Dinsdag 27/09/2022

Meer blauw op straat

Modeverschijnselen zijn als golven: ze komen en gaan. Maar voor de jeans gaat dat verhaal niet op: de getijden lijken er geen invloed op te hebben. Van Tokio tot Milaan, over New York en Parijs, de vraag en de zoektocht naar de perfecte jeans zijn een nooit eindigend verhaal.

Vroeger was de keuze voor een jeansbroek snel gemaakt: je ging voor smal of breed, je kon kiezen uit bleek of donker. Simpel. Maar simpel is intussen wel het laatste dat je van jeans kunt zeggen. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende modellen, stoffen, kleurwassingen en technieken op de markt dat het lijkt alsof iedereen zijn jeans op maat gemaakt krijgt. Een gecustomised broekje voor ieder van ons.

De jeans is populairder dan ooit. Glenn Balak, marketingdirecteur van Diesel Benelux, weet waarom. "De denim 5 pocket is het symbool van deze tijd, waarin individualiteit en verscheidenheid belangrijke waarden zijn. Het laatste dat iemand wil, is erbij lopen met dezelfde broek als zijn buurman. In de jaren tachtig maakte men daar niet zo'n probleem van, toen zag je overal dezelfde broeken. Nu zijn er heel wat verschillende soorten. Of je nu een wijde broek wilt, tight of slim fit, het kan allemaal. De consument wil individuele vrijheid en met jeans kan dat."

Jeans is universeel, maar de ontwerpers proberen zo goed mogelijk aan de persoonlijke smaken van de consument te beantwoorden. Niet de mode dicteert, de consument bepaalt. Daarom cultiveren ze een diversiteit. Bij elke broek past een persoonlijkheid, bij elke persoonlijkheid een broek. Gevlekt, gescheurd, uitgerafeld, gestreept, afgebleekt... Voor elk 'model' is er een model.

Het Italiaanse Gas heeft aan de verscheidenheid zelfs een naamsverandering overgehouden. "Twee seizoenen geleden heetten we nog 'Gas Blue Jeans'", vertelt Claudia dal Castello. "Maar die naam dekte de lading niet meer. We produceren immers niet enkel blauwe jeans meer. Onze collectie is de laatste seizoenen erg uitgebreid. De basis blijft blauw maar we hebben er veel wassingen en kleuren bij gekregen. Onze Black Denim-collectie, bijvoorbeeld. De zwarte jeans is verkrijgbaar in een zevental uitvoeringen. Je hebt used, dirty, stonewashed... Naast de basic jeans hebben we voor het winterseizoen nog een collectie die geïnspireerd is op safari, er is een sportieve collectie, we hebben een romantische collectie.....Zoals je ziet, was die 'Blue Jeans' er te veel aan."

Ook bij Diesel is het aanbod ruim. Je kunt kiezen uit 35 modellen en 40 wassingen. Maar er kan nog meer bij. Glenn Balak: "Wat ons betreft, is het maximum nog niet bereikt. Het aantal momenten en gelegenheden waarbij je een jeans draagt, neemt almaar toe. Informeel kleedgedrag wordt meer en meer aanvaard. Je kunt met een jeans gaan werken, gaan dansen, uit eten gaan... Voor elk van die gelegenheden is er een mooi uitgewerkte broek."

rebels en sexy

De jeansbroek heeft een beetje de plaats ingenomen van de zwarte pantalon: veel mensen hebben meerdere exemplaren in de kast hangen en je kunt ze op verscheidene manieren combineren. Opgekleed met een zijden topje en een stel naaldhakken. Sportief met een paar platte laarzen en een regenjas. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Of iemand die al tien jeansbroeken heeft er nog wel een elfde bij wil? Geen probleem, zegt Glenn Balak. "De consument ziet steeds beter het verschil tussen broek a en broek b. Mensen letten veel meer op de details. Al hebben ze tien broeken, het zijn allemaal verschillende. Die elfde kan er dus ook nog bij, want ook die zal er weer totaal anders uitzien."

