Vrijdag 12/08/2022

Liza Minnelli: Oh cabaret, oh cabaret, oh cabaret

film

waar ging het mis met de diva?

Haar echtgenoot beschuldigt haar ervan hem het slachtoffer gemaakt te hebben van 'bonzende pijn, hevige hoofdpijn, duizelingen, misselijkheid, hypertensie, een gevoelige hoofdhuid en slapeloosheid'. En dat door een reeks in wodka gedrenkte vechtpartijen waarbij lampen en allerhande door de lucht vlogen. Normaal gezien zou je kunnen aannemen dat dit het definitieve einde van een huwelijk is. Maar dit is slechts een nieuwe curtain-call in de grimmige voorstelling die het leven van deze Hollywood-diva is.

Londen

The Independent

David Usborne

Er is goed nieuws voor de Liza Minnelli-fans. Inmiddels is het acht jaar geleden sinds deze 57-jarige entertainster en dochter van Judy Garland zich nog eens aan acteren waagde, maar volgende maand zal ze haar opwachting maken in een nieuwe sitcom op de Amerikaanse zender Fox TV. De show, die handelt over disfunctionele families, luistert naar de naam Arrested Development. Zelfs zij die Minnelli aanbidden, die nog steeds met een glimlach terugdenken aan haar vertolking van Sally Bowles in de film Cabaret uit 1972, zullen zich afvragen of Arrested Development, oftewel 'gestaakte ontwikkeling', niet een rake typering van haar leven is.

Geboren in de aristocratie van Hollywood, begiftigd met talent op overschot, voorzien van ogen om in te verdrinken, gaf ze het woord opgroeien een nieuwe betekenis. Geen enkele strijd is namelijk ooit gewonnen. Verslavingen verwoesten haar, huwelijken storten rondom haar in terwijl gezondheids- en gewichtsproblemen haar achtervolgen. Zo'n twee jaar geleden bevond ze zich op haar absolute dieptepunt. Ze had twee heupoperaties ondergaan, ook haar keel moest onder het mes, waardoor ze haar stem dreigde te verliezen, en in 2000 balanceerde ze door een hersenontsteking op het randje van de dood. Eenmaal onder de levenden teruggekeerd, moest ze in 2001 nog eens op de operatietafel voor haar heup. Maar plots verscheen voor haar de zon weer aan de horizon. Ze ontmoette een man die verliefd op haar werd.

Dat was David Gest, producer en concertimpresario. Het sterrendom was weer aan haar besteed en aan de zijde van Gest raakte ze weer gezond en besteeg ze opnieuw het podium. In maart vorig jaar stapte het koppel in het huwelijksbootje tijdens een huwelijksceremonie in New York die werkelijk extravagant en kitscherig was. Michael Jackson mocht de sleep dragen en Elizabeth Taylor was het bruidsmeisje. In plaats van haar huwelijksnacht met zijn tweeën te vieren, trokken Minnelli en haar bruidegom naar Londen om triomfantelijk een concerttournee te openen in de Royal Albert Hall. Maar enkel goedhartige naïvelingen geloofden dat daarmee alles goed ging met de diva.

Cindy Adams, de New Yorkse columniste annex roddeltante, die ook een bruidsmeisje was op het huwelijk, verklapte vorige week een geheimpje aan de buitenwereld. "Of ik geloofde dat dit huwelijk langer zou meegaan dan misschien twee of drie plakboeken? Maar neen, dat deed niemand. Niemand, niemand, niemand maar dan ook niemand."

Ongeacht die overtuiging zal zelfs Adams, die toch al het een en ander heeft gezien, nooit gedacht hebben dat de implosie van het huwelijk dergelijke proporties zou aannemen zoals vorige dinsdag. Die dag spande Gest een proces aan tegen zijn echtgenote. Minnelli, van wie hij al sinds juli gescheiden leefde, beschuldigt hij ervan hun huwelijk verziekt te hebben door zich regelmatig vol te gieten met wodka om daarna uit te barsten in gewelddadige aanvallen waarbij hij het moest ontgelden. De aanklacht laat zich lezen als een smeuïg en choquerend verhaal. Gest beschuldigt zijn voormailige bruid ervan hem in juni een lamp naar zijn hoofd geslingerd te hebben in het Londense Connaught Hotel. Hij zegt dat ze een van haar veiligheidsagenten beet en dat ze hem achterna zat om hem in het gezicht te stompen. De wodka bezorgt Minnelli, aldus Gest, bovenmenselijke krachten.

Bijgevolg eist hij een schadevergoeding van 10 miljoen euro. Als gevolg van haar afranselingen moet hij dagelijks elf pijnstillers slikken tegen de "bonzende pijn, hevige hoofdpijn, duizelingen, misselijkheid, hypertensie, een gevoelige hoofdhuid en slapeloosheid".

Misschien maken calamiteit en vechtpartijen deel uit van Minnelli's genetische code. Van haar moeder Judy Garland erfde ze niet alleen het zangtalent maar ook de gave om de rampzaligste echtgenoten uit te kiezen en de drang tot zelfvernietiging. Vincente Minelli, regisseur van Gigi en An American in Paris, was Garlands tweede van vijf echtgenoten. Van huiselijke stabiliteit was er geen sprake tijdens Minnelli's jeugdjaren. Sommige patronen kunnen blijkbaar niet doorbroken worden. Garland ondernam verschillende zelfmoordpogingen en viel in 1969 uiteindelijk ten prooi aan haar verslavingen toen ze in Londen bezweek aan een overdosis slaapmiddelen.

