Donderdag 11/08/2022

Mary Katrantzou.

eanderende kleuren, turbulente patronen, hevige botsingen: de dessins op zomerjurken lijken dit seizoen vaak op stormachtige weerkaarten. Met het nieuwe millennium is er een belangrijke wijziging gekomen in de manier waarop patronen worden ontwikkeld. Stof bedrukken heeft een digitale revolutie ondergaan, en prints kunnen nu perfect de vorm van het lichaam volgen dankzij manipuleerbare virtuele beelden.

De ketel met cybertoverkunst is aan de kook gebracht in Londen. “Ik ken geen enkele andere plek dan Londen waar je prints kon leren maken in een studio zoals toen ik hier kwam studeren aan het Royal College of Art”, zegt Erdem Moralioglu, de recente winnaar van de British Fashion Council/Vogue Designer Fashion Fund award.

“Ik heb altijd de kans gekregen om mijn prints digitaal te ontwikkelen. Of het nu gebeurt met digitale technieken of met de hand, waar het uiteindelijk op aankomt, is het menselijk oog te bedriegen. Mijn prints zijn nogal organisch. Vind ik bijvoorbeeld een stuk oud behangpapier, dan ga ik de bedrukking fotoshoppen en er een waterkleur aan toevoegen.”

Dat resulteerde in een zomercollectie waar bloemen lijken te groeien als struiken in een veelkleurige border, sommige met de computer vervaagd, andere met handmatig knip-en-plakwerk eraan toegevoegd, wat zorgde voor een magisch maar modern effect.

Bedrukkingen over elkaar leggen was het zomerplan van Peter Pilotto. Het in Antwerpen opgeleide ontwerpersduo - Pilotto werkt samen met Christopher De Vos - doet het meeste werk digitaal. “Wij werken elk seizoen anders”, zegt Pilotto. “Maar wij maken altijd een illustratie van de collage op het lichaam, omdat het patroon daarop moet aansluiten.”

Vuurwerk boven het Lido van Venetië was het uitgangspunt voor de zomercollectie van Pilotto. Een andere adept van levendige en originele prints, met effecten van geblazen glas en reusachtige juwelen, is Mary Katrantzou, een ontwerpster van Griekse afkomst die studeerde aan Central Saint Martins College in Londen.

“Ik kreeg een opleiding als textielontwerpster en in traditionele zeefdruk, maar voor mijn trompe-l’oeils gaven digitale collages meer plasticiteit”, zegt ze. “Met een zeefdruk heb je heel wat ervaring nodig om tien tot vijftien kleuren te combineren, maar digitaal is er geen limiet. Je kunt van alles een fotografische versie printen.”

Susannah Handley, vroeger lerares aan het Royal College of Art in Londen, woont nu in Parijs waar ze consultant is voor de stoffen van Louis Vuitton. Zij zag de impact van een nieuw digitaal tijdperk ontstaan halverwege de jaren 1990. Haar hart blijft bij “de pittoreske romantiek van koperen rollers, zijden schermen en de luxe van op het oog gemengde kleuren”, maar ze geeft toe dat het “even verouderd is als lapis lazuli fijnmalen om verf te maken.” “Veel patronen worden vandaag rechtstreeks van de computer op stof gerealiseerd. Het is een klinischere en snellere methode, met het voordeel dat je onmiddellijk resultaat ziet”, zegt Handley, verwijzend naar het computerarsenaal van “honderden opties en duizenden kleurschakeringen.”

Voor jonge ontwerpers is het voordeel van digitaal werken dat je enkel een tafel, een stoel, een computer en een creatieve geest nodig hebt. En als de nieuwe technologie de prijs van een ingewikkeld en origineel bedrukt kledingstuk kan verlagen, dan is dat des te beter voor de consument. Hoewel Handley het jammer vindt dat er een soort magie verdwijnt die toch hangt boven de bespatte druktafels, vraagt ze zich luidop af of Photoshop de traditionele pigmenten volledig zal verdringen. “De dag dat in 1839 de fotografie werd uitgevonden, werd de schilderkunst dood verklaard, maar wij weten intussen bete

Het voordeel van

digitale prints is dat je enkel een tafel, een stoel, een computer en creativiteit nodig hebt

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234