Meestersnacht
Toneelgroep Ceremonia
Klassiek drama spinnen uit kattebelletjes
De melk is op en de liefde zuur
Honderddertien kattebelletjes. Op het eerste gezicht lijkt er interessanter tekstmateriaal voor handen om een theaterstuk op te baseren. Ceremoniaregisseur Eric De Volder weet er met Meestersnacht echter bijna klassiek drama uit te distilleren. Bijna, omdat hij ditmaal de typische Ceremoniastijl, met grotesk geschminkte gezichten en gestileerde choreografieën, lardeert met musical en slapstick.
In de authentieke kattebelletjes schreef een koppel over elkaar, hun liefde en vooral de barsten erin. Raoul De Meester, een ontslagen leerkracht, woont met zijn vriendin Viviane in bij haar moeder. Overdag wordt geruzied, 's nachts worden de pennen in vitriool gedoopt. "Viviane, wees voor één keer zelf intellectueel actief!", zegt acteur Hendrik-Hein Van Doorn, rondschuifelend op pluchen dierenpantoffels, terwijl Leen Roels rond hem kronkelt als een slang die zijn paradijs vergalt. De moeder (Ineke Nijssen), gehuld in jurkje met luipaardmotief, gaat volledig op in het decor. "Ik ben hier niet", sist ze. Schijn bedriegt: haar aanwezigheid is allesoverheersend.
Dreigt het tekstmateriaal even in eentonigheid te vervallen, dan verdwijnt dat wanneer een klassieke tragedie de personages langzaam wurgt. Het levert pareltjes die ook de toeschouwer naar de keel grijpen: de slungelige houterigheid van Van Doorn, Roels die haar emoties uitbraakt en Nijssen die zich als een diva op haar troon meesteres van de situatie maakt. Wat hun personages bindt, is eenzaamheid, onbegrip en uitzichtloosheid.
Het zou van Meestersnacht gemakkelijk loodzwaar drama kunnen maken, ware het niet dat De Volder en componist Ad Cominotto de acteurs af en toe laten zingen als betrof het een grimmige musical. Het bedekt deze 'flinke kwak malaise' onder gitzwarte humor.
JJJJ
Tot 2/12 in Nieuwpoorttheater, Gent. Ook op tournee. www.toneelgroepceremonia.be.