Het bleek al vlug zonneklaar dat Liza Minnelli was voorbestemd om beroemd te worden. In 1965 won ze, op 19-jarige leeftijd, als jongste artiste ooit een Tony Award met haar rol in Flora, the Red Menace. Een musical die weliswaar flopte maar Minnelli introduceerde bij Fred Ebb en John Kander, het duo dat Cabaret schreef. Minnelli won uiteindelijk een Oscar voor haar brutale vertolking van Sally Bowles in de filmversie van de musical. Datzelfde jaar deed ze ook haar eerste tv-special, getiteld Liza with a Z, waarmee ze haar status als variétéartieste vestigde. Ebb en Kander schreven later dat andere nummer dat Minnelli's handelsmerk zou worden. Namelijk 'New York, New York' uit Martin Scorseses gelijknamige film uit 1977.

Ondanks het succes betekenden de jaren zeventig niet alleen het decennium waarin Minnelli terechtkwam in een emotionele draaikolk maar die jaren waren ook het begin van haar buitensporige drinkgedrag en drugsgebruik. In 1972 scheidde ze van haar eerste echtgenoot Peter Allen. Vervolgens trouwde ze in 1974 met Jack Haley, een producer om in 1979 weer van hem te scheiden waarna ze datzelfde jaar hetrouwde met beeldhouwer Mark Gero. Dat huwelijk, waarvan Minnelli hoopte dat het haar kinderen zou bezorgen, eindigde nadat ze een miskraam had gehad. Ondertussen kende ze ook romances met onder anderen Peter Sellers, Desi Arnaz jr. en Martin Scorsese. Gedurende die jaren wist ze het succes van Cabaret niet meer over te doen. Aan de kassa deed enkel de film Arthur het beter maar daarin werd Minnelli van het doek gespeeld door Dudley Moore.

In zijn aanklacht schetst David Gest een beeld van de toestand waarin hij Minnelli aan het einde van 2001 aantrof. "Haar carrière was onbestaande, ze was een alcoholverslaafde, kampte met overwicht, kwam niet meer in aanmerking om doeltreffend aangeprijsd te worden, (en) geraakte niet meer aan de verzekering om concerten op een podium te geven, of in welk artistiek medium dan ook." Hij zou haar redder zijn, zowel op emotioneel als professioneel vlak. Desondanks zou de halve wereld, zelfs ten tijde van het huwelijk, roddelen over de onzekere seksuele identiteit van Gest. Elton John gooide op hun huwelijksdag nog wat olie op het vuur. Op de vraag wat hij van plan was als cadeau te geven, antwoordde hij dat hij haar zou verrassen met "een heteroseksuele echtgenoot".

Uiteindelijk moest Gest de geruchten over zijn geaardheid zelf de kop indrukken door op televisie te verschijnen. Op CNN verkondigde hij aan Larry King het volgende: "We gaan de verwachtingen doorbreken. We zullen in elkaars armen sterven, dat beloof ik je." Er waren nog meer onheilstekenen van bij het begin. Minnelli doste haar bruidsmeisje uit met zwarte begrafenisjurken, alsof ze wist dat hun verbond gedoemd was. Toen het huwelijk nog jong was, sloot het koppel een deal met de muziekzender VH1 om de hoofdrollen te vertolken in een realitysoap over hun leven in hun appartement in de New Yorkse Upper East Side. Maar toen Gest de rondzwervende camera's de toegang tot de bad- en slaapkamer ontzegde, trok VH1 zich terug en vlogen rechtszaken beide partijen om de oren. De zender verweet Gest "onprofessioneel, grillig en bedrieglijk" te zijn.

Tegen Kerstmis gonsde het al van de geruchten dat het huwelijk op barsten stond. Nochtans was het paar van plan om een meisje van drie jaar oud te adopteren en het Serena te noemen. In maart werden echter de plannen voor een kwistige viering van hun eerste huwelijksverjaardag afgeblazen. De oorzaak lag volgens het koppel bij de Irak-oorlog, maar de roddelcolumnisten begonnen zich nu pas echt vragen te stellen. Tot een diepgaande breuk kwam het tijdens de uiterst gewelddadige ruzie in het Connaught Hotel in juni. Daarop trok Gest uit hun New Yorkse appartement. Toch bezwoer Minnelli er iedereen in augustus van dat het helemaal niet zo erg was. "Je moet weten dat het allemaal wel heel dramatisch klinkt, maar als je echt om elkaar geeft zoals ik en mijn echtgenoot, je bepaalde dingen voor jezelf houdt, en daarom verzinnen mensen zulke afschuwelijk dingen."

Misschien overdreef Gest wel een beetje, wie weet? Volgens roddeltante Adams is hij bezeten van een onstuitbare behoefte aan aandacht van de pers. "Voor David is het leven zonder op de voorpagina verschijnen hetzelfde als Liza zonder nepwimpers", verkondigt ze. Maar het is duidelijk dat Minnelli, die Gests aanklacht beantwoordde met een scheidingsaanvraag, zich weer in de problemen weet. Moeten we nu voor haar wanhopen of medelijden met haar hebben? Ze heeft een lach als geen ander in de showbizz. Ze heeft dat apparte sprankeltje. Maar knipper even met de ogen en je ziet een totaal ander iemand: een verwende diva die wat triest en lachwekkend maar ook een beetje tragisch geworden is.

(Illustratie © Daley / The Independent)

Van haar moeder Judy Garland erfde ze niet alleen het zangtalent maar ook de drang tot zelfvernietiging

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234