Lezerstest Honda Civic IMA: "Voor wie van technologie houdt"
Begin dit jaar testte Tom Smet uit Berlare de Honda Civic IMA uit. Iets heel anders dan de Renault 19 en de Seat Ibiza die het gezin heeft. Tom gaf toe vooroordelen te hebben, maar was even fair om nadien te zeggen dat die ongegrond waren.
"Het model ziet er vrij klassiek uit en ik wist ook dat er een automaat (CVT, Continu Variabele Transmissie) in zat. Dat was voldoende voor mij om te denken dat ik een bompabak of een auto voor zondagsrijders zou mogen testen."
Mooier dan op foto
"Eerste meevaller: hij zag er veel mooier uit dan op foto. En na de 600 kilometer die we tijdens het weekend afgelegd hebben, wist ik wel beter. Deze hybride versie van de Civic is een zeer dynamische auto, zeker in S-(sport)stand. En wat die automaat betreft: da's een plezier!"
"Met dit type voertuig ga je natuurlijk focussen op het verbruik. De Civic IMA (Integrated Motor Assist) rijdt op een benzinemotor, maar wordt op momenten dat er power nodig is, bijgestaan door een elektromotor, zonder bijkomende brandstof te verbruiken."
"Je voelt daar weinig van, eigenlijk. Je merkt wel dat hij bijspringt bij hogere snelheden, zoals op de snelweg, en je kunt ook perfect volgen op het scherm wanneer de elektromotor precies actief is."
Alle rijstijlen
"Hoewel het opgegeven gemiddelde verbruik van 4,6 liter/100 km in de praktijk niet haalbaar is, is het toch een reële oplossing om zuiniger en schoner te rijden. Als je die 4,6 echt zou willen halen, moet je obsessief met je snelheid en rijstijl bezig zijn, en waar is dan de fun?"
"Onze Vlaamse wegen, waar je voortdurend moet vertragen, remmen en versnellen, laten een ecologische rijstijl trouwens niet toe. Verder is deze Civic een aangename wagen die alle verkeer en rijstijlen aankan. Hij heeft een goede wegligging en stevige baanvastheid, een makkelijk in te stellen cruise control, een ruim interieur en een fijne geluidsinstallatie."
Vaste achterbank
"Minder handig is dat je de koffer alleen aan de chauffeurskant kunt ontgrendelen of met de sleutel. De achterbank kan ook niet platgelegd worden (omdat de accu in de weg zit), wat voor een gezinswagen een serieuze handicap is. Ook gek is de grote toerenteller, dat hoeft niet met een automaat."
"Ik vond het een fantastische auto, mijn vrouw was minder enthousiast. Ze heeft er ook niet mee gereden, omdat ze een manuele versnellingsbak gewoon is. Ze vond hem nogal technisch. Ik denk inderdaad dat eerder mannen zullen vallen voor een auto met zoveel toptechnologie." (hvr)
DE TESTWAGEN
De Civic IMA ziet er even gewoontjes uit als de normale Civic sedan. De Honda heeft één elektromotor, die voornamelijk dient om de kleine viercilinder benzinemotor extra pep te geven. Bij het remmen en vertragen fungeert de elektromotor als generator om de batterijen bij te laden. Die nikkel-metaal hydride batterijen zitten slim verborgen achter de rug van de zetels achterin.
Nadeel is dat de rug van de achterbank niet opgeklapt kan worden. Deze Honda haalt een gemiddelde van 4,6 liter per 100 km. Dat is 0,3 liter méér dan de Prius van Toyota. Daardoor ligt de CO2-uitstoot op 109 g/km. Daarmee valt hij in ons land buiten de prijzen van 15% fiscale korting, omdat hij boven de 105 gram zit. Hij krijgt wel 3 % korting.
TECHNISCHE FICHE
Motoren:
* benzine 1.3 DSI i-VTEC (70 kW/95 pk - 123 Nm)
* elektromotor 15 kW/20 pk - 103 Nm (elektromotor)
Versnellingsbak: CVT automaat
Aandrijving: voorwielen
Deuren/zitplaatsen: 4/4
Buiten-/binnenkleuren: Nighthawk Black/Beige leder
Uitrustingsniveau: Elegance
Goedkoopste model: 22.390 euro
Basisprijs testwagen: 23.390 euro
Testwagen met opties: 25.280 euro
BIV: 61,50 euro
Jaarlijkse rijtaks: 157,21 euro
Verbruik (mix): 4,6l/100 km
CO2 (g/km): 109g/km
Onderhoud: 20.000 km