Vrijdag 07/10/2022

Mediascan

De Amerikaanse mediagigant Warner Bros neemt een meerderheidsbelang in het Belgisch-Nederlandse productiehuis Blazhoffski. Dat productiehuis, bij ons vooral bekend van het vtm-programma Hello Goodbye krijgt niet alleen een nieuwe eigenaar, het kan voortaan ook beroep doen op de enorme Warner Bros-machine om zijn formats op de internationale markt te slijten. "Dit is het best denkbare scenario voor de verdere uitrol en het vergroten van de internationale impact van onze formats", laat Taco Ketelaar, CEO van Blazhoffski weten. "Dit zal onze groei versnellen."

'De Amerikawatcher', de rubriek van VRT-journalist Bjorn Soenens in het Radio 1-programma De ochtend is genomineerd voor een AIB Media Excellence Award in de categorie Most Creative Feature Radio. De AIB Awards belonen sinds 2005 de meest kwaliteitsvolle radio -en tv-programma's wereldwijd. Eerder viel de VRT ook al in de prijzen met onder andere de verkiezingsuitzendingen en het duidingsprogramma Volt!.

De applicatie van het stripalbum Suske en Wiske - De stuivende stad die de Gentse digitale creatieve studio Little Miss Robot maakte is bekroond met de FWA Mobile of the day Award. De FWA is een initiatief dat sinds enkele jaren de beste website en applicaties beloond. De Suske en Wiske-app die toelaat om het album De stuivende stad op een iPad, iPhone of iPod Touch te lezen werd ondertussen meer dan 100.000 keer gedownload. Little Miss Robot viel eerder dit jaar al in de prijzen, toen met de vertaling van het fotoboek zona van Carl De Keyser naar de iPad.

Volgens cijfers van het Internet Advertising Bureau was het internet tijdens de eerste helft van 2011 goed voor elf miljard euro aan reclame-inkomsten. Een absoluut record en een stijging van 23 procent in vergelijking met het jaar voordien. Search blijft de best opbrengende activiteit, gevolgd door display advertising en video advertising.

De adverteerdes koesteren hoge verwachtingen voor het nieuwe SBS. Dat blijkt uit een rondvraag van de Unie van Belgische Adverteerders bij haar leden. Meer dan 90 procent ziet in de overname van de SBS-zenders door de holding De Vijver een nieuwe opportuniteit voor de Belgische reclame-industrie. Ze verwachten van het nieuwe SBS een vernieuwde creatieve benadering van programmatie en redactionele inhoud, een beter en effectiever bereik van interessante doelgroepen voor de adverteerder en een voor de adverteerder interessante cross-mediale aanpak.

Bpost business liet een enquête uit voeren over de perceptie en de houding van de Belgen ten opzichte van de reclamemedia en meer bepaald de reclame via de post. Volgens Bpost bewijst het onderzoek dat de reclamezendingen nog helemaal niet van de kaart zijn geveegd: ze worden nog altijd veel en graag gelezen, en ze zetten nog altijd aan tot kopen. In het dagelijkse leven van de Belgische bevolking is het postmoment nog steeds belangrijk. 90 procent van de Belgen opent zijn brievenbus minstens vijf keer per week en 58 procent ontvangt dagelijks post. 61 procent van de Belgen haast zich dagelijks naar zijn brievenbus en 61 procent vindt het heel aangenaam om post te lezen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234