Woensdag 28/09/2022

Mag de Vlaamse Leeuw ook aaibaar zijn?

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Jan Callebaut is communicatieadviseur en marktonderzoeker. Hij kijkt tweewekelijks naar mens, samenleving, media en politiek.

De beweging Vlaanderen-Europa houdt op 8 oktober een symposium in het Vlaams Parlement over de waarde van de Vlaamse symbolen. Na 30 jaar rondzwerven in de wereld van marketing, reclame en media interesseert me dat. Symbolen zijn erg belangrijk omdat ze in het beste geval een positieve verwachting opleveren. Ze geven een verlangen naar een betere kennismaking. De internationale bedrijven die een relatie willen met het grote publiek besteden veel zorg aan hun symbolen. Ze zullen nauwkeurig luisteren hoe het doelpubliek de merkuitingen zowel cognitief als emotioneel ontvangt. Recent waren we deelgenoot van de nachtmerrie Breivik voor het merk Lacoste.

Vlaanderen en zijn symbolen dus. Studiewerk wees uit dat het merk Vlaanderen best wel een ruggensteun kan gebruiken voor zijn relatie met de buitenwereld. We laten onszelf graag voorstaan op een rijke cultuur, een hoge levenskwaliteit, een sociale, open en internationale attitude, een innovatieve en productieve economie en een slagkrachtige overheid met oog voor duurzaamheid.

Probleem is evenwel dat 'het buitenland' dat niet zo ziet. Alleen de Walen willen dit Vlaamse zelfbeeld bevestigen. Verderaf wordt dit weggelachen. "Flanders is not an inviting country". In de studie sprak iemand zelfs over een "Taliban-attitude". Voor buitenlanders in Vlaanderen is Vlaanderen geen gemakkelijke omgeving om contact te maken: "everything happens behind closed doors".

Laten we ruimte geven aan de symbolen die dit kunnen ombuigen. Laat alle geniale creatieve inspiratie maar komen. Het merk Vlaanderen kan hulp gebruiken. Gemakkelijk zal het niet zijn. Onze Vlaamse Leeuw is duidelijk geen aaibare leeuw die tot verdere kennismaking uitnodigt. Daar zijn zelfs de leden van een zeer uitgesproken Vlaamse serviceclub van overtuigd. Een tijdje terug produceerden ze een autonummerplaathouder met een Vlaamse Leeuw. Unanieme euforie tijdens hun vergaderingen hierover. In de praktijk durven minder dan een derde van de leden dit ook daadwerkelijk op hun wagen te monteren "uit schrik voor negatieve reacties van klanten"... Hoezo een symbool om ons als Vlaming beter te leren kennen?

Vlaanderen gebruikt graag het Engels om met de buitenlanden te converseren. Nochtans is dit een taalomgeving die weinig spontane positieve associaties voor Vlaanderen bevat. Ik wil er de buurman van Homer Simpson niet bijsleuren maar hoe refereer je in het Engels naar een Vlaming? A Flem? Of is dat gewoon maar een fluim? Alleen Flander's Fields dwingt respect en belangstelling af. Flamenco in het Spaans, Fiandre en Fiamminghi in het Italiaans laten ons merk Vlaanderen sympatieker in een eerste kennismaking rollen. Helaas heeft Vlaanderen dit positivisme niet in het recente verleden verdiend maar wel in de 14e tot 17e eeuw.

Een ander heikel punt is de betekenis van de aanwezigheid van internationale instellingen in dit land. Voor velen haalt Vlaanderen zijn relevantie in de eerste plaats uit zijn geografisch voordelige ligging. De hier gevestigde Europese- en andere Navohoofdkwartieren zijn het aanknopingspunt. Zij maken ons letterlijk bekend aan de andere kant van de Mount Everest.

Nochtans hebben de medewerkers van die internationale instellingen, inclusief de journalisten die de werking ervan volgen, de indruk niet welkom te zijn in Vlaanderen: "Flanders is a party we are not invited to".

Het initiatief van de jonge creatievelingen om hulp te vragen juich ik toe. De minister-president gaat er een prijs voor uitloven. Ontwikkel alstublieft symbolen en een woordenschat voor het merk Vlaanderen dat mensen uitnodigt om op verkenning te gaan, om meer te willen weten over ons. Reik creativiteit aan om mensen te verleiden. Verleid ze om Vlaanderen en de Vlamingen te ontdekken zoals we op ons best zijn: open, hulpvaardig, gedreven, vol goede ideeën en werklust, voortrekkers in mode, design, moderne intelligentie en ondernemerschap. Klaar om met de hele wereld zaken te doen, bewust van hun kleinschaligheid maar vol zelfvertrouwen om in de wereld die komt relevant te zijn. Alleen dan gaan we de vooroordelen (gesloten, bekrompen, of erger sonso - achterbaks in het Portugees) van ons kunnen afschudden. De opgroeiende Vlamingen verdienen op deze manier de toekomst tegemoet te kunnen gaan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234