Maandag 03/10/2022

'Kranten brengen nog altijd meer achtergrond'

Bij grote crisissen wil het publiek meer en beter geïnformeerd worden. Daarvoor grijpen ze in de eerste plaats naar de kranten en tijdschriften, liever dan veel meer tijd door te brengen voor tv. Dat leert een analyse van de jongste oplage- en voorlopige verkoopcijfers van de kranten en de kijkcijfers van de nieuwsuitzendingen.

Brussel

Belga / Eigen berichtgeving

Dinsdag, vlak na de aanslagen in New York en Washington, verhoogden de Vlaamse krantenuitgevers de oplages van woensdag. De verhoging bedroeg tussen de 20 en 40 procent. BIj De Persgroep, uitgever van De Morgen en Het Laatste Nieuws, was er een stijging van de oplage van ongeveer 35 procent. De oplage van De Morgen steeg dinsdag van ongeveer 60.000 tot 90.000 exemplaren, Het Laatste Nieuws van 328.000 naar 410.000. Beiden kranten waren uitverkocht (dat betekent: een verkoop van ongeveer 90 procent of meer; in de duizenden, vaak kleine, krantenwinkels zijn er immers altijd exemplaren die overblijven).

Hetzelfde beeld bij de andere groepen. De kranten van de Vlaamse Uitgevers Maatschappij (De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Volk) zetten vooral in op de extra editie die woensdag in een aantal krantenwinkels te koop werd aangeboden. De reguliere editie van de De Standaard steeg met een goede 20 procent (van 85.000 naar 110.000 exemplaren), vergelijkbare cijfers zijn er voor Het Nieuwsblad/De Gentenaar (naar 270.000 exemplaren) en Het Volk (naar 130.000 exemplaren). Ook hier waren alle edities uitverkocht. Naar eigen zeggen verkocht De Standaard woensdag 92 procent, net zols Het Nieuwsblad/De Gentenaar en Het Volk (ongeveer 95 procent).

Hetzelfde met de Regionale Uitgeversgroep (RUG), uitgever van Gazet van Antwerpen en het Belang van Limburg. Voor woensdag werden 150.000 exemplaren van De Gazet van Antwerpen gedrukt, voor het Het Belang van Limburg 130.000 exemplaren. Daarvan werden 139.500 (De Gazet) en 110.500 (Het Belang) exemplaren verkocht.

Ook het weekblad Knack brengt een speciale editie uit op 50.000 exemplaren, met foto's, feiten en achtergrond. Alleen de Financieel Economische Tijd vermeerderde de oplage van de krant van woensdag niet.

Bij de Persgroep klinkt het dat er woensdag nooit zoveel kranten verkocht werden. "Enkel naar aanleiding van de dood van koning Boudewijn werden er meer kranten verkocht. De zaak-Dutroux had al een grote impact, maar nu is die veel groter", zegt Tom Vermeirsch, circulation and distribution manager van De Persgroep.

De Vlaming zit ook aan zijn televisietoestel gekluisterd, al lijkt de impact minder groot. VTM noteerde normale kijkcijfers. Het middagjournaal trok 394.100 kijkers, dat van 19 uur kreeg 761.000 kijkers. Het debatprogramma Polspoel en Desmet trok 324.700 kijkers. Volgens de VTM-studiedienst werd geen opmerkelijke stijging vastgesteld.

De VRT merkt wel een stijging van de belangstelling, zij het een lichte. Zeker woensdag was er een piek van mensen die naar de tv-journaals keken (zie DM van gisteren). Woensdag trok het Journaal van 13 uur 365.400 kijkers. Er keken 771.500 kijkers naar het 19-uurjournaal. De duidingsprogramma's deden het goed. TerZake trok woensdagavond 411.100 kijkers. Het beste resultaat zette 'good old' Panorama neer. Voor hun documentaire over Osama bin Laden waren er 574.200 kijkers. Op zondag trekt Panorama normaal 140.000 à 200.000 kijkers.

Voor verklaringen is het te vroeg, zegt communicatiewetenschapper Daniël Biltereyst (Uiversititeit Gent). Hij stipt wel aan dat kranten meer duiding en achtergrond brengen. "Hoewel de VRT zeker extra inspanningen heeft gedaan, stel ik toch vast dat de gedrukte media nog altijd veel breder berichten dan de audiovisuele."

Tv-stations trekken nauwelijks meer kijkers

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234