Woensdag 10/08/2022

Liefdesdrama op motorkap en tussen autodeuren

Herwig De Weerdt zet 'Carmen' neer in autogarage bij Het Paleis

Naar Georges Bizets opera Carmen (1875) werden al tientallen films, choreografieën en theaterproducties gemaakt. Toch zorgt auteur-regisseur Herwig De Weerdt voor een mogelijke primeur, want zijn vrije bewerking in Het Paleis (ex-KJT) is wellicht de eerste die zich in een autogarage afspeelt. Dat levert onder meer de woordspeling Carmen versus Car Men op, maar vooral een voorstelling op een originele plek, die niet bepaald evenwichtig, maar zeker niet zonder verdienste is.

Directeur Barbara Wyckmans vond in de vroegere tramstelplaats van De Lijn in Berchem het soort lokatie waar De Weerdts Carmen om smeekt: een gigantische loods met werkputten, waar weliswaar slechts een fractie van gebruikt wordt, maar die alleszins de sfeer ademt van bloed, zweet, tranen en motorolie, en die - niet onbelangrijk - de ruimte biedt om met auto's op en aan te rijden. Het realiteitsgehalte van een dergelijk decor is verpletterend, wat de makers voor een aantal problemen stelt: de akoestiek bijvoorbeeld, die al bij al best meevalt, maar vooral de uitdaging dat elk theatraal element dat hier wordt geïntroduceerd zich aan deze eenduidige omgeving zal moeten meten.

Die confrontatie verloopt niet vlekkeloos. Zodra motorkappen en autodeuren consequent open- en dichtslaan, doet het wat stuntelig aan wanneer autobanden plots niet vervangen dienen te worden of er bij het eten gebakken lucht naar binnen wordt gelepeld. Garagehouder Cees D'Hondt en de vijf mecaniciens die de dienst uitmaken, horen hier wel thuis. Sind jaar en dag is hun leventje tot een vast stramien verworden dat zich telkens weer herhaalt: 's morgens vroeg uit de veren en aan het werk, 's middags snel eten, 's avonds om vijf uur weer naar huis. Hun onderlinge contacten zijn vastgeroest en beperkt tot het hoogst noodzakelijke. Daar komt verandering in wanneer zich op de derde dag van de week een vrouw aanmeldt om bij hen te komen werken: Carmen uiteraard, niet bepaald een katje om zonder handschoenen aan te pakken, vastbesloten om haar aanwezigheid in deze mannenwereld niet onopgemerkt te laten voorbijgaan. Vooral meestergast Jos (Don José bij Bizet) verliest er het hoofd bij.

Carmen zorgt voor een frisse bries en veroorzaakt zowaar een golf van solidariteit onder deze eenzelvige mannen.

Het aantrekkelijke van de voorstelling schuilt in de eenvoudig-menselijke manier waarop De Weerdt hen laat evolueren en hen hun waardigheid schenkt: de wat hoekige Eddy bijvoorbeeld (een integere vertolking van Rudy Meuws) heeft oor voor de levensles die zijn homoseksuele collega Wim hem voorhoudt, terwijl William, in zekere zin de simpelheid zelve, uit zijn schulp kruipt en de anderen op sleeptouw neemt om Wims verjaardag te vieren.

Het portret van dit garagehoudersmilieu spreekt meer tot de verbeelding dan de manier waarop de relatie tussen de eigenlijke hoofdpersonages Carmen en Jos is uitgewerkt. Met al te rasse schreden werkt De Weerdt zich door hun verhaal. Jos (Antoine Vander Auwera in een van zijn betere rollen) is een en al overgave en raakt van langsom jaloerser en meer gefrustreerd, dat is duidelijk, maar Carmen (een degelijk debuut van Veerle Malschaert) mist mysterie en raffinement, is er vanaf het eerste ogenblik te zeer op uit om de boel op stelten te zetten. De laatste stuiptrekkingen van haar gevoelens voor Jos gaan dan ook verloren in de vormelijke orkaan van de finale.

De hemelse muziek van Astor Piazzola, het harde metaal van de wagens, het door alle kieren en spleten binnenschijnende licht van Harry Cole: ze staan op dat moment elkaar in de weg, eerder dan dat ze elkaar kracht bijzetten.

Peter Anthonissen

Het Paleis speelt Carmen in de vroegere Tramloods Groenenhoek, Diksmuidelaan 42, Berchem, tot 18 april, telkens op donderdag, vrijdag en zaterdag om 20 uur.

Reserveren op tel. 03/202.83.60.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234