Maandag 26/09/2022

Libië

"Libische strijders ontvangen wapens vanuit Oostende"

null Beeld kos
Beeld kos

Om de twee weken vliegt er een vliegtuig vanuit Oostende naar Libië. Die toestellen zouden geregeld illegale wapens aan boord hebben. Dat zeggen bronnen in het Afrikaanse land. VN-deskundigen uitten ook al zulke verdenkingen.

HLN

De Libische bronnen die aan Het Laatste Nieuws vertelden over de wapentrafiek, zijn niet neutraal. Ze behoren tot het kamp van de internationaal erkende regering en zeggen dat de wapens bestemd zijn voor de coalitie van islamisten waartegen die regering strijdt.

Maar de aantijging bevat wel details: zo zou een Boeing 747 die vorige week vanuit Oostende naar Libië vloog verschillende soorten munitie en draagbare luchtafweer hebben overgevlogen. Waar dat wapentuig vandaan komt, weten de Libiërs niet. Maar ze wijzen er wel op dat de Oostendse vliegtuigen behalve in Libië ook geregeld in de Verenigde Arabische Emiraten neerstrijken - een land waarvan reeds is bewezen dat er wapens naar Libië gaan.

Ook de VN uitten al verdenkingen over Oostende. Zo troffen inspecteurs eind vorig jaar "verdachte items" op de vrachtbrieven aan. Ze vroegen uitleg aan de Belgische autoriteiten en kregen te horen dat die welgeteld één vliegtuig naar Libië hadden doorzocht. "Daarbij werden geen verboden goederen aangetroffen", klonk het laconiek.

In Libië woedt een verbeten burgeroorlog tussen de gewapende groepen die destijds succesvol hebben samengespannen tegen dictator Kadhafi. De internationaal erkende regering is uitgeweken naar het oostelijke Tobroek, terwijl hoofdstad Tripoli en kuststad Misurata in handen zijn van de 'Dageraad-beweging'. Dat is een coalitie van min of meer gematigde islamisten, waarin de Moslimbroederschap een hoofdrol speelt. En dan zijn er ook nog moslimextremisten zoals de terreurgroep IS die vechten tegen al de rest.

De VN handhaven een wapenembargo dat al onder Kadhafi ingesteld was. Geen enkele van de strijdende partijen mag daardoor wapens krijgen uit het buitenland. Maar een expertenpanel van de VN heeft vastgesteld dat het embargo aan de lopende band wordt geschonden. En dat zou ook vanuit Oostende gebeuren, nagenoeg de enige Europese luchthaven vanwaar nog vluchten naar Libië vertrekken.

Die vluchten worden georganiseerd door Global Aviation and Services Group, een Libisch bedrijf. Dat mag zijn eigen vliegtuigen niet in Oostende laten landen omdat het op de EU-lijst van onveilig geachte maatschappijen staat. Daarom worden toestellen gecharterd van twee onderaannemers: het Pakistaanse AHS Air International en Aerotranscargo, gevestigd in Moldavië. Die hebben sinds september al zeker 19 vluchten vanuit Oostende naar Tripoli en Misurata verzorgd.

Toen AHS met die vluchten begon, heette het nog Rayyan Air. Maar die naam veranderde nadat de VS dat bedrijf op een zwarte lijst hadden gezet. Een lijst van maatschappijen die zich bezondigen aan verboden wapentrafiek, om precies te zijn. In het geval van Rayyan Air ging het om leveringen aan de Syrische dictator Bashar al-Assad. En ook de opdrachtgever van de vluchten uit Oostende, Global Aviation, is al op illegaal transport van wapens betrapt - zo staat in het rapport van de VN-experts.

Volgens Global Aviation worden er voornamelijk medicijnen en levende dieren van Oostende naar Libië vervoerd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234