Nieuw is ook dat er op jeans geen leeftijd meer staat. Tot voor een paar jaar was de doelgroep duidelijk afgebakend: tot 30 jaar kon een jeans, voor 30-plussers was er niet veel keuze. Glenn Balak: "De biologische leeftijd is minder relevant geworden bij de aankoop van kledij. Het gaat erom hoe oud je je voelt. Iemand van 40 moet een jeans kunnen dragen." En dat doen ze ook meer en meer. Jeans is populair bij jong en oud. "Iedereen heeft zijn eigen motivatie om jeans te dragen. De ene zoekt vrijheid, de andere rebellie", besluit Balak.

Jeans ademt sinds James Dean een zeker anticonformisme uit, maar sedert een paar jaar moet denim ook elegant, gesofistikeerd en sexy zijn. Door een persoonlijke toets aan de broeken te geven, laden popsterren hun sex-appeal op door jeans. Toen Mariah Carey in 2000 in een videoclip verscheen met een jeans waarvan de tailleband was afgeknipt, zodat de broek onder de navel uitrafelde, gingen de televisiekijkende jongens overstag en de meisjes aan de slag met een oud exemplaar en een schaar. Het idee werd overgenomen door het merk Liberto en nadien dook het Mariah Carey-model in heel wat collecties op. Zelfs nu nog. Ook Britney Spears houdt van denim. Het model met superlage taille dat de helft van de lies ontbloot, wordt door jong en iets ouder enthousiast gedragen. Mannen nemen dan weer vaak Jim Morissons lievelingsmodel over: de bootcut-snit is nog altijd zeer geliefd.

Denim moet de schoonheid bevorderen en zoveel mogelijk onvolmaaktheden verstoppen. Het moet de billen ronder maken en de benen oneindig lang. De langste broekspijpen vind je trouwens bij Zara. Ze lijken gemaakt voor vrouwen met eindeloze benen. Een broek die tot net boven de zool komt, is dan ook passé, voor vele vrouwen raakt de perfecte broek de grond. Ideaal om hoge hakken onder te dragen of om de pijpen om te slaan en er baskets onder aan te doen. Beide kunnen, naargelang de gelegenheid.

oudste jeans ooit

Niet iedereen volgt de hype van rushes en chemische wassingen. Bij Levi's staat de 501 nog altijd op nummer 1 van de verkoopcijfertop-10. Michael Francken, marketingmanager van Levi's Benelux, weet meer. "De originele 501 is nog altijd onze belangrijkste pijler. Natuurlijk is hij al geëvolueerd sinds 1890 en hij zal nog vaker gedaanteverwisselingen ondergaan. We proberen verschillende wassingen uit, of we passen de snit aan. Maar het blijft een 5 pocket." Hoewel de 501 nog aan de top staat, beseft Levi's maar al te goed dat vernieuwing nodig is. "De snelle evolutie die de jeans nu doormaakt, heeft ons niet altijd goed gedaan. We hebben even moeten zoeken naar een evenwicht tussen vernieuwing en traditie, maar dat evenwicht hebben we ondertussen gevonden. Levi's kan er weer volop tegenaan." En de vernieuwing bij Levi's leidt naar het jaar... 1890. Michael Franken: "Voor de zomer 2003 brengen we een replica van een broek uit 1890 op de markt, de Nevada-jeans. Het is de oudste broek die we in onze archieven teruggevonden hebben, en die zullen we in een commerciële vorm uitbrengen. Extreme chemische wassingen komen er niet aan te pas, we gaan niet té fashion. Het resultaat moet zo echt en natuurlijk mogelijk zijn."

Gas mikt voor de toekomst op een mix van stoffen. Jeans zal gecombineerd worden met stoffen als wol en leder. Lee Cooper zet alles in op de flexi-jeans, een stretchbroek waarmee ze hun authentieke look willen behouden. Van Chanel mogen we voor de winter een fluwelen exemplaar verwachten. Het Italiaanse Nolita gaat voor felle kleuren met de color-jeans en brengt de sigarettenbroek terug. En Diesel heeft in samenwerking met Karl Lagerfeld vier ontwerpen geproduceerd. Grootste plannen dus. De jeans kan gerust nog een eeuw mee.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234