Maandag 26/09/2022

Meesters van de manie

Sinds vrijdag weten we het wel zeker: dwangbuis en dansschoenen horen bij de verplichte dresscode van The Subs.

Met daverende beats en een live-act die verstandsverbijstering deed vermoeden, hield dit zootje ongeregeld de AB een nacht lang gegijzeld. Onder de vlag Bitculture stelden The Subs een muzikale nacht samen in de hoofdstad. Samen met hun vrienden van Villa, Arnaud Rebotini, Partyharders, Mixhell en zelfs de donderrockers van Drums are for Parades kreeg je een programma voor de kiezen, dat de vergelijking met Soulwaxmas opriep.

Toch keek het publiek vooral uit naar de woeste storm die The Subs zélf net voor middernacht zouden ontketenen.

Met een hemelsbreed scherm op de achtergrond, een lichtgevende booth en een uniform uitziend arsenaal instrumenten, oogden The Subs méér georganiseerd dan ooit.

Maar op het podium ontpopte frontman Jeroen 'Papillon' De Pessemier zich toch weer tot vertrouwde nar en nozem. Onder diens directie ontspoorde de show trefzeker: de waanzin van zijn act liep synchroon met een strakke opbouw en een knap visueel spektakel. The Subs zijn zichtbaar meesters van de manie geworden.

Op de stuwende cadans van een elektropunkbeat haalde Papillon halsbrekende toeren uit op het balkon van de AB, om daarna woest te kronkelen op de rand van de lichtgevende booth. Afwisselend in witte pij, zwarte blinkende jekker, of blote bast legde dit ongeleid projectiel zijn publiek het vuur aan de schenen: zijn ADHD werkte in de zaal even aanstekelijk als een hardnekkig virus.

Zouden we een concert van The Subs ook een verheffend spektakel durven noemen? God nee. Hun muziek koerst vrijwel steeds met de subtiliteit van een opgevoerd brommertje doorheen de set. Maar anderzijds deed de groep wel haar voordeel met die onstuitbare vaart. Geen surplace of gedrentel in de songs. Ook niet in het hoofd trouwens: onzinnige mantra's als 'Mitsubitchi' of 'Fuck that shit' klonken met de minuut onheilspellender en dreigender. Op die manier botsten grimmig duister en vrolijke chaos voortdurend tegen elkaar op.

Opmerkelijk ook: hoewel 'The Pope of Dope' een van de populairste fuifnummers van de laatste jaren was, vormde deze song niet eens het hoogtepunt van de avond. De apotheose was weggelegd voor 'Face of the Planet'. Daarin werd het podium met zo'n honderd dansende lijven bezet. Een punk-drunk publiek zorgde voor die podiuminvasie, terwijl opblaasbare planeten stuiterden door de zaal, en een keyboardlijntje als een vlijmscherpe ijspriem door je zenuwstelsel ging. Waanzin. Wie de hoogdagen van de punk nooit heeft mogen beleven, beleefde in de AB een heuse field day. En nu nog één keer met zijn allen: fuck that shit!

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234