welke alternatieven plattelandsmeisjes als deze stiksters hebben. Weten ze wat het is om gebukt onder de brandende zon in de rijstvelden te werken? Beslist geen droomjob, en veelal ook zonder loon. Dan toch maar Reeboks, en een storting ter ondersteuning van de plaatselijke vakbondsstrijd? Of voortaan alleen recyclage, als verzachting van zoveel consumentenonmacht?

Catherine Vuylsteke

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234