Maandag 26/09/2022

Kostuums à la carte

Café Costume maakt maatpakken weer hip

'Mannen die hier binnenkomen met hangende schouders gaan buiten met een rechte rug.' Want een goed pak maakt je slank en fier, klinkt het in Café Costume. Met de hulp van het professionele trio Van Gils stellen klanten er hun eigen kostuum samen, van de kraag tot de knopen.

Door Kim De Craene

Bruno, Saskia en Angélique Van Gils, telgen van het Nederlandse modegeslacht Van Gils, zijn de bedenkers van het concept Café Costume. De klant bepaalt zelf hoe zijn pak eruit ziet. 'Tailoring à la carte' noemen ze het. Wie de winkel op het Antwerpse Zuid binnenstapt, krijgt een menu voorgeschoteld, net als in een café. Uit die kaart kiest de klant de snit, de stof, de voering en zelfs de knoopjes. Zo wordt elk pak een unieke creatie.

"Het zijn heftige dagen", vertelt Bruno. "Er zijn heel wat trouwpartijen in september, en trouwers zijn onze grootste doelgroep. We hebben een breed publiek: oudere mannen, maar ook heel wat jonge pakkendragers." Volgens Bruno is het maatpak helemaal terug. "Het gaat met pieken en dalen, en nu zitten we zeker weer op een piekmoment. Hoogwaardige en elegante mode spreekt de mensen opnieuw aan, ook de jongeren. Een kostuum kan je tegenwoordig op meer manieren dragen dan vroeger. We maken pakken waarmee je overdag kan gaan werken en 's avonds de stad in kan." From the bank to the bar, noemt Bruno het idee. Bij Café Costume kunnen mannen terecht voor een klassiek pak, maar ook voor een meer gedurfde outfit. De combinaties zijn oneindig. De eerste keuze die men moet maken is de pasvorm. Er zijn drie fits: de klassieke Savile, de elegante Florence en de populaire want slankmakende Paris. Nadien moet er gekozen worden uit zes verschillende zakken, een dertigtal kragen en meer dan duizend stoffen. "Op die manier maakt de klant zijn eigen kostuum", zegt Bruno. "Ze kunnen zelfs hun eigen knopen meebrengen. Alles kan gecustomized worden. Maar natuurlijk begeleiden we hen bij elke stap. Een monogram is de kers op de taart en is inbegrepen in de prijs. Sommige mensen kiezen voor hun initialen, hun trouwdatum of hun levensmotto. Een cabaretier koos onlangs voor 'The show must go on'. Een andere klant liet 'Ik ben een vies, vuil ventje' borduren." Alles kan, alles mag. De naam Café Costume werd gekozen tijdens een brainstormreis naar Marokko. Bruno: "'Café' staat voor gezelligheid, gastvrijheid en toegangelijkheid. 'Costume' staat voor traditie, stijl, vakmanschap en kwaliteit. Sommige voorbijgangers denken effectief dat we een café zijn en komen binnnen. Dat mag: iedereen is welkom om eens te rond te kijken."

Neef en nichten hebben duidelijk hun roeping gevonden. "We zijn opgegroeid in een familie van pakkenmakers", zegt Saskia. "Wij zijn alledrie de oudste kinderen van de drie zonen Van Gils. Op de familiefeestjes werd maar over één ding gepraat: zaken. Vreselijk vonden we dat. Maar op een of andere manier heeft de passie zich toch overgezet." De liefde voor het pak hebben de drie met de paplepel binnengekregen. Bruno wist al van jongsaf dat hij de mode in wou. Toen hij zich wou inschrijven aan de Modeacademie van Antwerpen, riep zijn vader hem apart voor een goed gesprek. Hij twijfelde aan de studiekeuze van zijn oudste zoon. "Ik moest beargumenteren waarom ik mode wilde doen. Mijn vader zag het helemaal niet zitten. Ik vertelde hem dat ik een creatieve job wou die heel breed was. Tijdens mijn studies heb ik maar één mannencollectie gemaakt, de rest was allemaal voor vrouwen. Toen ik afstudeerde, wist ik dat ik pakken wou maken. Het is als man makkelijker om voor mannen te ontwerpen. Vrouwen zijn zo moeilijk!" Ook Saskia en Angélique, het verkooptalent en de cijfermaniak, zijn gebeten door het kleermakersvak. Het trio vindt hun complementariteit hun grote troef. "Iedereen weet perfect wat hem of haar te doen staat. Ik ontwerp, Saskia staat in de voor de sales en Angélique kijkt nauw toe op wat we met het geld doen", zegt Bruno. "Saskia en ik hebben allebei een gat in ons hand, Angélique houdt ons in de gaten. Die combinatie werkt perfect. Het feit dat we familie zijn heeft daar niets mee te maken."

