Woensdag 28/09/2022

'Mannelijkheid is vanzelfsprekendheid aan het verliezen'

Op de cover van het blad Ché de bijna naakte ex-miss België Brigitta Callens met een weg te krabben strookje over de borsten; op die van het gisterenavond gelanceerde Menzo een naakte Kim Gevaert en Jonathan Nsenga. Vlaanderen ontdekt dezer dagen de mannenbladen.

Brussel

Eigen berichtgeving

Josse Abrahams

Uitgeverij Mediaxis werd eigenlijk in snelheid gepakt door concurrent De Vrije Pers. De plannen om een mannenblad op de markt te brengen, leefden er al langer, maar De Vrije Pers kwam sneller op de proppen met Ché, een machoblad met een ironische ondertoon. Mediaxis zag zich genoodzaakt de plannen bij te sturen. Menzo zou iets intellectueler worden met wat meer nadruk op betere foto's. Vandaar geen Vlaamse babes op de cover, maar atleten in hun volle, zij het esthetische glorie.

Dat laatste bewijst de stelling van trendwatcher Nathalie Bekx. "Bladen die hier uitkomen, zijn dikwijls een kopie van wat er in het buitenland bestaat. Hier wordt zoiets pas gelanceerd als het in het buitenland werkt".

Atleten die uit de kleren gaan, zijn in andere landen al geen nieuws meer. Hoofdredacteur Frank Buyse van Menzo geeft de inspiratie uit het buitenland toe. Groot-Brittannië zet de toon. Daar bestaan er meerdere titels van magazines voor mannen die allemaal aanslaan. De hele rage sloeg nadien over naar Frankrijk en Nederland.

Het uitgangspunt van Ché en Menzo is gelijk, namelijk mannen de weg wijzen naar een eigen magazine. De manier waarop, verschilt volgens Buyse. "Wij brengen een kwaliteitsblad met goede journalistiek, een stijlvolle lay-out; kortom, wij zijn anders." Toch is erotiek in beide bladen een smaakmaker. "Ché vist in de vijver van de Vlaamse babes. Wij niet. Menzo brengt kunstzinnige, erotische fotografie en gaat zelfs verder dan Ché in het tonen van naakt. Anderzijds kan het blad thuis gerust blijven rondslingeren op de salontafel." Ché kondigt ondertussen voor morgen, de dag dat Menzo in de krantenwinkel ligt, een stunt aan. Op 200 exemplaren van de 70.000 die op de markt worden gebracht, zullen de borsten van Brigitta Callens te zien zijn, mits een zilverkleurige krablaag wordt weggehaald. Menzo heeft in het eerste nummer een interview met de jonge man uit Mol die rond de jaarwisseling de gijzeling van een Indiaas vliegtuig meemaakte. Er zal ook nogal wat aandacht zijn voor literatuur, terwijl Jef Rademakers maandelijks een erotisch kortverhaal brengt. Mediaxis hoopt dat er van Menzo binnen twee jaar maandelijks 30.000 exemplaren worden verkocht. Niet zo veel in vergelijking met de 40.000 exemplaren die de Vrije Pers nu al van Ché zegt te verkopen.

"Magazines waren vroeger een vrouwelijk medium," zegt trendwatcher Bekx "terwijl kranten de nogal mannelijke kant belichtten. Magazines stonden voor meer emotie, kranten voor objectiviteit en slecht nieuws. Maar mannen staan ondertussen meer en meer open voor vrouwelijke waarden. Tot nu toe kochten mannen niet gemakkelijk een maandblad. De toekomst zal moeten uitwijzen of dat verandert."

"De mannelijkheid is haar vanzelfsprekendheid aan het verliezen", zegt Jan Teurlings, die via zijn doctoraalstudie aan de VUB in aanraking kwam met het fenomeen mannenbladen. "Maar dat deze bladen nu in de lift zitten, heeft ook te maken met de ongelooflijke boom van magazines in het algemeen."

In de advertentiewereld gelooft men er alvast in. Buyse gaat er prat op dat het eerste nummer voor bijna een derde gevuld is met reclame. In het wereldje wordt dat echter normaal genoemd voor een nieuw blad. Koen Strobbe van magazineregie Magnet van de Persgroep (Sparta) bevestigt de grote interesse voor mannenbladen. "Ché was een goede zaak, maar één titel maakt de lente niet. Een printcampagne is nogal duur voor de adverteerders en zij verkiezen dan ook verschillende publicaties. Voor onze bladen Netwerk (multimedia) en Auto is het dus een goede zaak dat er nog een magazine bij komt. Wij kunnen die campagnes voor een mannelijk doelpubliek nu ook gemakkelijker binnenhalen."

Vlaanderen ontdekt nieuw soort mannenblad

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234