Zondag 07/08/2022

Lezersbrieven

Leraars

Amper vijftig jaar geleden bestond er nauwelijks een lerarenopleiding voor het secundair onderwijs (1/4 jonge leraars secundair stopt, DM 1/9). Dit had een erg divers lerarenkorps tot gevolg. Je vond er de bevlogen, inspirerende lesgevers waar Yves Desmet het in zijn standpunt over had (DM 1/9), maar evenzeer enkele ronduit slechte. Die laatste hebben de babyboomers niet verhinderd te leren lezen, schrijven en rekenen als de besten, en zich algemeen te ontwikkelen. Wat van de generaties na hen niet altijd kan gezegd worden.

Hedendaagse lerarenopleidingen zorgen voor een selectie, maar misschien niet de juiste. Mensen die iets kritischer zijn lopen het risico zich te ergeren aan de bergen betuttelende bezigheidstherapie en haken wellicht af. Nochtans zijn het vaak deze rare kwieten die jonge mensen zouden kunnen stimuleren om voor zichzelf na te denken. Is dat niet het doel van onderwijs?

Francis Wildemeersch, Gent

Knelpunten in het onderwijs

In een opiniestuk van zaterdag sprak Dirk van Damme (DM 30/9) een aantal van mijn argumenten over het onderwijs (DM 29/9) tegen. Ik moet toegeven dat onderwijs niet meteen mijn specialiteit is, maar als burger vind ik het belangrijk genoeg om me erin te verdiepen. Ik blijf erbij dat de cijfers de rooskleurige kijk van de bijdrage van ons hoger onderwijs aan onze samenleving relativeren. Ik wil daarmee niet zeggen dat hoger onderwijs niet belangrijk is, maar dat we de baten ook niet mogen overschatten en best wat harder nadenken hoe het beter kan.

Laten we beginnen met het idee dat hoger onderwijs positiever ingestelde burgers vormt. Dat begint bij vertrouwen. De European Social Survey meet het vertrouwen op een schaal van tien. Ga je dat wegen, dan blijkt het vertrouwen dat Belgen in andere mensen hebben nogal laag uit te vallen.

Bij maatschappelijk engagement is vrijwilligerswerk een belangrijke indicator. Wederom scoort ons land niet goed. Slechts 15 procent Belgen engageert zich meer dan eens per maand. Bij de hooggeschoolden is dat 18 procent.

Een ander twistpunt betrof de overkwalificatie. Mijnheer Van Damme stelt dat er weinig betrouwbare metingen bestaan. De EU heeft nochtans een duidelijk manier om haar te meten: het percentage ban hooggeschoolden in jobs voor laag- of middelmatig geschoolden. In 2012 was dat voor ons land 22 procent. Dat is licht boven het EU-gemiddelde, maar hoger dan in Frankrijk (20 procent), Nederland, Duitsland en Zweden (rond de 17 procent) en Denemarken (13 procent).

Maar laten we het debat niet stuklopen op gecijfer en besluiten dat de cijfers op zijn minst interessant genoeg zijn om te exploreren hoe we ons onderwijs kunnen verstevigen.

Jonathan Holslag, docent internationale politiek (VUB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234