De bedoeling was om de ervaring van het huis Van Gils te gebruiken en die te mengen met een frisse kijk op mode. Zo kunnen de kostuums van Café Costume perfect gemixt worden met baskets en een eenvoudig T-shirt. Niet dat Bruno en zijn nichtjes de etiquette verwaarlozen. Die dragen ze hoog in het vaandel. "En die proberen we door te geven aan onze jonge klanten", vertelt Bruno. "Die weten vaak niet hoe ze een kostuum moeten dragen. Dus geven we hen tips: welke knopen moeten open, hoe moeten ze een das knopen, wat is de hiërarchie in de strepen,... De klanten gaan niet alleen naar buiten met een nieuw pak, maar ook met een heleboel nieuwe informatie. We voeden hen als het ware een beetje op." Veel mannen gaan als herboren naar huis. "Mannen die hier binnenkomen met hangende schouders gaan buiten met een rechte rug: een goed pak maakt je slank en fier. Onlangs was hier een groep managers die eigenlijk geen pak wilden. Een van hen probeerde een pak en zag er zo slank uit dat de rest onmiddellijk volgde. De metamorfose is soms onvoorstelbaar. Louche, lijvige buitenwippers gaan de deur uit als een type uit de maffiareeks The Sopranos."

Last van concurrentie hebben ze niet. "Er zijn wel een paar kleermakers, maar die hebben vaak een stoffig imago", weet Bruno. "We hebben de ervaring van een oud huis, maar de frisse aanpak van jonge ondernemers. We wilden het beste product van het familiebedrijf op een eigen manier brengen. Onze vaders stonden in het begin een beetje sceptisch tegenover het concept. We voelden continu hun hete adem in onze nek. Een vriend van de familie beloofde al lachend om ons te trakteren op een chic diner als we onze eerste vijfhonderd stuks zouden verkocht hebben. Twee maanden later was het al zover. De vaders zijn verbaasd dat het aanslaat, en ook wel fier natuurlijk. We hebben veel van hen geleerd. Maar wat in onze keuken gebeurt, daar moeien ze zich niet mee. Zij hebben nog een klassieke kijk op de dingen, wij weten beter wat er gebeurt op de markt. Eigenlijk zijn we beter dan hen."

De prijzen van de vesten en kostuums zijn opvallend betaalbaar. Een tailored suit, dat 19 dagen vraagt om te maken, kan al vanaf 450 euro. "We werken met de meest exclusieve stoffenproducenten, zoals Cerruti, Scabal en Loro Piana", legt Angélique uit. "De pakken worden geproduceerd in de ateliers van Van Gils, daarom kunnen we hoge kwaliteit aan een goede prijs maken." Het zijn niet alleen de stijlvolle Antwerpenaars uit de buurt die een pak bestellen. "We hebben klanten uit Gent, Brussel, Hasselt en ook veel Nederlandse toeristen. Onlangs hadden we bezoek van een stel Polen. Die waren zo verbaasd over de prijzen dat ze er direct een paar besteld hebben. We hebben vaste klanten in Engeland en Spanje die hun pakken laten opsturen. Eenmaal we hun maten hebben, kunnen we aan de slag, en dan laten ze ons zelf een pak samenstellen. Soms krijgen we extreme gevallen over de vloer. Zoals de aanvoerder van de Ambrassband, die helemaal in het rood wou." Hoewel er elke week wel een vrouw over de vloer komt die een kostuum op maat wil, heeft Café Costume voor vrouwen enkel op maat gemaakte hemden. En dat zal zo blijven. "Voor heel wat mannen maakt het niet uit hoe ze erbij lopen", weet Bruno. "Vrouwen willen altijd iets dat niet op de kaart staat. Die weten zo goed wat ze willen dat het haute couture wordt. Laat ze maar koffie drinken en intussen vanuit onze Chesterfield raad geven aan hun echtgenoot. Dat kunnen ze als de beste." n

info Café Costume, Emiel Banningstraat 11, 2000 Antwerpen. Tel. 03/257.30.02, www.cafecostume.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234